Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Shamshunnisah, Pakar Psikiatri dari Pantai Hospital Laaguna Merbok

Ada tak yang mula rasa tertekan duduk di rumah pada jangka masa yang lama semenjak kita mula pandemik? Atau rasa ingin mengalah (give up) dengan kehidupan seharian yang tidak menentu? Semua benda dalam rumah rasa tak kena dan emosi terganggu? . Jom tanya pakar kami secara terus dengan bertanyakan tentang penjagaan kesihatan mental dan cara mengurus tekanan pada hari Khamis, 26 Ogos, jam 4.30 petang bersama dengan Pakar Psikiatri, Dr. Shamshunnisah. *NOTA : Sebarang soalan diluar daripada topik dan masa yang ditetapkan berkemungkinan tidak akan dijawabatau dipadam.

Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Shamshunnisah, Pakar Psikiatri dari Pantai Hospital Laaguna Merbok
38 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hi doctor, I'm right now 33 weeks of pregnancy, jadi nk tanya apakah persediaan mental dan fizikal (terutamanya mental lah) dalam persediaan menerima cahaya mata, ini merupakan anak sulung kadang saya risau dngan kemampuan diri saya bolehkah menjadi ibu yang baik kepada anak saya, sebenarnya saya suka berfikir perkara yang belum terjadi, dan benda tu kadang buat saya rasa risau dan mcam2 lah.. Ada satu tahap dimana masa 2nd trimester saya berfikir sampai stress tapi melibatkan hal2 lain skarang zaman pandemik bukan senang, oleh sebab itu berat saya pon naik mendadak dan kena control bp selang 2 hari di kk dan ada satu masa rasa susah nk bernafas, tapi dh follow up dengan hospital diorang kata normal.. Saya cuba untuk positifkan diri balik dengan tengok motivasi, surrounding dngan positive people, belajar untuk bernafas dengan tenang dan baik, it getting more better now but sometime the critical thinking datang semula tapi tak seteruk yg sebelum ni, mcam saya nyatakan diatas

Baca lagi

Hi Dr.Ng saya ada masalah panic attack with agoraphobia sebelum pregnant lg tp masa 1st trim and half 2nd trim masih lg boleh dikawal dgn ubat lorazepam 0.5 3kali sehari.. dr pakar stop ubat luvox pada 1st trim dan saya hanya on lorazepam seperti yg saya ceritakan di atas . bila masuk half 2nd trim saya mula tdk boleh tdur dgn tenang fikiran tergnggu dan dr pakar mula on semula luvox 100mg sehari untuk saya dan nk terminate lorazepam dgn start turunkn dos ke 0.5 sehari.. 1month jaa saya dpt control. skrg saya tk boleh control tanpa lorazepam dan bulan depan saya sudah mau deliver scara czer adakah selamat untuk saya kalau saya ambik 1mg sekali mkn with luvox 25mg ? sbb after baby kluar dr akan lali kan saya jd saya takut ter over dose mcm tu . saya nk tanya pakar psy saya pun app bulan depan lmbt lg😥 thank you Dr.Ng jika sudi menjawab pertanyaan saya ni..

Baca lagi
3y ago

ok baik dr, saya akan contact pakar psychiatry saya untuk membincangkan soal ini.. terima kasih kerana sudah menjawab pertanyaan saya Dr. Ng 🤗

Hi, doctor.. Saya sering rasa penat,stress,tak dihargai,dan sering terasa kosong..Saya juga jadi seorang yg panas baran..Saya jadi seorang yang pemarah & akan mengeluarkan kata-kata yg tak sepatutnya pada suami & anak-anak..Saya sendiri tak sedar bila saya mula menjadi seorang yg baran..dan punca saya berubah menjadi begini..Saya dah cuba nak berubah menjadi lebih baik tapi tak berjaya..saya hanya dapat berubah selama beberapa hari saja & akan jadi pemarah balik bila ada perkara yang saya tak puas hati.. Please,tolong saya doctor.. Advice apa yg patut saya buat😞

Baca lagi
3y ago

gejala yang puan hadapi sekarang sebenarnya merupakan tanda-tanda kemurungan - sekiranya perubahan sebegini sudah berlangsung lebih daripada 2 minggu, saya sarankan supaya puan berjumpa dengan pakar pesihatan mental untuk mendapatkan penilaian dan bantuan. terima kasih.

