ReikoM91 profile icon
PlatinumPlatinum

ReikoM91, Malaysia

Kontributor

About ReikoM91

Baby Girl already out from Oven ?

Posts(25)
Replies(1740)
Articles(0)

APA IBU MAKAN,JANIN DLM RAHIM PUN MAKAN KE??

Semalam saya bagi penjelasan apa yang ibu hamil makan tak masuk ke dalam rahim, sebab organ rahim itu organ yang berlainan dan tak bersambung dengan perut ibu. Maka bila ibu makan apa-apa yang berwarna hitam, ini tidak boleh menghitamkan kulit baby di dalam kandungan. Sama juga, bila ibu hamil telan apa-apa yang putih, ini tidak boleh memutihkan kulit bayi di dalam kandungan rahim, sebab apa yang ibu makan tidak boleh bercampur dengan bayi di dalam kandungan rahim ibu. Kemudian, ada netizen tanya, bagaimana bayi di dalam kandungan mendapat nutrisi daripada ibu, jika apa yang ibu makan tak boleh masuk ke dalam rahim? Jadi, supaya netizen lain tak tanya berulang-ulang kali di ruang komen, saya jawab di sini saja lah. ———————————————————————- 1) Apa yang ibu telan tak masuk ke dalam rahim. Apa yang ibu telan masuk ke dalam perut dan sistem penghadaman ibu. Rahim dan perut ialah dua organ dalaman yang berlainan dan tidak bersambung. 2) Sebelum bayi dilahirkan, kita panggil nya janin atau fetus. Selepas dilahirkan, baru kita panggil nya bayi atau baby. 3) Janin duduk di dalam rahim ibu, iaitu uterus. Janin tidak duduk di dalam perut ibu. Kita mesti mengajar dan menggunakan istilah yang betul untuk apakah perut dan apakah rahim atau uterus, bila kita bercakap dengan anak-anak dan ibu hamil supaya masyarakat tidak keliru. Berhentilah berkata “baby duduk di dalam perut”. Katakanlah “baby atau janin duduk di dalam uterus ibu atau rahim ibu.” Tak susah pun menggunakan istilah dan perkataan yang betul. Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa untuk meningkatkan prestasi dan ilmu pengetahuan masyarakat awam tentang kesihatan. 4) Selepas ibu makan, makanan yang masuk ke dalam perut dan usus ibu dicernakan kepada molekul-molekul asas seperti air, gula, amino acid, garam, mineral, fatty acid, ia diserap dari usus ibu ke dalam saluran darah kecil kapilari yang mengelilingi dinding usus kecil. Molekul-molekul asas ini tiada lagi warna. 5) Toxin dan bahan kumuh yang tidak diperlukan oleh ibu akan dibuang sebagai najis atau air kencing ibu. Ini termasuklah suplimen yang berlebihan. Ia diproses oleh organ hati dan buah pinggang untuk dinyahkan. Tenaga dari makanan yang berlebihan diubah kepada lemak badan. 6) Molekul-molekul asas yang masuk ke dalam darah ibu untuk digunakan sebagai tenaga dan nutrisi kepada organ-organ dan sel-sel ibu akan dibawa ke seluruh badan ibu di dalam saluran darah ibu. 7) Janin di dalam kandungan rahim ibu itu tidak makan dan sistem penghadamannya belum lagi matang untuk mencernakan makanan. Janin di dalam kandungan rahim ibu itu seperti salah satu organ-organ ibu itu sendiri, mengambil molekul-molekul asas yang diperlukan dari darah ibu, melalui uri placenta. 8)Bukan semua molekul dibenarkan masuk melalui uri placenta dari darah ibu kepada darah bayi di dalam kandungan. Ia ditapis dan dipilih oleh uri placenta. 9) Darah ibu dan darah janin tidak bercampur. Apa yang masuk ke dalam darah ibu hanya boleh masuk ke dalam darah janin melalui uri placenta. 10) Dalam rahim ibu TIADA makanan yang sampai dari perut ibu. 11) Uri placenta yang melekap pada dinding rahim ibu akan menyerap molekul asas seperti air, gula, amino acid, fatty acid, mineral, zat besi, dari darah ibu dan dialihkan ke dalam darah Janin. Darah ibu dan darah janin tidak bercampur. Saluran darah ibu mengalir di sebelah dalam uri dan saluran darah janin mengalir di sebelah luar uri placenta. Molekul-molekul diserap dan dialihkan melalui uri placenta dari saluran darah ibu ke saluran darah janin tanpa percampuran darah. Kemudian dari uri placenta, darah janin mengalir melalui tali pusat ke dalam janin. Dia tak makan sehingga dilahirkan. Kali pertama baby makan ialah breastfeeding. Sila lihat gambar yang di sertakan. Dalam gambar ini ialah contoh bagaimana zat besi dipilih oleh uri placenta dalam proses ‘Active Transport’ untuk dibawa dari darah ibu ke dalam darah janin. Bukan semua bahan dibenarkan masuk oleh uri placenta kepada janin. Semoga bermanfaat, Dr Imelda Balchin

