Sesi Tanya Pakar Bersama Dr. Linges, Founder of Fireminds PLT

Tidak dinafikan bahawa kos perbelanjaan akan berubah selepas ada anak, sama juga seperti selepas kita baru berkahwin. Adakah isu ini membuat anda takut untuk ada anak? Pernah tak anda terfikir bagaimana hendak pastikan wang sentiasa cukup selepas ada anak? Atau bolehkah anda membuat wang simpanan lebih selepas ada anak? Bagaimana untuk tidak rasa tertekan dengan isu kewangan? Tahukah anda cara pengurusan kewangan yang betul? Jika anda mempunyai semua persoalan atau berada di dalam situasi tersebut, anda wajib ikuti Sesi Tanya Pakar kami pada kali ini. Tanya soalan anda tentang cara untuk menguruskan wang selepas ada anak dan tips untuk membuat simpanan lebih bersama Dr. Linges, Founder of Fireminds PLT, Financial Literacy and Trading Training for Young Adults pada 4 November 2022, hari Jumaat. *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar Bersama Dr. Linges, Founder of Fireminds PLT
15 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hello doc, Saya ada dua anak masih kecil, beza setahun. Saya sedang hamil anak ke tiga. Suami kerja contractor, gaji setiap Ahad. Memang cukup² makan, kadang ikat perut. Saya tidak bekerja, hutang dah bertimbun. Macam mana saya boleh bantu suami untuk uruskan wang dalam situasi sebegini? Terima kasih.

Baca lagi
2y ago

Hi Marie, dalam situasi sebegini, sangat mustahak bagi puan melawat branch AKPK untuk mendapatkan perkhidmatan pengurusan kewangan dan hutang. Ada program2 yang dapat memberikan pertolongan, tetapi puan akan bermanfaat maksima bila melawat AKPK: https://www.akpk.org.my/contact-us#map-our-locations Wujud program bantuan dan program kesihatan seperti: Bantuan Sara Hidup: https://www.penerangan.gov.my/japenv2/index.php/2020/01/02/bantuan-sara-hidup-bsh-b40/ Ada individu yang boleh memulakan bisnes secara kecil dari rumah seperti jual nasi lemak/lauk/masakan untuk dijual ke jiran yg sibuk bekerja untuk memulakan proses ini, tetapi puan harus mula langkah pertama dengan melawat AKPK supaya situasi dapat ditangani awal.

Hye doctor bagaimana nak urus kewangan dan perbelanjaan selepas anak ramai ye. bagaimana cara untuk berjimat ye dengan harga barang yang kian meningkat sekarang ni. bulan ni bayi saya masuk 6 bulan n akan start makan ada tips jimat tak untuk beli makanan bayi ?

2y ago

Hi, disebabkan limitasi ruang komen, saya rumuskan dulu. Yang penting, kena mulakan proses rekod perbelanjaan. Dengan menggunakan data tersebut, bajet boleh dirancang. Seperti bajet negara perlu dirancang awal, bajet sendiri pun bagus dirancang awal. Selepas memulakan langkah pertama ini, perlu mulakan proses mengawal kos. Dari segi makanan anak, bergantung kepada umur dan faktor2 lain. Di sini, kita tidak boleh bagi recommendation spesifik apa2 produk. Yang penting, selamat dan bernutrisi. Just for sharing, antara alternatif adalah rancangan awal supaya dapat membeli secara bulk/pukal dari channel, seperti Lazada sales. Fenomena inflasi di luar kawalan individu, tetapi yang boleh dikawal adalah pilihan ekonomik harian. Harap saya dapat membantu tuan/puan sekadar boleh

hai doc ! suami keje kilang dan ade anak seorang,bulan ni dh start boleh mkn..hutang menimbun dan sye keje utk beberapa bulan saje..ade tak tips utk buat simpanan utk anak? or duit lebih utk emergency ? kadang2 mkn pun cukup2 mkn je..

2y ago

Hi Fee, langkah pertama bagi puan haruslah melawat Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredi (AKPK) bagi pertolongan perancangan kewangan and hutang secara percuma. Fungsi AKPK sememangnya untuk situasi sebegini. https://www.akpk.org.my/contact-us#map-our-locations Di samping mendapatkan pelan dari AKPK, puan harus mula merekod perbelanjaan harian dan bulanan keluarga dalam handphone/buku secara disiplin. Duit bagi simpanan dan emergency sukar dibuat jika belum ada pelan menangani semua hutang. Tetapi dengan rekod perbelanjaan ini, situasi kewangan akan lebih jelas supaya AKPK atau financial planner dapat menolong puan untuk memulakan proses bina duit simpanan/emergency. Ada individu yang dapat memulakan bisnes kecil berdasarkan kemahiran yang ada (masakan/jahit/accounting) dan menjual kepada keluarga, kawan2 dan jiran. Some quick ideas: https://www.facebook.com/FiremindsPLT/posts/pfbid097QoNMz2cVNUA1gwwNLVo54HnF8oaJdrbTLzhypfvJ7y38JZ4FquKstmGucfsGG2l

VIP Member

Hai Dr. Saya dan suami sudah ada medical card & income protection. Simpanan bulan masuk dlm ASB, TH, FD, SSPN. Apakah medium atau pelaburan lain yg sesuai sy lakukan utk simpanan anak2 utk masa hadapan selain saham?

