Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Fairuz Nazri, Head of Child & Adolescent Psychiatry Unit di UKM Hospital

Hi Ibu-ibu semua! Anda rasa tak semasa mengandung ni, emosi macam tidak stabil? Ya kita tahu tu semua hormones mengandung kan, tapi pernah tak anda terfikir bagaimana nak kekalkan kesihatan mental semasa hamil? Atau pernah tak ibu rasa macam stres sangat sebab dah la tengah mengandung tapi banyak kerja di pejabat? Rasa seperti suami pun tak faham apa kita tengah alami? Tapi kesian dia asyik kena tempias dengan ketidakstabilan kita. Jika anda mempunyai semua persoalan atau berada di dalam situasi tersebut, anda wajib ikuti Sesi Tanya Pakar kami pada kali ini. Tanya soalan anda tentang tips untuk kekal kesihatan mental semasa mengandung dan cara untuk mengatasi stres dan kemurungan bersama Dr Fairuz Nazri bt Abd Rahman, MBChB (Glasgow), DrPsych (UKM), AdvMChAdolPsych (UKM) Associate Professor Consultant Child & Adolescent Psychiatrist Head of Child & Adolescent Psychiatry Unit in UKM Children's Specialist Hospital, Psychiatry Department pada 26 September 2022, hari Isnin. Penting tau ibu-ibu untuk kekal positif semasa hamil, kerana ia dapat memberi kesan pada kandungan kita. Jangan lepaskan ATE kali ini! *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Fairuz Nazri, Head of Child & Adolescent Psychiatry Unit di UKM Hospital
33 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
VIP Member

○assalam doc.. saya nk tnye...bgaimana cara nye nk singkirkn pemikiran negatif semasa hamil..? semasa hamil ank sulung saya njoi sbb mse tu sye bekerja.. xde nk terfikir bukan² keatas ank dlm kndungn.. mngkin sbb sbuk bekerja..bila preggy yg kedua ni..saya xbekerja dn suri rumah sepenuh masa...lbih² lg semasa kdngn berusia 6w.. sye mngalami spotting ringan hmpir 2minggu.. sjak dri itu.. mcm² yg kluar dri dlm hti dn pemikiran sye.. ketakutan...fobia.. dn sebgainye.. sbgai cntoh.. mse awal spotting.. sye setiap hri buat upt sbb takut ggur atau bby meninggal.... bila dh berjaya lepasi wktu kritikal tu . sye rsau takut bby mngalami kecacatn.. sllu terbygkn yg bukan²..tengok perut rsau.. sbb sntiasa fikir perut xbesar².. sdangkn mse ank sulung xde pn perasaan seperti ini.. kdang².. sye bleh terdengar seolah² suara saya ade dua.. yg kdua sllu bisik dn ckp perkara tdak baik.. sperti bby akn jd xsihatlh.. meninggal lh dan sebagainye.. kdng bila sye trdengr seperti itu sye akn tepuk dada dn cpt2 beristigfar...bila nk menangkis suara negatif sye tu.. atau byangn negatif sye.. sye akn byangkn rupa bby yg comel².. atau.. sye akn ingatkn watak² lelaki dn perempuan yg cntik² dlm drama yg sye suka tgok..persoalannye.. adekh sye mngalami msalah kesihtan mental..?? ...sebelum tu . mse pntng ank sulung sye hmpir mngalami bby blues . sye pnah stress..mrah dn cubit ank mse dlm pntg . tp sye berjaya kawal...kesannye lpas pntg sye jd mudah marah...adekh disebbkn kesan dri bby blues mse berpntg ank sulung dahulu...?? perlukah sye berjumpa pkar psiktri...?

Baca lagi
2y ago

Waalaikumussalam mungkin puan perlu berbincang dengan pakar gynae berkaitan perkembangan kandungan puan. Kalau pakar gynae tidak ada kerisauan dan puan masih merasa kusut, seeloknya dapatkan rujukan kesihatan mental untuk pastikan apakah suara yang puan alami itu demi kesihatan puan dan anak-anak puan juga.

assalamualaikum doc..sy mmpunyai seorang anak llki brumur 16 Bulan Dan sedang mengandung anak kedua. kandungan berusia 5 Bulan.sy mnghadapi mslh emosi yg senang berubah..dah lama saya perasan sy mengidap mslah ni ( anggaran lebih 7 tahun) tpi xpernah berjumpa dengan mana2 doc atau rujuk hospital sbb mmg tak tau mcm mn seek help from others. dlu Masih terkawal lagi, tpi sejak mengandung anak ke2 ni..Rasa emosi X stabil Tu tersangat teruk.. sy pjj dgn suami. sy Rasa sy sangat down sbb xmmpu nk handle anak sulong dgn baik disebabkan sarat mengandung n bebrapa hal yg mengehadkn kemampuan sy. smpaikn Ada perasaan nk bunuh diri n cederakan diri. persoalanya,perlukah sy rujuk pakar utk mslh yg sy hadapi? sy juga ad mslh hilang ingatan. tak pasti samada mslh Tu berkait X dgn stress yg slalu sy Alami. sy xingat Zaman skolah,Zaman kanak2 Dan sikit2 ingatan sy setahun 2 tahun lepas,mkin hilang. maaf jika penerangan sy agak pening. sbb sy X pandai nk mengarang bnda yg dh lama Dalam fikiran ni. trima kasih byk2 doc.