Read more
APA IBU MAKAN,JANIN DLM RAHIM PUN MAKAN KE??
 profile icon
Write a reply

Air Ketuban Vs Air Kelapa| Kulit baby Vs Susu Kambibg

Soalan: “Doktor kenapa air ketuban boleh jadi kering?” Jawapan: Ada beberapa sebab. Salah satu sebab ialah bila sudah pecah air ketuban dan air ketuban sudah pun mengalir keluar. Salah satu sebab yang lain ialah air ketuban tidak pecah tetapi ada masalah fungsi uri placenta yang tidak membekalkan cukup nutrisi kepada bayi sehingga bayi terpaksa mempertahankan otaknya membuka saluran darah ke otak dan mengurangkan pengaliran darah ke buah pinggangnya. Bila pengaliran darah ke buah pinggang dikurangkan maka bayi akan kurang kencing dan air ketuban menjadi sedikit saja. Soalan: “Doktor, betul ke air ketuban tu air kencing baby??” Jawapan: Betul. Baby telan air ketuban dan kencing balik ke dalam air ketuban. Tetapi air ketuban ni jernih, takdak bakteria atau bau di dalam kantung. Soalan: “Tapi doktor, bukan ke bila ibu minum air kelapa, ini menyebabkan air ketuban bersih dan jernih?” Jawapan: Salah. Bila ibu hamil telan air kelapa, ini masuk ke dalam perut ibu dan diserap ke dalam darah ibu, bukan masuk ke dalam rahim. Perut ibu ialah organ yang berbeza dari rahim dah tidak bersambung. Apa-apa yang ibu telan tak masuk ke dalam rahim. Soalan: “Tapi doktor, bagaimana pula dengan susu kambing? Betulke telan susu kambing kulit baby jadi putih?” Jawapan: Salah. Bila ibu hamil telan susu kambing, ini juga masuk ke dalam perut ibu. Selepas susu kambing dihadamkan kepada molekul-molekul kecil, ia keluar dari perut dan masuk ke dalam usus kecil. Dari usus kecil ia diserap ke dalam darah ibu melalui permukaan dinding usus kecil. Tak masuk pun dalam rahim. Soalan: “Jadi doktor, kenapa penjual susu kambing kata minum susu kambing memutihkan kulit baby?” Nanti sat. Kali ni soalan untuk penjual susu kambing ke soalan untuk saya? Kalau soalan untuk penjual susu kambing, saya pun nak tanya soalan sekali: Cuba tanya penjual susu kambing, semua anak-anak kambing warna putih ke? Kalau susu kambing memutihkan, macam mana anak-anak kambin sendiri ada bermacam-macam warna? Pengeluar susu kambing terbesar di dunia ialah negara India, Bangladesh dan Pakistan. Pengeluar susu lembu terbesar di dunia ialah negara-negara Eropah. Jadi siapa yang mempunyai warna kulit yang lebih putih, orang Eropah yang banyak minum susu lembu ke orang India yang banyak minum susu kambing? “Alamak doktor, banyak nya soalan. Saya dah kena tipu penjual susu kambing 😬.” Credit to Dr Imelda Balcin (Pakar O&G)

Read more
 profile icon
Write a reply

Fetal Doppler vs Baby Movement (Sila Baca Ya ibu2)

