Sesi Tanya Pakar Bersama En. Calvin Tan, Child Behavioral Therapist from Nutrigene ModernSciences

Salam Sejahtera Ahli TAP, Siapa di sini rasa anak mereka ada masalah emosi mental dan fizikal? Anda tahu tak apa itu maksud pengawalan emosi? Atau anak mereka kerap tantrum apabila tidak mendapat apa yang mereka inginkan? Tahukah anda jika kita tidak mengawal isu ini, ia boleh membahayakan mereka sendiri? Ayah Ibu, anda tahu tak bagaimana nak kenal pasti tahap kestabilan mental dan fizikal anak anda? Pernah tak anda berfikir bahawa tingkah laku mereka ini normal atau tidak? Anda tahu tak bahawa kesihatan mental positif harus diterapkan dari kecil lagi? Jika anda rasa anak anda ada masalah emosi mental dan fizikal, anda wajib ikuti Sesi Tanya Pakar kami pada kali ini. Tanya soalan anda tentang masalah pengawalan emosi mental dan fizikal tentang kanak-kanak dan cara untuk mengatasinya bersama En. Calvin Tan, Child Behavioral Therapist daripada Nutrigene Modern Sciences pada 7 Disember 2022, hari Rabu. *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar Bersama En. Calvin Tan, Child Behavioral Therapist from Nutrigene ModernSciences
18 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
TapFluencer

Hai En. Calvin. Semasa anak 4 bulan, saya cuba hantar dia ke pengasuh. Anak tak mahu disusukan pengasuh dan sukar di tenangkan. Saya akan ambil anak selepas 2 jam / 3 jam kerana dia lebih banyak menangis dan menjerit semasa dengan pengasuh. Cukup sebulan percubaan dengan pengasuh, saya lebih tenang menjaga anak sendiri kerana saya takut dengan keadaan sebegitu dengan pengasuh, ia mempengaruhi emosi dan sikap anak dalam tumbesarannya. Soalannya, adakah benar jika anak tidak tenang dengan orang lain akan mempengaruhi perkembangan tumbesaran emosi/ mental anak?

Baca lagi
TapFluencer

Hi Mr Calvin, Really appreciate you are able to answer my question. As parent if we give her time for relax once her tantrum. Then sometime she’s fine but sometime she refuse to relax. When she refuse to relax and we still give her time to relax by her own/hug her to keep calm. Is there any action is better to teach her to control her emotion? Thank you

Baca lagi
1y ago

From genetic point of view, many kids who protray stubborn behaviour or throwing tanrum do normally have some mental health genes that are bothering them. Hence i strongly urge to invest in genetic testing for kids to understand what in-born mental health genes does she carry and how we can prevent behaviours to happen in the future

TapFluencer

Hai En. Calvin, Saya seorang ibu bekerja dari rumah dan anak kami berumur 7 bulan. 1. Bagaimana cara yang betul untuk mengurangkan / pulihkan separation anxiety anak dengan ibu bapanya? 2. Sampai anak umur berapa separation anxiety ini akan ada padanya ? 3. Adakah seperation anxiety ini kekal atau sementara bagi seseorang manusia?

Baca lagi
1y ago

Baik. Terima kasih En. Calvin

Hi Mr Calvin Tan. Saya ada satu soalan berkaitan bayi. Anak saya selalu nangis meraung bila ditinggalkan walau sekejap. Contohnya bila saya ke tandas, dia tak nampak saya je terus menangis. Bahayakah keadaan tersebut @ apa kesan sampingan pada bayi yang sering menangis meraung setiap kali ditinggalkan sendirian? Terima kasih.

Baca lagi
1y ago

oh macam tu. ok nanti saya cuba praktikkan. terima kasih 😀

Hi Mr. Calvin. Anak saya baru masuk setahun. Apa2 barang kalau dia nak, dan saya tak bagi. Saya pujuk dia untuk tengok benda lain, adakah itu bagus? Dan, macam mana mahu dia tahu yang saya tak tinggalkan dia. Dia mahu 24 jam dengan saya. Harap Mr Calvin sudi menjawab persoalan saya ni. Thanks in advance.

