Sesi Tanya Pakar Bersama Cik Syazwani, Dietitian, Pantai Hospital Ayer Keroh

Pernah tak ibu rasa seperti sudah tiada imunisasi badan selepas bersalin? Atau rasa seperti tidak bertenaga untuk meneruskan rutin harian? Anda pernah fikir tak apakah pemakanan yang boleh diamalkan? Sudah cuba pelbagai cara tapi masih rasa letih dan cepat sakit? Jika anda mempunyai semua persoalan atau berada di dalam situasi tersebut, anda wajib ikuti Sesi Tanya Pakar kami pada kali ini. Tanya soalan anda tentang cara untuk meningkatkan imunisasi badan selepas bersalin dan pemakanan yang boleh diamalkan bersama Cik Syazwani, Dietitian, Pantai Hospital Ayer Keroh BSc (Hons) Dietetics (UniSZA) pada 20 September 2022, hari Selasa. *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar Bersama Cik Syazwani, Dietitian, Pantai Hospital Ayer Keroh
8 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
VIP Member

assalam cik Syazwani.. saya jamaliyah...saya akn brsalin pada tahun hdpan.. sye disini ade sedikit trauma pada kelahran terdahulu.. dimana.. sye bersalin secara Czer dn mngalami sembelit truk sehigga dimasukkn kehospital...jd utk persediaan pada tahun hdapn...mknan jenis ape yg mmbntu sye utk mngatasi msalah sembelit,kekurngan tenaga dn keletihan dismping.. adekah perlu sye berpantg seperti tdk boleh bnyak minum air masak.. dn perlu ke kalau mkn jamu..sperti persediaan mknan.. boleh ke mkn selain dri menu rebus dn bakar...?? sbb kejadian sblum ini.. membuatkn sya sangat takut.. sembelit lebih menakutkn dri rse sakit bersalin.. dn sye pngidap diabetis type 2.. perlu ke sye ambil mknan tmbhan lainnye selepas bersalin termasuk jamu sbb sya mngmbil ubt metformin secara teratur ....?? adekah

Baca lagi
2y ago

terima kasih cik syazwani.. diatas penerngnnya

Assalam cik syazwani. Saya hamil anak keempat di usia 43 tahun, 31 minggu 5 hari. Ada GDM, anemia, HB low, kurang zat besi. Tadi checkup di Hospital Wanita dan Kanak-Kanak, KL. Doktor bagitau baby kecil mungkin sebab baka, jangkitan atau uri. Sebelum ni saya follow up checkup di klinik kesihatan. Doktor di KKIA tak bagi saya makan banyak, takut baby besar. Boleh cik terangkan pemakanan yang sesuai. Berat saya menurun, hanya naik 4 kg sebab terlalu menjaga pemakanan dan takut bacaan gula tinggi. Sarapan dan makan tengahari - roti gandum dan telur hancur. Malam baru makan nasi - suku suku separuh.

Baca lagi
Super Mum

saya pernah mengalami penyakit yg dokter x dpt knal pasti.(saya rasakan bdan Sy tiada imunisasi). . terasa berpeluh tibe, nk pitam, gelap mata, sakit yg x blh nk describe, kaki sujuk tbe2 n x blh berjalan. hanya boleh baring utk mengurangkan kesakitan. . penyakit ni akan dtg lpas stiap Kali Sy bersalin. . Sy bersalin stiap 2thn skali (kandungan jrk dekat). Selama 4 Kali berturut2. . Bolehkan Cik Syazwani terangkan apakah cara untuk meningkatkan imunisasi bdn Sy?apakah supplement yg ssuai utk mendapatkan tenaga seperti dahulu. . slepas bersalin Sy berpantang

Baca lagi
2y ago

Terima kasih Cik Syazwani🤗

assalamualaikum cik syazwani... saya berumur 38 tahun, twin pregnancy 15 minggu... saya baru sahaja di diagnosis GDM... wt saya juga turun... saya tidak mengalami hypo cuma saya bimbang wt saya makin menurun.... boleh cik syazwani cadangkan diet yang sesuai... dan boleh kah saya amalkan pemakanan ini semasa puasa?