Toksah laa buat lagu ni. Bahaya tau. Pernah ada seorang bayi meninggal dunia di dalam kandungan di negara UK, dan ceritanya masuk ke dalam berita suratkhabar di negara UK, sebab ibu terlambat datang. Ibu tak datang ke hospital bila pergerakan bayi di dalam kandungan sudah berkurangan selama beberapa hari. Ibu tak datang sebab yakin alat fetal Daptone atau fetal Doppler atau fetal heart detector yang dia beli sendiri tu boleh digunakan oleh orang awam untuk memantau kesihatan bayi di dalam kandungan sendiri. Tetapi bila ibu itu pergi ke klinik, beberapa hari kemudian, sudah terlambat, bayi di dalam kandungan sudah berhenti bergerak dan bayi sudah meninggal dunia. Toksah dok pantau bayi di dalam kandungan dengan alat fetal Daptone atau fetal heart detector yang dibeli sendiri. Kalau nak beli alat ini, anda boleh beli sebagai permainan saja untuk ibubapa saja, untuk main-main dengar denyutan nadi, tetapi BUKAN sebab anda bertujuan nak pantau sendiri kesihatan anak sendiri. JANGAN BUAT. Biarkan doktor dan bidan bertauliah buat tugas mereka memantau kesihatan anda dan bayi di dalam kandungan. Jangan cuba buat sendiri sebab ini memerlukan ilmu pengetahuan perubatan apa yang diperlukan dan kemahiran menentukan jika ada masalah atau tidak. Jika anda bimbang tentang kesihatan bayi di dalam kandungan anda, bimbang sebab bayi di dalam kandungan tidak cergas dan tidak bergerak seperti biasa, sila ke hospital bersalin untuk mendapatkan penilaian kesihatan dan nasihat dari bidan bertauliah dan doktor perubatan. Bukan guna alat fetal Daptone ini dirumah sebagai alternatif berjumpa dengan doktor. Di hospital, kami guna CTG, bukan fetal Daptone, untuk ibu yang mengadu bayi yang ada ‘reduced fetal movements’ Saya nak bagi satu analogi. Kalau anda ada sakit dada dan bimbang jika anda ada penyakit jantung, adakah anda akan beli sendiri stethoscope dan dengar sendiri denyutan nadi jantung anda? Sudah tentu tidak kaaaan. Sebab anda memang dah tahu anda masih hidup dah mestilah ada nadi jantung kan. Tetapi ada nadi jantung hanya memberitahu anda yang anda masih hidup, tidak memberitahu anda jika anda ada masalah kesihatan jantung sebab anda tiada kemahiran mengenalpasti apakah nadi yang normal atau tidak. Apa lagi yang anda tidak tahu ialah perubahan denyutan nadi jantung bayi dalam alat fetal Daptone ialah PERUBAHAN TERAKHIR sebelum mati. Jika nadi jantung bayi sudah jatuh ke bawah tahap yang normal, kemungkinan besar bila anda sampai ke hospital anda sudah terlambat untuk menyelamatkan bayi. Alat fetal Daptone ini hanya mengesahkan yang bayi anda masih hidup atau tidak. Itu saja. Denyutan nadi yang normal hanya mengesahkan bayi yang hidup, bukan sihat atau tidak sihat. Kami buat bermacam-macam lagi penilaian kesihatan untuk tujuan memantau kesihatan, bukan hanya penggunaan alat fetal Daptone. Lagi satu perkara yang anda perlu tahu, ialah jika bayi di dalam kandungan sudah meninggal dunia, anda masih boleh mendengar denyutan jantung melalui alat ini, sebab ia akan mencari denyutan nadi ibu jika tak jumpa denyutan nadi bayi di dalam kandungan. Untuk anda yang tiada kemahiran, anda tidak boleh membezakan adakah ini denyutan nadi ibu atau denyutan nadi bayi di dalam kandungan. Hari ni saya membebel kepada pesakit saya, sebab saya sudah bagi nasihat jika bimbang tentang bayi, contact klinik dan datang. Hospital buka 24 jam dan saya selalu standby untuk pesakit saya. Saya tak pernah suruh ibubapa beli alat fetal Daptone atau fetal heart monitor untuk memantau kesihatan anak di dalam kandungan sendiri . Please don’t do it. Do not give yourself false reassurance that everything is OK with this alone, if there is reduced fetal movements and if you are worried about your baby. Semoga ilmu pengetahuan ini bermanfaat untuk anda semua, Dr Imelda Balchin. P/S Kalau belum lagi 28 minggu kehamilan, tak payah lah datang ke hospital sebab bimbang tak rasa pergerakan baby. Sebelum 28 minggu kehamilan, bayi masih kecil lagi dan memanglah ramai ibu tak akan rasa semua pergerakan baby. Kalau sebelum 28 minggu dan anda bimbang tentang bayi anda, datang ke klinik je, tak payah datang ke hospital bersalin 12 tengah malam kecuali jika ada masalah ini: 1) Pecah air ketuban 2) Ada pendarahan 3) Contraction yang sakit ILMU DARI DR IMELDA BALCIN

Read more
Fetal Doppler vs Baby Movement (Sila Baca Ya ibu2)
 profile icon
Write a reply

Makan Durian Semasa Hamil

SUMBER ASAL ; FB DOCTOR IMELDA BALCIN Ada seorang ibu hamil yang mengadu kepada saya, sebab suami dia tak bagi dia makan durian semasa hamil, tapi suami dia pi beli kat dia icecream perisa durian semasa hamil. Mai nak habaq. Jika kita bandingkan 100g icecream (setengah cawan) dengan 100g durian (dua tiga ulas), kita akan dapati kandungan karbohidrat dan gulanya lebih kurang serupa, tetapi di dalam icecream ada lebih garam, ada lebih cholesterol dan ada lebih lemak dari dalam durian. Di dalam icecream ada Vitamin A, calcium dan vitamin D tetapi kita juga boleh dapat khasiat ini dalam segelas susu tanpa tambahan gula. Di dalam durian pula ada khasiat polyphenol flavonoids antioxidant, serat semulajadi, prebiotic, Vitamin C, Vitamin B, Vitamin A, Folate, Potassium, Magnesium, Manganese, zat besi dan zinc. Jadi jika kita buat perbandingan ini, saya rasa durian menang dan icecream kalah. Durian tu bukan racun, ada khasiat semulajadi, dan tiada halangan kalau ibu hamil teringin nak makan durian. Tetapi bersederhana dan berpada-pada lah, sebab seulas durian itu mengandungi 2-3 sudu gula. Makan satu atau dua ulas cukup lah tu. Tapi.....kalau tak boleh kawal nafsu dan tak boleh hadkan berapa banyak anda telan, lagi baik jangan. Jika ibu hamil ada GDM, pastikan bacaan glucometer anda tidak melebihi had 6.7 dua jam selepas makan. Yang dok pi makan junk food berproses sebagai pilihan alternatif tu buat apa....kek, donut, biskut, kueh, icecream, air gas manis tu junk food. Makan buah itu lebih baik dari junk food. Lagi satu: nasihat yang saya sampaikan kepada ibu hamil ni sama saja dengan nasihat untuk semua orang lain. Jangan makan berlebihan dan jauhilah junk food. Semoga ilmu pengetahuan ini bermanfaat.