Baca lagi

Assalamualaikum Doc, Saya skrg tgh mengandung anak ke3, sudah 31 weeks tp masih xdpt menerima kandungan kali nei sbb saya betul2 taknak anak lagi. Lebih2 lagi bila tau pregnant kali nei girl jugak. Saya sudah ada 2 girls. Dr awal pregnant until now saya asyik fikir negatif dan cuba perbagai cara utk sabotaj pregnancy ini but this baby very strong masih bertahan. Saya telah alami 2 kali bleeding, saya google bagaimana nk gugurkn namun kuat sgt ini budak. Saya masih tidak mahu kerana trauma pikir beranak dan pantang tp sudah terlalu lewat utk buat apa2 lagi. Stress dgn anak2 6 & 4 tahun yg sgt lasak, bising, kdg2 annoying dgn suami yg distant. Balik sahaja main game smpai tertidur, sgt bagus ya. Saya baru 5 bulan menjadi full housewife and i hate every bit of it. I dont enjoy it. Saya cuma mau beranak cepat2 cari kerja cepat2. Sudah ada anak baru tau tidak suka menjadi ibu atau ini cuma stress hamil kali ini saya pun x pasti. Yang pasti, kandungan kali ini sgt dibenci.

Baca lagi

assalam doc. minta maaf saya kena tutup nama. sebab saya ada soalan yg bagi saya agak mencabar dan memalukan. kalini mengandung, saya tidak diuji dgn emosi atau fikiran yg negatif. tapi saya diuji dengan pemikiran dan libido yg tinggi sehingga saya rasa nak buat sesuatu luar jangkaan bagi seorang isteri, tidak patut sama sekali buat. saya agak stress bila memikirkan kenapa la kalini libido asyik tinggi dan hubungan yg dimahukan bukan suami tapi org luar. allahu.. ye saya tahu dosa. tapi, saya berjaya survive smpai harini xde buat benda merepek atau luar tabii sebab saya busykan diri dengan jaga anak sulung. tapi, otak asyik fikir benda tu. hishhhh.. saya 2 minggu lagi nak serah diri dah. alhamdulillah harap lepas bersalin keadaan kembali normal. tapi itu la, kenapa doc 😭 otak saya boleh fikir mcm tu. sepanjang mengandung ni susah sangat saya nak tepis perasaaan tu 😭

Baca lagi
2y ago

Waalaikumussalam bukan salah kita tapi hormon ketika mengandung boleh membuat pelbagai ujian yang bergelora. Alhamdulillah puan dapat mengawal diri demi suami dan anak-anak. Itu suatu kejayaan yang besar dari pihak puan.

Assalamualaikum Saya cuma nak berkongsi mengenai sy yg di diagnos PTSD semasa mengandung ank ke 2 thun lepas...sy jd sgt2 takut utk melahirkn..berpantang..dsbgnya...bermula 28w sy dh dirujuk ke psikiatri...doc psy bg ubt utk bg sy tenang2...sy mmg jd mudah mengamuk ..mudah menangis... sy dh bukan diri sendiri..masa dlm labour room..doc psy bg sy ubt utk tenang..mgkin kalau xde ubt tu..sy dh lari agknya😅😅...oh..sy juga amik epidural ya...sgt2 membantu...sy bersalin normal alhmdulillah🥰🥰🥰 Apa yg sy nk kongsikan adlh..jgn pendam2...kalau rase x ok seek for help..suami sgt2 kena main peranan..dan alhmdulillah..suami sy sgt2 support sy... Jd kpd mereka yg mgkin sdg stress/murung...sy doakan semoga urusan ibu2 dipermudahkn ya..aaminn

Baca lagi

Salam dokter saya baru 1st trismester dan baru beberapa bulan kawin, saya merupakan anak tunggal. saya selalu stress bila family saya selalu tekan saya kadang sampai beritahu ibu saudara saya yg saya lebihkan family in law dari mereka sedangkan saya duduk dgn mereka lama bergilir gilir dgn kluarga mertua. saya tk mampu nak puaskan hati mereka disebabkan saya ikut perintah suami.. saya selalu tertekan dgn keadaan saya skrg ni, kadang kadang sampai saya menangis fikir mcm mana nak puaskan hati family saya nak buat family saya rasa yg saya tk jauh dari mereka. saya tau ramai yg beri cadangan utk duduk sndiri tapi kami bru kawin bru nak bina hidup kukuhkan kewangan dlu sblum cari rumah sndiri. saya rasa berdosa bila fmily saya mula terasa hati, saya tertekan sngt dgn keadaan skrg ni.

