Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Fairuz Nazri bt Abd Rahman, Head of Child & Adolescent Psychiatry Unit d

Salam Sejahtera Semua Pengguna TAP! Ibu bapa seeloknya peka dengan sebarang kelainan pada anak mereka, kerana anak kecil memang tidak tahu jika sesuatu berlaku pada diri mereka. Salah satunya adalah Autisme. Penyakit autisme tidak menunjukkan sebarang kecacatan fizikal tetapi ia menganggu perkembangan mental. Keseriusan ciri autisme ini boleh dibahagikan kepada beberapa tahap di mana sesetengah ibu bapa mungkin tidak berapa tahu mengenainya. Sekiranya anda ada sebarang kebimbangan terhadap anak anda berkaitan penyakit Autisme, anda sewajibnya mengikuti Sesi Tanya Pakar kami pada kali ini. Tanya soalan anda tentang pengesanan awal autisme dan cara untuk menjaganya bersama Dr Fairuz Nazri bt Abd Rahman, Head of Child & Adolescent Psychiatry Unit di UKM Children's Specialist Hospital,Psychiatry Department pada 19 Januari 2023, hari Khamis. *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Fairuz Nazri bt Abd Rahman, Head of Child & Adolescent Psychiatry Unit d
7 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

anak sy umur 6 tahun, sy tak tau dia ok ke x. masa sekolah tadika cikgu sering mengadu dia suka ganggu pelajar lain taknak belajar. suka belari2 dlm kelas mcm hiperaktif walaupn dah kena marah dia mcm tak pedulik. bila balik ayahnya marah n bagi mcm2 nasihat. besok besoknya dia ok kejap lepas tu buat lagi. sy risau nak masukkan dia darjah 1 akan dtg ni tapi xtahu nak rujuk pada siapa. bab eye contact , bertutur dia ada masalah masa umur 1-2 tahun tapi skarang dia ok. dia autisme ke? ada autisme jenis mcm anak sy tak? btw dia seorang yg sgt bijak. terlalu bijak lebih2 lagi matematik. nama negara2 1 dunia pun dia boleh hafal 😂. dia xde masalah bab belajar cuma sy risau bab dia gangu kawan2.

Baca lagi

Hi Dr. Suami saya ada high functioning autism spectrum disorder (ASD). Apakah kebarangkalian anak dalam kandungan akan inherit ASD dari ayahnya? Anak dalam kandungan lelaki. yg saya baca (mohon betulkan kalau silap), ASD lebih obvious & prevalent among males. Apa signs yang saya patut aware lepas baby lahir? Dan apa suggestion Dr utk rule out ASD dalam baby saya. TQ.

Baca lagi
1y ago

tq dr :)

Hi doctor, nak tanya apakah proses untuk dapatkan diagnosis autisme for adult and adolescent? Adakah proses dia sama dengan getting diagnosis for children?

1y ago

Kalau remaja perlu dirujuk ke Klinik Psikiatri Remaja. Kalau dewasa perlu dirujuk ke Klinik Psikiatri Dewasa.

baby sy dh 28hari.. tp tiap kali breastfeed dia, after a few minute muntah balik, but dgn kuantiti yg sikit... adakah itu normal...

1y ago

Bunyinya macam normal. Tapi maaf puan, saya bukannya seorang paediatrician. Saya seorang pakar psikiatri kanak-kanak dan remaja.

Salam sya nk tnya ,, normal ke kalau bayi baru lahir ...berpantang dlm 7hri ..mata bayi keluar lendir wrna kuning

Hi Dr. how early kita boleh detect anak kita ada autisme? And kepada siapa kita nak rujuk once kita found out?

1y ago

Parents know their children best and can pick up abnormal signs from early on. For experienced specialists we can diagnose as early as satu setengah tahun. Rujukan adalah kepada child psychiatrists dan developmental paediatricians. Malangnya waiting list mungkin lebih 6 bulan. Seeloknya daftar awal dan buat hearing test dulu.

doctor, apa symptoms yang awal boleh kita sedarkan tentang autism ?

1y ago

Simtom awal yang kita boleh sedar termasuklah kurang eye contact memandang muka kita, kurang respon, kurang membuat bunyi atau bercakap, kurang menunjuk dengan jari dan lewat bercakap. Ini semua perlukan penilaian pendengaran dan penilaian child psychiatrist atau developmental paediatrician seawal satu setengah tahun. Ibubapa boleh cuba membuat soalselidik MCHAT berkaitan anak anda dan perlu penilaian seterusnya jika 3 item atau lebih yang tidak normal.