Read more
Makan Durian Semasa Hamil
Post reply imageGIF
 profile icon
Write a reply

PUNCA MENGIDAM

Mengidam adalah situasi yang biasanya berlaku semasa kehamilan. Mengidam bermaksud perasan keinginan yang kuat dan secara tiba-tiba dari segi pemakanan dan perlakuan. Mengidam ialah proses keinginan yang tidak terkawal dan bergantung kepada individu (setiap ibu hamil akan mengalami keinginan yang berbeza). Mengidam makanan biasanya melibatkan makanan yang tidak sihat, seperti makanan yang manis, masin, berempah, lemak ataupun makanan yang diproses. Mengidam dari segi perlakuan adalah seperti keinginan menaiki bus atau feri, berjalan-jalan, duduk di bawah hujan ataupun menghidu bau-bau tertentu. Kejadian mengidam biasanya berlaku pada tiga bulan pertama kehamilan (trimester pertama). Punca mengidam dari segi perubatan adalah disebabkan peningkatan hormon progesteron (hormon ste¬roid yang merangsang persediaan uterus untuk meng¬hadapi kehamilan). Perasaan mengidam yang dialami oleh ibu hamil disebabkan oleh hormon-hormon (hormon progesteron) yang aktif sepanjang kehamilan. Peningkatan hormon progesteron berkaitan dengan fungsi dan metabolisma tubuh badan, seperti pada organ pencernaan dan pengeluaran air liur. Ketidakseimbangan hormon seperti leptin (dihasilkan oleh tisu lemak yang berperanan mengawal pengambilan makanan dan sebagai pemberi perasaan kenyang, lapar atau selera makan) dan serotonin (hormone dalam system saraf pusat sebagai pemberi perasaan selesa dan senang) juga akan mengakibatkan berlakunya mengidam. Selain itu terdapat juga situasi di mana ibu hamil mengidam bahan makan yang bukan makanan. Situasi ini dinamakan PIca. Apakah itu pica? Dapatkan info pemakanan semasa mengidam dan tips selanjutnya di laman web #anakmalaysiasihat #anakmalaysiasihat #upm #kkm

