Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Shalizan Bin Torman, General Surgery Pantai Hospital Klang

Hi Semua! Anda pernah tak tiba-tiba rasa seperti payudara berdenyut? Pernah tak anda membuat Breast Cancer check-up? Ataupun check payudara sendiri? Apa yang boleh kita lakukan jika ada ketulan di payudara? Apakah tanda-tanda kanser payudara? Bagaimana hendak membeza sama ada itu kanser ataupun cyst? Jika anda mempunyai semua persoalan atau berada di dalam situasi tersebut, anda wajib ikuti Sesi Tanya Pakar Pada kali ini. Tanya soalan anda mengenai Kebimbangan Pada Pesakit Kanser Payudara Muda bersama saya, Dr Shalizan Bin Torman, General Surgery Pantai Hospital Klang pada 5 Oktober 2022, hari Rabu. *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Shalizan Bin Torman, General Surgery Pantai Hospital Klang
23 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Assalamualaikum Dr Shalizan, Saya ingin ajukan 3 soalan disini : 1- Saya baru bersalin bby prem tpi puting payudara saya sejenis yg susah nk timbul jadi sukar utk saya BF. Jadi saya gunakan cara pump susu. Saya tertanya sama ada susu akan keluar habis dan adakah selamat utk saya gunakan cara ini dr ? 2. Saya mahu menggunakan cara BF terus kpd anak, tapi kadang rasa down dan emosi bila ank nagis tak dapat puting disbbkn puting saya susah timbul & serata dgn areola apakah ada cara utk saya lakukan dr ? 3. Adakah bengkak susu itu normal, saya perasan ada ketulan kelenjar susu dibawah ketiak juga. Kadang kecil dan kdg dia jd besar. Adakah ia normal dr ? Saya harap dr akan jawab soalan2 saya ini terima kasih 😊

Baca lagi
1y ago

Iya betol, saya bg juga dia isap tpi ambil masa jugalah utk dia dpt isap sepenuhnya.. Tmbh2 bila dia nagis gelabah kita pun jadinya 🥹

TapFluencer

soalan saya 1)Doktor,benjolan di PD sy dikesan awal thun 2019 smasa mgndung ank pertama,tetapi sebesar hjung jari kelinking dan smpy thun ini tiada prubhn adkh bhya? 2)ada misi myarankn utk buang operate kerana ada misi tuh kbtuln benjoln nyer sama cm sy?perlukh? 3)bnjolan ini tdk sakit dan sy perasan ianyer kerap timbul ktika period dan hlg sktika dan kmbli lgi,sdh di follow up dok smasa brslin ank kedua 2021 tmph hari,tpi dsbbkn xsakit doktor kata xpe,nnty follow up lgi jika ada yg gnjil?cdgn dok?

Baca lagi
1y ago

Waaalaikumussalam, Jawapan: 1&2. bukan semua benjolan di payudara adalah kenser, disarankan puan untuk membuat pemeriksaan dengan pakar bedah untuk memastikan ia bukanlah ketulan yang merbahaya. 3. Puan bolah menjalani pemeriksaan ultrasound atau mammogram untuk mendapatkan kepastian.

salam Dr Shalizan , saya nk tanya pendapat Dr ..dan jika ada ibu2 juga nk beri pendapat sgt dialu2kn .. pada 30/9 saya ada Check BSP mmg result agk xcantik , 2/10 klinik mntk gmbr result .. kemudian bgthu doc nk jumpa .. 5/10 td ni dtg klinik , doc tgok result 30/9 dan xada buat check bsp atau apa , terus buat surat refer kk ambil insulin .. sdgkn bacaan sy ambil sndr td xtinggi mcm 30/9 tu .. so apa suggestions Dr , sy perlu ke KK ambik insulin atau mcmna ..

Baca lagi
1y ago

Waaalaikumussalam, Jawapan: Dikhuatiri puan munkin mendapat kecing manis (Diabetes) ketika hamil. Diminta untuk membuat pemeriksaan lebih lanjut.

VIP Member

Assalamualaikum Dr Shalizan. 1) adakah kemungkinan untuk seorang wanita hamil juga menghidapi kanser payudara? 2) jika ya,apakah rawatan yang akan diberikan kepada ibu hamil tersebut? 3) adakah kanser payudara akan memberikan ancaman kepada kesihatan dan tumbesaran bayi dalam kandungan? terima kasih doktor.

Baca lagi
1y ago

Waaalaikumussalam, Jawapan: 1. Ya 2. Rawatan payudara adalah sama seperti wanita yang tidak hamil, tetapi rawatan akan dilakukan mengikut umur kandungan (perlu jagaan pakar bedah dan pakar obstetrik) 3. Secara direct tidak, tetapi ia memberi ancaman kepada ibu.

Assalamualaikum Dr shalizan. Saya sekarang pregnant 36week. saya rasa macam nak mbuang air besar tapi tak keluar . perut saya rasa kebawah sangat...cuma sakit dekat ari² . tapi saya takde rsa sakit Contraction lagi.. patut ke saya ke hospital ? saya risau kalau saya teran bby pulak yg keluar😁

VIP Member

Assalamualaikum Dr .Shalizan Soalan: Masa dalam pantang sy kena mastitis smpi tahap dia jdi abcess . n pecah sndiri .. tpi dr just suruh makan ubat antibiotic smpi luka tu sembuh . tanpa operate . skrg payudara sy ade ketulan semula n pandai denyut2 apa perlu sy buat ye ..

Baca lagi
1y ago

Waaalaikumussalam, Jawapan: Puan perlu menjalani pemeriksaan lebih lanjut dengan Pakar Bedah.

TapFluencer

Salam Dr Shalizan, Saya ada 2 soalan : 1. Jika sesetengah wanita ada yang mengalami terdapat benjolan pada ketiak atau breast area menjadi tanda awal penyakit kanser? 2. Apakah persedian yang perlu dilakukan untuk membuat memogram? Terima kasih, Dr

Baca lagi
1y ago

Waaalaikumussalam, Jawapan: 1. lebih 90% pesakit kenser payudara akan mengalami benjolan pada payudara ataupun ketiak, puan boleh membuat pemeriksaan lebih lanjut bersama pakar bedah. 2. tiada persediaan yang spesifik.

VIP Member

assalamualaikum doktor...sy pn Lin...😊nak bertanya... 1. menyusu boleh mencegah penyakit cancer payudara ? 2. saya nak tanya...kalau kita menyusukan anak...di usia 40++...bilakah masa yg sesuai untuk melakukan breast cancer check up ?

Baca lagi
1y ago

Waaalaikumussalam, Jawapan: 1. Mengikut kajian, menyusu badan dapat mengurangkan resiko kenser payudara, tetapi ia perlu dilalukan dalam jangka masa yang panjang melebihi 6 bulan. 2. Check up boleh dilakukan bila2 masa, walaupun anda masih menyusukan anak.

Assalamualaikum Dr, sy Puan Nurul nak bertanya tentang endocervical polyps semasa hamil 1) jika ad polyps, boleh ke bersalin normal? 2) adakah polyps boleh mengancam bayi? 3) boleh ke teruskan dgn prosedur buang polyps semasa hamil?

Baca lagi
1y ago

Waalaikumussalam, Puan boleh rujuk pada pakar obstetrik & gynecology

breast saya pernah kerap sakit cam cucuk² belah kiri punya breast lepas tu dalam pantang bersalin hartu masa breast bengkak doktor pegang cam ada terasa biji kecil skg saya cek sentuh alhamdulillah dah takde rasa biji kecil tu.

1y ago

Alhamdulillah..