Ibu mengandung tak boleh duduk di tangga?

Hi semua mommies🥰 Pernah dengar tak ayat di bawah ni ya🤔 Min dulu waktu mengandung, arwah mak mertua tak bagi duduk dekat bahagian tangga rumah😟 Arwah kata, kalau duduk dekat tangga nanti nak bersalin nanti susah😶 Lepastu min bersalin 9 jam dalam labour room😭 Ada kaitan ke ya mommies rasa?😅 Jom kongsikan pendapat di bawah😄

Ibu mengandung tak boleh duduk di tangga?
36 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Br smlm fmly mertua ckp psl pantang larang org mengandung ni. Ni salah satunya. Xboleh duk kt tangga, xboleh menunggu kt pintu rumah, xboleh turun/naik tangga halfway. Semuanya sbb nk elak proses bersalin jd lambat la, false alarm la, nk bersalin tu pastu half way, patah balik la. Kita mungkin rs benda cm mengarut tp takde salah pun ikut ckp org2 tua. Mungkin ada bahayanya kalau kta duduk kt tangga, salah duduk kang boleh sebabkan pendarahan ke. Kalau menunggu kt pintu tu, org nmpk xsenonoh ke dgn keadaan perut memboyot. Whatever la sbb2 pantang larang tu, pd saya..ikutkan je kata org tua sbb KATA2 TU DOA..dan LAW OF ATTRACTION..apa yg minda kita attract, itu yg boleh terjadi..so, fikir yg baik, cakap yg baik, doa yg baik2..insyaAllah semua yg jadi pun yg baik2..

Baca lagi

mitos/petua org dulu semua ada maksud tersirat. rumah dulu cuba tengok mcm mna konsep tangga dorang? tengok mcm mana pintu rumah dorang. seeloknya sbg org tua bercakap la yg elok2, kata-kata tu kan doa. lebih baik doa yg baik2 drp menakutkan mcm tu. bila pregnant ni mcam2 boleh jadi & kdang tak terjangka pun,ragut nyawa pun boleh. org islam ada rukun iman. cuba baca balik apa maksud keenam-enam rukun tu.. sampai bila nak percaya sesuatu melebihi Allah swt.

Baca lagi
VIP Member

Makcik sye pulak cakap kalau nk keluar rumah tu , keluar terus jangn dok tepi pintu intai2 cmtu nanti anak susah nk keluar , nabti ank mcm kejao masuk kjap kluar ha cntu lah hahaha...pastu lagi stu jngn belit kain2 ape2 dekt leher nnti ank dlm perut tali pusat belit kt leher die....😅😅sye dengar je....huhu

Baca lagi
1y ago

tapi rasanya itu kebetulan je kot. sebab kita semua masing2 ada agama. Bila kita percaya Tuhan kita..kita tak patut percaya pada pantang larang yang lain lagi.

VIP Member

MITOS. Org tua2 dulu byk berkias dlm pantang larang nie. xelok duduk kt tangga sbb takut jatuh. tangga kn laluan turun naik. duduk la di kerusi kenapa nk duduk di tangga 😁. Saya bersalin ank sulung 16 jam dalam LR,xduduk kt tangga pun masa mengandung.

bagi org Islam la..pantng larang ni kurafat je.. ikut la cara2 Islam nk mudah brsalin surah ape, nak ank cantik surah ape..ikut je cara Islam. klu ikut adat melayu byk pntang larang.

VIP Member

mitos je tu..sbb xbg duk d tngga tkut trlanggar nti😅😅✌or trjatuh ke..bhya tuk mommy n bby dlm kandungan..

Saya dulu besalin anak first anak terbelit tali pusat lps tu ada org ckp sbb pakai shawl belit2😂

2y ago

Nsib saya pki bawal 😅

Sayapun dulu masa mengandung macam tu 😁,tidak boleh duduk dipintu atau tangga😁

mitos..tapi tak salah juga kalau ikut,sbab utk keselamatan juga kan..

smua mitos.. asalkan xlnggar dr Agama sudah...