Read more
PUNCA MENGIDAM
 profile icon
Write a reply

BABY LANGUAGE | BAHASA BAYI | NEWBORN|INFANT

💙Topik Tangisan & Tidur Bayi 0-3 Bulan💙 1. Kompilasi Video Cara Teknik Cuddle Cure: Teknik Pantas Tenangkan Bayi https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/3181865878524139 2.Salahkan Saya Biarkan Anak Tidur dipangkuan Saya ? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2334321446611924 3.Sawan Tangis : Apa yang Benar dan Apa yang Merepek Tentangnya? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2784818144895583 4.Ini Bukti Mengapa Dakwaan Anak Tak Suka Bedung Itu Mengarut. https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2088893187821419 5. Kenapa Anak Hisap Jari Macam Lapar, Buat Mulut 'burung' Macam Cari-Cari Susu... Tapi...Bila disusukan Dia Minum Sikit dan Kemudian Marah-Marah, Tolak-Tolak & Keraskan Badan https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/3109074139136647 6.REVIEW Isu Buaian Bayi https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2589467727763960 7. Dah Bedung dan White Noise Tapi Anak Masih Tak Lena? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/3077051475672247 8.Mengapa Bayi Suka Berdakap &Mengempeng https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/3052813538096041 9. Dos & DON’Ts Bedung https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/1912862808757792 10. Mengerang, Meneran, Menggeliat, Meregang= Bayi Tak Suka Di Bedung + Ingin Lepas Dari Bedung? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2106451576065580 11.Bedung Halang Anak Explore? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2359806797396722 12.Teknik Bedung Half Body https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2253467414697328 13. Cara Bedung Full Body & Half Body: EZ Bedung https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2645468695497196 14. 4 Isu Utama Ragam Bayi Kecil https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/videos/1798597423517665 15. Cara Bantu Bayi 0-3 Bulan Tidur Lena https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2849892115054852 16.Bagi Susu dan Masuk Buai Pun Baby Masih Tak Tenang Lagi? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2152106001500137 17. Mengapa Bayi Mudah Terjaga? https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1218248444885902/?type=3 18.Tujuan Kenal Bayi , Easy , High Demand atau Colic? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2580451075332292 19. Mulut Anak Mencari-cari Tak Semestinya Tanda Lapar https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/videos/2120856104592483 20. Kenapa Anak Bergelut dan marah-marah di Payudara Ketika Cuba disusukan https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2341752892535446 21. Jeluak & Muntah, Bila Ibu Perlu Risau? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2802993093078088 22. Tidur Terlentang Lebih Mudah Tercekik Susu? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/3295744767136249 23. Perlukah Kejut Bayi yang Tertidur Tanpa Sempat Sendawa? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1162550900455657 24. 30 Minit Sendawakan Bayi? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2450292965014771 25. Kuat Menangis&Tak Lena Sebab Kembung? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2961544610556268 26. Barut untuk Elak Kembung? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2080638481980223 27.Anak Mengerang & Menangis Semasa Buang Air= Sembelit ? https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1998824223494983&id=126226717421419 28.5 Anggapan Tak Tepat Tentang Bayi Newborn https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.725485897495495/1021644534546295/?type=3 29. Colic Sawan Tangis https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2148305261880211&id=126226717421419 30. BF Tak Boleh Stres-Stres, TAPI... https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2890205817690148&id=126226717421419 31. Kalau Baby Mati-Mati Tak Nak Bedung, Kena Paksa Juga Ke? https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1089191201124961/?type=3 32. Hot! Teknik Pantas Menenteramkan Bayi yang Menangis & Bantu Bayi Tidur Lena :0-4 Bulan (live video) https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=522025421794712&id=126226717421419 33. Bayi Perlu Suasana Senyap untuk Tidur? https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=944796338897782&id=126226717421419 💚Topik Ragam Tangisan & Tidur Bayi 4 Bulan – 2 Tahun💚 1. Sleep Training Bermula Pada Usia 4 Bulan Sahaja https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2921333391244057 2. Sejak Lahir Sampai Sekarang Suka Menangis https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2543196905724376 3. Pelik Tapi Benar !...Begini Rupanya Cara Bayi Rilekskan Diri Untuk Tidur https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/3117954581581936 4. Masa Sleep Training Masih Kena Guna Bedung Ke ? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2789604967750234 5. 4 Tip Bantu Anak Lena https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2174642302579840 6. BAYI BESAR hanya mahu lena dengan berpeluk, bergendong, berdodoi, berbuai & mengempeng itu MENGARUT https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2598938330150233 7a.Anak Bagai 'Meracau' Dalam Tidur, Normakah? Part 1 https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2319719654738770&id=126226717421419 7b.Anak Bagai 'Meracau' Dalam Tidur, Normalkah? Part 2 https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2323109774399758 8. Meragam Ketika Berjaga Juga Ketika Tidur https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2926540100723386 9. Apa Itu Nesting Sebelum Tidur? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/3311257872251605 10. Anak Menangis Masa Sleep Training, Bila Nak Angkat? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2674974292546636 11. Night Mares VS Night Terrors https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1580073145370095 12. Travelling Buat Bayi Lupa Dia Dah Pandai Tidur Sendiri? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/3358477077529684 13. Bolehkah Main dengan Anak Sebelum Tidur? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/videos/1650115491699193 14. 5 Soalan Hot Sleep Training https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2965530340157695 15. Berhenti Sebar Dakwaan Anak Bf Kerap Bangun Menyusu Malam Sampai 2 Tahun? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/3225713504139376 16. Normalkan Bayi 9 Bulan Masih Kerap Bangun Malam? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1319720488072030 17. Selama Anak Bf, Selama Itu Akan Kerap Bangun Malam? =100% Mengarut!! https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2660264717350927 18. Termerangkak Masa Tidur https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3191433777567349&id=126226717421419 19. Beberapa Kaedah Sleep Training yang Wujud https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2838197906224273&id=126226717421419 20. Anak bermasalah tidur, kuat meragam masa berjaga dan pantang berjauhan (ulasan isu iium confession) https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2767600496617348&id=126226717421419 21. Mengapa Jadual Tidur Itu Penting https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2306278942749508&id=126226717421419 22. Jangan Bunuh Hormon Tidur Anak https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2268081346569268&id=126226717421419 23.Balm, Essential Oil & Sleeptime Bath Bukan Pil Tidur https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2942203119157084&id=126226717421419 24. Rahsia buat anak suka tidur https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3151650821545645&id=126226717421419 25.Kenapa masa berjaga bayi bukan hal poyo? https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2306278942749508&id=126226717421419 26. Bahaya Anak Tak Cukup Tidur https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1549935368383873/?type=3 27. Kisah Saya Mencerai Tabiat Mengempeng Anak https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1525613700816040/?type=3 28. Hot! Live Video Sleep Training Anak 4 Bulan - 2 Tahun. Memperbaiki dan Mengubah Tabiat Tidur yang Bermasalah dan Menyusahkan https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1483057545211019&id=126226717421419 29. Kompilasi Masalah Tidur Biasa Anak https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1210353249008755/?type=3 30. Mengempeng dan Breastfeed Itu Tak Serupa! https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2566286630082070&id=126226717421419 31. Kesilapan Biasa Ibubapa Semasa Proses Sleep Training https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3201327886577938&id=126226717421419 32 Ya, Matahari Buat Tidur Lebih Elok https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3167616223282438&id=126226717421419 💜Perkembangan Mental 0-2 Tahun💜 1. 10 Fasa Usia Anak Meragam Teruk & Terganggu Tidur https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2957368174307245 2. 10 Perkembangan Mental Anak 0-2 Tahun https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2205750019469068 3. Hisap Jari Bukan Tanda Sahih Bukan Tanda Sahih Anak Perlukan Puting Atau Tak Cukup Susu https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2877325448978185 4. Nursing Strike, Anak Tiba-Tiba Enggan Menyusu Pada 3 Bulan! https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2990817170962345 5. Kotor Itu Bagus https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/3039744909402904 6. Mengapa Puting Ibu Bertukar Gelap Semasa Mengandung https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2727152443995487 7. Baby Walker: 0 Manfaat https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2556215711089162 8. Anak Hisap Jari, Jadi..Apa Masalahnya? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2435164939860907 9. Kenapa Takut Nak Biar Anak Menangis? https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3271242822919777&id=126226717421419 10. Ajar ABC,123 atau Nilai Murni Dahulu? https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2807295439314520&id=126226717421419 11. Ringkasan 10 perkembangan mental anak 0-2 tahun https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2695520670491998&id=126226717421419 12. 9 Tip Kurangkan Rengekan & Rasa Takut Anak https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1103230276387720/?type=3 13. Anak Takut Semua Benda https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2949477785096284&id=126226717421419 14. Jangan Amalkan Rampas dari Anak https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3000533206657408&id=126226717421419 15. Anak suka menggigit walaupun ibubapa tak berkelakuan kasar dan tak ajar anak berkelakuan kasar. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2757333310977400&id=126226717421419 16. Anak Bukan Sedulang Kuih Raya https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2507720982605302&id=126226717421419 17. Anak Dah Setahun, tapi Kuat Bad Mood dan Meragam Sangat https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.725485897495495/1016596725051076/?type=3 18. Hot! Live Video 10 Perkembangan Mental Anak 0-2 Tahun. Bagaimana ia membuat anak banyak meragam, kurang selera dan bermasalah tidur. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=228089711632774&id=126226717421419 19. Kenapa Anak Menyorok Masa Buang Air Besar? https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2712627082114690&id=126226717421419 20. 1001 Hari Pertama Anak yang Kritikal https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2646809032029829&id=126226717421419 21. Kenapa Anak Merengek Bila Tak Nampak Mak? https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.725485897495495/922830274427722/?type=3 22. Doa Lembutkan Hati Anak? https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1511684362208974/?type=3 ❤Umum Bayi 0-2 Tahun❤ 1. Lagi Letih Anak Lagi Senang Tidur? https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1806593676051373/?type=3 2. Tip Latih Car Seat https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2853616704682393 3. Bedung, Buaian & Puting Tiruan: Kenapa Nak Double Standard? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1353830737994338 4. Tummy Time VS Meniarap Masa Tidur https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2395525387158196 5. 