VIP Member

hi Dr. Ng Yin Ping, salam sejahtera dari saya, saya nak tanya bagaimana nak rawat diri kita jika kita mengalami@berlakunya burnout dan bagaimana nak mengatasinya dari terus berlaku esp pada waktu pandemik ini.. sebab pergerakkan terbatas tidak boleh nak keluar melihat keindahan alam dan menghirup udara yang segar seperti sebelum pandemik berlaku di mana kita boleh pergi bersiar2 atau pergi bercuti untuk tenangkan diri dan reset kembali diri bila stress ... terima kasih .....🥰🌹

Baca lagi
3y ago

sm2 kasih mommy mateen..😉✌🏻🌹

VIP Member

Hi Dr, saya nak bertanya macam mana nak kekal dalam aura positive dan sebarkan positivity pada masa yang sama nak pastikan kita bukan individu yg amalkan toxic positivity. Biasalah bila terlalu positive, kadang2 macam menafikan hak untuk rasa sedih, untuk rasa marah atau tertekan. Seolah-olah stress itu perkara yang salah dan sangat tak patut. Bila ada masanya kita rasa tertekan dan stress, orang lain cop kita sebab terlalu negative. Terima kasih doktor.

Baca lagi
3y ago

Terima kasih doktor ☺️

Hi doctor. I just being tested positive for Covid-19. I have never been this stress before. My family and friends are treating me differently like I have put their life in risk since we are staying together. Friends were saying I must not adhering to the SOP hence m infected with the virus. Now I’m alone quarantine at the hotel and feel depressed. Im scare to going home after done with the quarantine. 😞

Baca lagi
3y ago

I am so very sorry to hear what you are going through. Sounds pretty tough and unfair to be at the receiving end of seemingly judgmental responses. may i suggest contacting helplines like Talian Kasih or Befrienders to talk whenever you are feeling overwhelmed. Do consider seeking help from a mental health professional post quarantine.

Hi doctor. Tensions are running high in my house right now. I have a full time job where I’m expected to attend meetings on daily basis, so does my husband. It feels like walking on eggshells these days talking to him when I need help to look after our 2 year old. She’s so needy since she stops going to daycare. I’m on a verge of panic attacks and anxiety attack on daily basis too. What should i do?

Baca lagi
3y ago

Hi, it sounds like both your husband and yourself are having a difficult time. If you are already having panic attacks on a daily basis, you need to see a psychiatrist for assessment and treatement as soon as possible.

Hi Dr., WFH is very tense as need to take care toddler and a baby. Sometimes they need attention but work need to rush and caused mama goes wild. Mama will sometimes shout at children as manager urge and rush for document but there is no one to help taking care of them. After shouting there mama feels very guilty. How can mama tackle this?

Baca lagi
3y ago

Hi, it certainly sounds very tough having to juggle with the needs of your young children as well as your work. Do you think you can speak to your manager with regards to the difficulties WFH, especially with young children? Would it be possible for you to take turns with your husband or have an extended family member come over? Sometimes there is no ideal way and you may well lose your cool every now and then - spending time with your children later at night and talking to them about what has happen and why may help. If you find yourself getting increasingly irritable and more difficult to control your emotions or sleep difficulties (which may be signs of stress-related disorders), you may need to see a mental health professional for assessment.

TapFluencer

Hi Dr, Adakah terlalu sensitif apabila mendengar orang lain membebel tu boleh menyebabkan penyakit mental jika sampai sukar untuk tidur pada waktu malam (overthinking) ? Boleh doc suggest cara atasi nya lebih-lebih lagi waktu pandemik ini sukar untuk seseorang berjumpa psikiatri. Terima kasih terlebih dahulu, Dr.

Baca lagi
3y ago

setiap orang mempunyai tahap ketahanan (threshold) stress yang berlainan. Sekiranya terlampau kerap mendengar keluhan atau rungutan daripada orang lain yang manyalahi anda, itu juga boleh menjadi suatu sumber stress. Sebenarnya tidak sukar untuk berjumpa dengan doktor psikiatri - sekiranya kualiti tidur anda sudah terganggu, adalah lebih eok untuk anda mendapatkan nasihat atau rawatan dari doktor sebelum gejala menjadi semakin melarat.

sy jd stress lately bila ditekan majikan dan dipaksa misi2 serta doktor2 utk mengambil vaksin sedangkan sy telah nyatakan pendirian sy utk menangguhkan dulu vaksinasi shingga bersalin kelak! sy bukan antivaksin..semua vaksin sblm ni sy amik cuma sy blom lg bersedia utk vaksin covid ni!