Baca lagi
1y ago

Dari segi genetik, anak awak mungkin juga ade genetik2 mental health such as depression, panic attack etc. yg buatkan dia rasa tak "selamat" kalau ibu bapa tidak berada di sebelah dia. So, kalau bole I also would advise ibubapa invest dgn genetik test kanak2, supaya dapat mengetahui keadaan anak2 dari segi personality, nutrition dan jugak mental health. So that whatever isu kita bole tahu dgn awal dan bole mengelakkannya menjadi serious.

Hi Mr Calvin Tan. Anak saya berumur 1 tahun 11 bulan, dihantar ke rumah pengasuh apabila saya bekerja. Apabila tetamu datang ke rumah, anak terus tidak boleh berenggang daripada ayahnya, tantrum, menangis dan minta didukung sehinggalah tetamu pulang. Bagaimana cara untuk mengatasi masalah ini?

1y ago

Hi Dari segi genetik, there's a high chance anak awak ade gene2 mental health yg menyebabkan dia rasa kurang sense of security semasa org lain dtg ke rumah. One option is to invest dgn DNA testing untuk kanak2 supaya tahu personality dgn mental health traits dia atau ape yg anda bole buat skrg is to ckp baik2 dgn dia siapa yg akan datang dan mungkin bole galakkan dia untuk bertegur sapa dgn tetamu itu dan bagilah reward ataupun pujian kpdnya slps dia berjaya melakukan ape yg disuruhi

Anak terlalu depend on pacifier untuk tidur and untuk tenangkan diri/ berenti menangis. Adakah die akan effect kepada berkembangan emosi or fizikal anak bila besar nnti? Anak umur bawah 4 bulan sekarang ni. Saya dh try utk tak bagi pacifier, but baby menangis teruk. Apa yg perlu sya buat?

1y ago

Hi Basically anak awak dah terlalu depending dgn pacifier itu, jadi biasalah kalau manusia ni terlalu depending on sesuatu kita mmg akan rasa dalam comfort zone ataupun sense of security. Jadi kalau tak bagikan pacifier tu, mmg dia akan bising ataupun nangis which is normal. Tapi apa yg awak bole buat is cakap baik2 dgn anak awak bahawa mula hari ini adik dah tak bole guna pacifier, adik dah jadi anak besar/dah jadi abang so tak payahlah guna apa yg kanak2 kecik yg guna dah. Slps tu, kalau masih bising , first of all ignore je tak yah pedulikan apa2 perangai, because semua perangai tu hanya nak dpt attention ibu bapa so that dia dapat kehendakannya until ibu bapa dia tak bole tahan. (yes, budak2 semua ni mmg smart sgt, mereka tau limit ibu bapa kat mane!) So, the more attention you give or the more you entertain him/her, the more perangai anak awak akn tunjukkan. It will take time

hi en.calvin bole kongsikan cara mendidik anak since newborn N satu lgi saya nk tnya,anak saya 27hri dia batuk bekahak lebih seminggu dh,mlm dia selalu terjaga sbb batuk dia leher gatal kn ....bole beritahu sya cara mengatasi baby batuk bekahak ni en.calvin

1y ago

Hi Rara Sorry, isu ini lebih baik consult dgn doktor krn I hanya pakar dlm bidang mental health sahaje Thank you

Hye saya sangat stress tak tahu cara nak handle anak 2 orang Asik berebut gaduh tiap hari umur 8 dan 3 tahun ini. saya pula ada bayi kecil 7 bulan pening kepala nak urus tak tahu dah CMne nak fikir harap pakar dapat membantu saya.

1y ago

ok thanks you doctor

hi saya nak tanya sy haritu ad kluar spotting coklat2 dan sy pergi klinik swasta dr ad bg ubat duphaston,sy ambil ikut peraturan,soalan sy normal ke klu kita ambil duphaston tp spotting coklat kluar on off?

1y ago

Hi Sorry, isu ini lebih baik consult dgn doktor krn I hanya pakar dlm bidang mental health sahaje Thank you