3 Jenis Bayi, Cara Ideal Menenteramkan & Menidurkan Mereka https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2253467414697328 6. Tidur Meniarap Untuk Elak Bayi Tercekik Susu Dan Muntah Sendiri? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2636140353096697 7. Pasang 'white noise' dari telifon bahayakan otak bayi? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2568171736560226 8. White Noise https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2124135914297146 9. Bunyi Vakum Adalah White Noise Kegemaran Bayi https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/videos/1184232934954120 10. Jam Tersihir (Witching Hour): Anak Suka Menangis Waktu Senja https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.725485897495495/915417328502350/?type=3 11. Tip Beraya dengan Anak Kecil https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/1944696218907784 12. Bayi FOMO https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2076708309039907 13. Tip Bawa Baby Pergi Terawikh https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2438543476189720 14.Tip Bereksperimen Bayi Perlu Buai untuk Tidur atau Tidak. https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/1867462976631109 15. Buaian Sebabkan Gegaran Otak (Shaken Baby Syndrome)? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.725485897495495/959560964087986 16. Anak Ketagih Buai? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/videos/1699206916790050 17. Anak Sengsara Kalau Menangis Banyak? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1468964279814316 18. 5 Tip 'Travel' Jauh Dengan Anak Kecil Yang Lain Dari Biasa https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2479857648724969 19. Tip Latih Botol Susu https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2824186867625377 20. Puas Melatih, Namun Anak Masih Enggan Terima Botol? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2932583726785690 21.Beri Puting Tiruan Ibarat Beri Anak Hisap Angin Kosong? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2533755096668557 22.Beri Puting untuk Anak Kurang Nangis dan Lena? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/1894311597279580 23. Puting: Apa yang OK ,Apa yang Tak OK https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.725485897495495/936025386441544 24. Anak Gendong Jadi Manja? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2685566584820740 25. 5 Maksud Bunyi Tangisan Bayi & Solusinya https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2579027892141277 26. Bukan Semua Tangisan Perlu dihentikan https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1369001503143928 27. Breath Holding Spell: Anak Nangis Sampai Biru Tak Bernafas? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1531711643539579 28. Ibu Ambil Cuti Kerana Anak Buat Perangai Menangis Saja di Taska? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/2514939561883444 29. Kenapa Bungkus Bayi Pada Tengahari Terik? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1615297338514342 30. Jangan diangkat Sangat Bayi Menangis Itu, Nanti Dia Naik Lemak https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1190942814283132 31. Anak Terlalu Manja Akibat Saya. Sekarang, Apa Perlu Saya Lakukan? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/1454590671251677 32. Jerit Tangis Bayi Sama Kuat dengan Siren Ambulan https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/3279532115424181 33. Menangis Bagus untuk Paru-Paru Bayi? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.725485897495495/966498430060906 34. Ibubapa Kurang Soleh Punca Dapat Anak Suka Nangis? https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/posts/1952018061508933 35. Tip Mudah Kenalpasti Anak Kembung atau Tidak https://www.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1175152412528839 36. 6 Sebab Anak Takut Mandi https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2975769382467124&id=126226717421419 37. Kurangkan Tantrum Anak dengan Seni Bercakap yang Betul https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1445179585526119/?type=3 38. Baca Ayat Quran Pun Tak Berkesan Tangani Anak Suka Mengamuk, Menjerit dan Baling Barang https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1670965309614211/?type=3 39.Cara Saya Kurangkan Sikap Anak Suka Nangis Jerit-Jerit https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2384624041581664&id=126226717421419 40. Membetulkan Salah Faham Popular Sebahagian Ibu-Ibu BF https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1582549005122509&id=126226717421419 41. Tidur Tiarap Sebabkan Bayi Mati? https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1139068239470590/?type=3 42. Usanlah Jumud dalam Amalan Breastfeeding https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1476918962352181/?type=3 43. 3 Jenis Reflex Bayi yang Sering di Salah Anggap Sebagai Tanda Lapar https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.725485897495495/849524158425001/?type=3 44. Anak Tidur - Tidur Ayam https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1984536331590439&id=126226717421419 45. Kasih Sayang Ibu Lebih dari Ayah? https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3320053918038667&id=126226717421419 46. BF atau Tak,DF atau Bottle Feed: Itu Bukan Penentu Kasih Sayang ! https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3141942532516474&id=126226717421419 47. Dodoi Anak Sebabkan Gegaran Otak? https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1406002709443807/?type=3 48. Dodoi Anak, Main Timang-Timang, Buaian dan Berjogging Risikokan Shaken Baby Syndrome (Gegaran Otak)? https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1237569006287179/?type=3 49. Orang 'Gila' Saja Goncang Anak untuk Tidur https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2170686992975371&id=126226717421419 50. Anak yang 'susah' Masa Baby Akan Membesar Jadi Anak yang 'susah' Juga? https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1314373895273356/?type=3 51. Rumah Saya Kemas DAN Saya Juga Ibu yang Baik https://m.facebook.com/USWATUNHASANAHKONSULTANTANGISANBAYIPERTAMAMALAYSIA/photos/a.128076643903093/1433047530072658/?type=3