Baca lagi
2y ago

Waalaikumsalam puan. Untuk gdm semasa hamil, puan perlu kurangkan atau elak kan terus makanan dan minuman manis dari gula ringkas.. Kemudian hadkan kuantiti karbohidrat seperti 1 ½ cawan sahaja nasi/mee untuk setiap makan utama. Jangan mengamalkan diet yang tanpa karbohidrat langsung. Selain itu, Puan boleh tambah kan lagi ½ hidangan sumber protein semasa makan utama untuk mengelakkan berat puan menurun.. Puan perlu mempunyai 3 kali makan utama dengan waktu yang tetap dan hadkan 2 hidangan buah sehari untuk mendapat nutrisi secukupnya.. Walaubagaimanapun, puan perlukan mendapatkan nasihat dari Doktor jika puan ingin berpuasa. Pemakanan yang sihat dan seimbang dengan konsep #sukusukuseparuh boleh dijadikan sebagai panduan..

VIP Member

assalamualaikum hi cik syazwani😊 lps bersalin.. sy nak tanya kalau menyusu bayi...apakah supplement yg sesuai tuk Ibu supaya lebih bertenaga menguruskan rumah n anak2 yg lain?

2y ago

Waalaikumsalam puan azlin, untuk seorang ibu yang sihat dan mengambil diet yang seimbang iaitu mempunyai bijirin, protein, sayur dan buah, lazimnya tidak memerlukan pil suplemen semasa menyusukan bayi. Puan juga perlu memastikan mengambil cukup kalsium dan zat besi sepanjang menyusukan bayi. Contoh sumber kalsium: susu, yogurt, keju, bijirin penuh gandum, tauhu, susu soya, sayur-sayuran hijau dan kekacang. Contoh sumber zat besi: Daging, kekacang, sayur-sayuran hijau, produk bijirin penuh.

TapFluencer

Hai Cik Syazwani, Bagaimana cara untuk tingkat imunisasi badan ibu yang dalam proses pemulihan selepas bersalin? Terima kasih

2y ago

Hai Puan Nora, semasa proses pemulihan selepas bersalin, diet yang seimbang dan sihat sangat penting. Puan perlu mengambil pelbagai jenis makanan dari setiap kumpulan makanan iaitu: 1. Bijirin (beras, gandum, roti dan lain-lain). Utamalan bijirin penuh. 2. Protein (ayam, ikan, daging, tauhu, kekacang) 3. Susu dan produk tenusu (susu, yogurt, keju) 4. Buah dan sayur Kepelbagaian makanan dapat memastikan puan mendapat semua nutrisi yang diperlukan.

Assalamualaikum cik syazwani. Ada tak cara untuk turunkan bacaan gula di waktu pagi?

2y ago

Waalaikumsalam. Untuk mengawal gula dalam darah, puan perlu 1. Mempunyai 3 waktu makan utama yang tetap. Cadangan sarapan 6.30-8.30am, makan tengahari 12-2pm dan makan malam 6.00-8.00pm. Jangan skip waktu makan.. 2. Makan sumber karbohidrat yang mencukupi tidak terlalu sedikit dan tidak terlalu banyak ketika makan utama.. Hadkan 1 cawan ke 1 ½ cawan nasi atau mee semasa makan utama.. 3. Pilih karbohidrat kompleks berbanding karbohidrat ringkas. Dan utamakan karbohidrat kompleks dari sumber bijirin penuh dan tinggi serat 4. Makan seimbang menggunakan konsep Pinggan Sihat Malaysia #sukusukuseparuh. Perlu ada karbohidrat, protein dan sayur setiap kali makan.. Gula lebih terkawal jika sumber karbohidrat di makan bersama sumber protein dan serat seperti sayur..

VIP Member

assalamualaikom dokto pemkanan ape yang blh mningkatkan imun ye