Baca lagi
2y ago

Waalaikumussalam kita sebenarnya tidak dapat memuaskan hati semua orang. Perkahwinan dan keadaan mengandung menjadikan kita lebih matang serta mengenali pasangan dan diri sendiri. Oleh itu cuba bayangkan keputusan yang terbaik kita boleh lakukan untuk baby kita yang kita kandungkan. Keadaan sekarang cuma sementara. Suatu hari nanti kita akan dapat hidup berdikari demi anak kita insyaAllah. Kita boleh hubungi keluarga kita dengan banyak cara, contohnya melalui mesej, panggilan telefon, kad, hadiah dan macam-macam lagi. Cuba selidiki apa sebenarnya yang family kita perlukan selain dari diri kita sendiri berada di situ, bantuan fizikal? teman? kasih sayang?

Salam sejahtera Doktor, 1. Bagaimana nak atasi perasaan down bila tahu keputusan ujian darah (contoh Blood Sugar Profile bagi ibu yg ada GDM) tak seperti yang kita harapkan? 2. Saya ambil langkah elakkan stress semasa hamil dengan menjauhkan diri drpd toxic people and environment semasa hamil. Tetapi kadangkala pasangan saya balik drpd pejabat luahkan apa yg dia tak puas hati di pejabat . Sebagai isteri, saya mendengar dan ada kala respond saya tak menyebelahinya. 😅 Bila saya rasa tertekan, saya cakap je dengan suami, "boleh tak simpan cerita tu? Saya tak suka dengar." Ada masa saya didik diri sabar mendengarkan luahannya. Hari lain dia buat lagi. Apakah tindakan yg perlu saya buat dlm masa sama dapat jaga hati saya dan jaga hati pasangan? Terima kasih

Baca lagi
2y ago

alhamdulillah, terima kasih doktor. Naik semangat saya membaca jawapan doktor. 💐

assalamualaikum doc sy nk tanya kluarga sy bkn dr golongan y ada2 tapi adk bradk suami jenis owg ada2 r tpi de kakak suami y x suka kluarga sy de ramai ank.. sy isteri y ke 2 y prtama cerai de ank 3 dh ..sy y ny masuk y k 3 bkn sy mntak pn dgn Allah dh Allah bg rezeki tuk sy n suami.. sy hanya mntak dgn Allah murahkn rezeki kami tpi Allah bg rezeki mlalui ank sy nk bt cm ne.. suami pn x stuju mula2 suh ggurkn tpi sy keraskn jgak x nk ggur n suami tanya pndapat sppu dy alhamdulillah suami terima n jaga sy n kndungan dgn elok cuma sy x dpt nk bg thu kluarga suami j lg.. biasa r suami dlu sbelum nikah dgn sy de msalah dgn kluarga dy jd suami sering d pndang serong.. apa pndapat doc prlu k sy fikirkn kluarga suami

Baca lagi
2y ago

Waalaikumussalam buatlah yang terbaik untuk suami dan anak-anak puan. Alhamdulillah puan dimurahkan rezeki anak. Setelah ini puan dan suami timbanglah keperluan anak dari segi keperluan fizikal, kewangan, perhatian dan kasih sayang. Juga dari segi kesihatan puan apabila umur kita meningkat, merancang keluarga ialah suatu pilihan untuk anak yang seterusnya. Didiklah anak-anak kita untuk menyumbang kepada keluarga dari segi adab dan budibahasa walaupun kita mungkin sederhana dari segi kewangan. InsyaAllah anak-anak puan akan berkhidmat untuk orang tuanya serta ibu saudaranya juga suatu hari nanti.

assalamualaikum doctor... saya ada 3 org anak 11y, 8y & 1y3m, & sekarang saya tengah pregnant 6w 3d, dah start morning sickness. boleh tahan teruk jugak morning sickness, muntah2 ,x leh bau2, nafas rase pendek2 . x larat.. macam2 lg... suami ok . cume dia tak reti bagi semangat pada saya. dia ckp kalau x larat dia suruh gugurkan saja, sebab kesian tgk saya mcm ni.. anak yg kecik tu pulak asyik meragam je kebelakangan ni.. btw umur saya 39 tahun ni.. ape pendapat doctor? mcm mana kalau saya gugurkan? mcm mana pulak kalau saya nk teruskan pregnancy ni?

Baca lagi

Last year, i have been diagnosed with anxiety disorder. Since the first month of pregnancy, i have quitted my job due to the worst morning sickness. As time goes by, i feel much more hopeless, and a burden to everyone around me. My pyschiatrist mentioned that i have somehow developed the symptoms of depression. I feel like losing myself, and am not looking forward to anything, everyday. I am very much worried on my life after giving birth. How do i adapt with a new life? How do i control my mental and emotion? I just cant figure out anything.

Baca lagi
2y ago

It's good you are seeing a psychiatrist for help with your issues. In this day and age we are always having to start new lives and reinvent ourselves. It's good if we learn ways of relaxation that suit us, such as deep breathing, progressive muscular relaxation and imagery. Don't be alone, join soon-to-be mummy communities so that we can share and learn from each other such as TheAsianParent. Equip ourselves with parenting knowledge such as from this app. Don't be afraid to make mistakes and slowly our new self will emerge. MIASA also provides good mental health tips.