Read more
 profile icon
Write a reply

FUNGSI VERNIX CASEOSA

Ada pula komen mengarut dari makcik bawang yang tiba-tiba masuk ke laman saya.....dia kata dia telan minyak kelapa dara, baby dia keluar bersih dan kulit cantik. Oh HELLO?????? Inilah dia satu kenyataan yang mencerminkan kejahilan makcik bawang. Bila saya tanya, sila jawab BABY MANA YANG DILAHIRKAN TIDAK BERSIH atau KULIT TAK CANTIK????? Makcik bawang jawab kulit yang berkerak-kerak. Adoi laaaa makcik bawang, janganlaa cakap macam tu. Mai nak habaq. Ini ilmu pengetahuan yang penting untuk anda. Sila tambahkan ilmu pengetahuan ini dan berbanggalah jika bayi anda dilahirkan dengan kerak-kerak putih anugerah Tuhan ini. Dalam gambar ini ialah bayi yang disaluti vernix caseosa. Inilah krim kulit semulajadi yang terbaik di dunia. Tiada krim yang lebih baik dari vernix caseosa. Ini dibuat dan dikeluarkan oleh kelenjar sebaceous gland di dalam kulit bayi sendiri. Ia mengandungi 80% air, 10% protin dan 10% lemak. Pada 3 bulan terakhir kehamilan, vernix caseosa melindungi kulit janin menjadikannya: 1) Kalis air atau waterproof supaya boleh duduk dalam air ketuban berbulan-bulan. Kalau tidak berkedut-kedutlah kulit bayi. Anda boleh ke berendam lama-lama dalam air, sila cuba dan lihat apa akan terjadi kepada kulit anda. 2) Ia juga mempunyai bahan antibakteria yang memberi lebih perlindungan kepada bayi semasa dan sejurus selepas dilahirkan. 3) Ia mengandungi amino acid yang melindungi kulit janin dari meconium dalam air ketuban jika janin sudah berak di dalam kandungan sebelum dilahirkan. 4) Ia membantu mencegah bayi hilang haba terlalu cepat dari permukaan kulitnya sejurus selepas dilahirkan supaya tidak kesejukan. 5) Ia mempunyai ‘healing properties’ yang mempercepatkan kesembuhan dari luka melecet atau kegeselan di atas permukaan kulit semasa proses kelahiran atau semasa ibu meneran bayi keluar. 6) Bila bayi dilahirkan, tiba-tiba terdedah kepada udara luar yang kering, vernix caseosa inilah yang membantu kulitnya menyesuaikan diri untuk peralihan dari alam yang lembab dan basah ke alam yang kering. Inilah pelembab atau moisturiser semulajadi yang terbaik. Sebab inilah sejurus selepas bayi dilahirkan, kita patut membiarkan vernix caseosa ini atas badan bayi pada hari pertama dan tak payah mandikannya terlalu awal selepas kelahiran. Inilah kurniaan Tuhan yang baik untuk bayi. Jangan kata kulit tak bersih. Jangan kata kulit tak cantik. Jangan kata kerak-kerak. Jangan kata ini datangnya dari keputihan ibunya. Jangan kata ini datangnya dari air mani bapanya. Tambahkanlah ilmu pengetahuan dan bersyukurlah anak anda diberikan keistimewaan dan perlindungan ini. Jangan lupa, namanya ialah vernix caseosa, krim pelembab kulit bermutu tinggi semulajadi yang terbaik di dunia. Terimakasih. Copyright : FB Dr imelda balchin

Read more
FUNGSI VERNIX CASEOSA
 profile icon
Write a reply

FAKTA NANAS KETIKA PERIOD& PREGNANT

✅ Benarkah nanas menyebabkan keguguran? ✅ Benarkah nanas tidak di boleh di makan semasa sedang mengalami haid? . Manfaat Garam Mangan Dalam Nanas Nanas adalah buah yang sangat berkhasiat, kaya dengan vitamin C yang boleh membantu untuk meningkatkan tahap imuniti tubuh. Apa yang istimewa adalah kandungan garam Mangan dalam buah ini. Mineral penting ini adalah untuk menguatkan tulang dan sendi Bagi wanita, kandungan mangan dalam buah nanas dapat membantu mengurangkan gejala PMS.Kajian membuktikan wanita yang mengambil Mangan dalam dos yang rendah dapat melancarkan darah haid sehingga 50%. Selain itu, Ia mengandungi kandungan antioksidan yang dapat mengurangkan radang yang menjadi punca kepada kesakitan dan rasa senak di perut semasas sedang haid. Enzim bromelain yang kaya di dalam teras nanas ini telah terbukti mampu mengurangkan kesakitan dengan merehatkan otot otot. . NANAS MENYEBABKAN KEGUGURAN? ✅ Makanan tambahan dalam bentuk tablet yang mengandungi Bromelain perlu dielakkan oleh wanita sedang hamil kerana ia boleh menyebabkan pendarahan. ✅ Nanas juga mengandungi Bromelain. TETAPI, dengan hanya makan beberapa potongan nenas, ia TIDAK akan memberi kesan yang sama. ✅ Untuk menyebabkan pendarahan atau kesan negatif semasa hamil, anda perlu makan di antara 7 - 10 biji nanas serentak! ✅ 1 hidangan ( 1 cawan nanas ) mengandungi segala khasiat yang di perlukan semasa hamil seperti Vitamin C, Folate, Zat Besi. Magnesium, Vitamin B6 KESIMPULANNYA ✅ Nanas selamat dan boleh di makan dalam kuantiti yang sederhana semasa hamil ✅ Nanas juga boleh membantu melancarkan darah dan mengurangkan kesakitan semasa sedang haid. Informasi yang kami kongsikan adalah untuk sama sama kita raikan khasiat buah buah tempatan yang kurniakan di bumi bertuah Malaysia. Pilihan sentiasa di tangan anda! Nak Sihat? Mujur Ada Buah! #MujurAdaBuah

Read more
FAKTA NANAS KETIKA PERIOD& PREGNANT
Post reply imageGIF
 profile icon
Write a reply