2y ago

I love hearing such good moves has already started. Bagi gambarajah senarai instrument lain, dan risiko vs pulangan, puan boleh rujuk di sini : https://www.facebook.com/FiremindsPLT/posts/pfbid0bXdTZ2Z9Uc79xTEcGNLSbY8495MRUd2NXT1ou3FixFBMBWfGKhnypzHw3Eh47t8kl Tetapi kita tidak semestinya memegang segala jenis instrumen/pelaburan semata-mata bagi 'diversification'. Pelaburan yang sesuai bagi konteks ini perlu berdasarkan matlamat pelaburan ini,umur anak, dan samada untuk pendidikan anak local atau overseas, dan bidang. Untuk proses ini, sebaiknya puan menggunakan perkhidmatan financial planner.

VIP Member

Hi doc, Simpanan yang mana lebih baik untuk masa depan anak? Simpanan di bank/asb/tabung haji ataupun dalam bentuk goldbar? Terima kasih.

Baca lagi
2y ago

Simpanan di akaun simpanan bank tidak sesuai untuk simpanan jangka masa panjang disebabkan faedah atas simpanan bank tidak dapat mengatasi kadar inflasi. Nilai kuasa beli simpanan tersebut merosot secara tidak langsung. Pilihan lain puan semua bagus dan mempunyai pros/cons sendiri. Emas secara am digunakan sebagai simpanan konservatif. Puan harus juga meniliti tahap risiko puan (risk tolerance) dan pulangan yang puan perlukan atas simpanan ini. Puan boleh bandingkan pulangan atas instrument yang puan sedia ada dengan Google search : e.g. Gold 10 year return, dan Stock market 10 year return. Team saya mengajar proses mengira pulangan dan membandingkan pulangan, dan membuat model pengiraan, yg tidak muat sini. Tapi jika masa tidak mengizinkan, puan boleh menggunakan financial planner untuk proses ini. There's the element of shariah compliance to consider also.

VIP Member

Hi doc, sekiranya kewangan hanya cukup-cukup makan tetapi masih perlu buat simpanan untuk anak-anak,perlukah simpan di bank atau perlu ambil insurance with savings?

2y ago

Jika situasi kewangan cukup makan, berbahaya sebab kos tidak jangka (penyakit/kemalangan/disabilty)) boleh berlaku. Azlin bermanfaat untuk melawat AKPK supaya mendapatkan perkhidmatan financial planning percuma untuk menganilisa secara objektif. Ini nasihat terbaik untuk situasi di mana duit cukup makan sebelum kos luar jangkaan berlaku. Lokasi AKPK: https://www.akpk.org.my/contact-us#map-our-locations Sekadar berkongi sahaja: Simpanan di bank akaun biasa tidak dapat mengatasi kadar inflasi. Secara tidak langsung, wang tersebut hilang nilainya dari tempoh masa panjang disebabkan inflasi (contoh: harga barangan dan servis naik setiap tahun). Fungsi insuran pelbagai, bergantung kepada produk, tetapi pulangan secara am tidak boleh dijamin, dan tidak diketahui sama ada mencukupi untuk matlamat puan.

TapFluencer

Hai Dr. Minta kongsikan tips untuk cari duit lebih jika isteri tidak bekerja selain berniaga dalam talian? Terima kasih.

2y ago

Hi, saya merumuskan option2 yang senang dan kapital rendah di sini: https://www.facebook.com/FiremindsPLT/posts/pfbid097QoNMz2cVNUA1gwwNLVo54HnF8oaJdrbTLzhypfvJ7y38JZ4FquKstmGucfsGG2l

Saya bekerja , suami bekerja. Ank seorang tapi masih rasa duit tak cukup any tips ? Nak cari kerja part time tapi nak cari masa utk anak jugak

2y ago

Sekadar berkongsi, puan perlu meniliti secara objectif keluar masuk duit menggunakan lejar, dan memulakan bajet keluarga. Dari situ, puan dapat mencari ruang untuk wang simpanan. Dari segi pilihan bekerja part-time, bergantung atas situasi keluarga. Bagus kalau puan dan suami membuat rekod perbelanjaan dan berjumpa dengan financial planner berlesen yang boleh menentukan pelan spesifik untuk puan dan tentukan keperluan kewangan keluarga puan. Secara am, ada individu yang memulakan bisnes kecil. Antara idea yang boleh dipertimbangkan: https://www.facebook.com/FiremindsPLT/posts/pfbid097QoNMz2cVNUA1gwwNLVo54HnF8oaJdrbTLzhypfvJ7y38JZ4FquKstmGucfsGG2l

Bila boleh kita invest kat anak i mean simpan duit untuk dia membesar skaligus kita boleh invest untuk make sure ia mencukupi?

2y ago

Boleh. Antara investment yang boleh dimulakan dari hari pertama anak lahir adalah akaun SSPN. Akaun simpanan ini dijamin kerajaan (PTPTN) dan mempunyai banyak manfaat seperti takaful. Huraian di sini: https://www.facebook.com/FiremindsPLT/posts/pfbid0UP4rzTwZYnV3smtLyQSzefwwdJdZjXZoompNr9RpVY69xTbEnubD8MPE6sA3zoyvl

Hi Doc, Boleh share tips and tricks utk maintain spending each month if ada ank rapat?

2y ago

same here nak tahu jgk.