Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Amir Hamzah Abdul Latiff, Pakar Perunding Alergi & Imunologi Klinik

'Badan anak tiba-tiba naik ruam merah pada waktu yang tidak menentu? Atau tiba-tiba susah bernafas tanpa sebarang tanda awal? Atau mungkin gatal-gatal badan selepas makan sesuatu jenis makanan?' Tanya secara terus kepada pakar kami tentang segala persoalan anda berkaitan dengan Alergi & Asma Anak pada Khamis, 6 Mei 2021, jam 2 petang bersama Dr. Amir Hamzah Abdul Latiff, Pakar Perunding Alergi & Imunologi Klinikal - Kanak-kanak & Dewasa, Pantai Hospital Kuala Lumpur. *NOTA : Soalan di luar daripada waktu yang dibenarkan atau diluar daripada topik tidak akan dijawab dan mungkin akan dipadam.

Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Amir Hamzah Abdul Latiff, Pakar Perunding Alergi & Imunologi Klinik
48 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

hello doctor...saya nk tanya apakah punca yg menyebabkan kanak2 bawah umur 2tahun dapat asthma attack...dan cara mengatasi nya.... one more doctor my baby allergic chocolate ,let's say if him eating anything food got ingredients chocolate later him will keep diarrhea until admit ward ...so my question until when him can't eat chocolate

Baca lagi
3y ago

Sebenarnya jarang kanak-kanak di bawah 2 tahun didiagnosis dengan asma. Mungkin itu adalah jangkitan pada salur pernafasan contohnya bronchitis. How do we know he is allergic to chocolate, unless we do an allergy test? He could be allergic to the ingredients of the chocolate - mainly cow's milk because he is under 2 years old. So if he continues to get diarrhoea, this is a possible sign of allergies towards cow's milk. Until when? We do say, the kids can outgrow the cow's milk allergy usually before they start primary schooling.

Salam doctor, 1) Adakah pengambilan vaksin pneumococcal penyebab bayi ekzema? atau flare? 2) Apakah yg blh dilakukan ibu menyusu terhadap anak ekzema? 3) Boleh syorkan hospital yg menawarkan alergi test dan harga pasaran? 4) Nasihat ubat hospital atau semulajadi untuk mengubati kegatalan anak ekzema sekian

Baca lagi
3y ago

Banyak soalan Puan ni, saya cuba jawab ya? 1. Pneumococcal tak menyebabkan ekzema atau flare. 2. Menyusu badan seperti biasa dan jangan berpantang makan. 3. Datanglah ke klinik saya, kita bincang keperluan bayi Puan ya? 4. Terpulanglah Puan tapi saya syorkan Puan datang ke hospital untuk pemeriksaan.

VIP Member

salam Doc, sy nk tny ada ke cream utk hilangkn gatal-gatal pada bdn ank yg berumur 11 bln.. especially bila kena gigitan nyamuk..memang akan berbirat n akan meninggalkn kesan hitam pada kulit walaupn x garu.. then second question, adakah sesuai cream hydrocortisone utknya, prescription drp klinik..

3y ago

ya jelas Doc..tima kasih bnyk2 atas penjelasan tsebut...

Assalamualaikum,Doctor.. 1- Adakah asthma boleh dikaitkan dengan alergi?Sebab sejak kena serangan asthma,alergi spt ruam pada kulit akan muncul.. 2- Adakah penggunaan air purifier di dalam rumah boleh meningkatkan kadar alergi pada kulit lebih-lebih lagi pada pesakit asthma? Terima kasih,Doctor..

Baca lagi
3y ago

Waalaikumsalam. Ye betul boleh dikaitkan asma dengan alergi. Sebenarnya asma tu sendiri adalah alergi. Tak perlu ruam timbul di mana-mana. Tapi bila dah timbul, lagilah kuat kemungkinan alergi tu. Haaaaa, pasal air purifier ni. Air purifier bukannya untuk jadikan alergi lebih teruk. Jadi kalau naik ruam semua tu, jangan salahkan air purifier tu, kesian dia. Kemungkinan rumah puan ada dust mite dan air purifier tak semestinya boleh menyaring udara daripada hama. Puan ada bela kucing tak? Mungkin juga tu

Assalamualaikum doc. anak sy perempuan berumur 5tahun 5bln dia kerap selsema. n dia juga ada eczema. blh di katakan tiap hari juga hidungnya berair. n ada juga ke klinik n doc bekalkan ubt selsema cetirizine hcl. adakah blh di ambil hari² ya? adakah ini juga petanda resdung

3y ago

Waalaikumsalam. Memandangkan dia ada ekzema dan hidung berair, jadi ini kemungkinan ada ada masalah alergi. Sebab orang yang ada eczema ni ada risiko tinggi untuk alergi juga. Alergi pada hidung tu kita panggil alergi rhinitis. Pada kefahaman saya, resdung ni adalah sinusitis, mungkin alergi, mungkin infection. Tapi kalau infection, simptom tu bukanlah hari-hari dan tak berair sangat. Jadi rawatan guna cetirizine tu boleh diambil pada permulaannya setiap hari sehingga 2 minggu. Tapi kalau masih tak ada perubahan, kita akan gunakan nasal spray atau spray hidung. Jadi perlu jumpa pakar. Jumpa saya pun boleh.

Salam doctor. Anak saya nanti bakal berusia 6 bulan. Saya tak sabar nak berikan dia first meal. Tapi saya takut dia allergic dengan sesetengah makanan. Boleh saya tahu apakah makanan yang sering menjadi punca alahan ini?

3y ago

Ni simple je. Selalunya makanan yang mengakibatkan alergik adalah susu lembu, telur putih, soya, gandum, kacang/kekacang, ikan, shellfish (makanan laut yang bercengkerang) - 8 jenis makanan ni termasuk dalam 90% makanan yang boleh menyebabkan alergik.

Anak saya alergi teruk dgn telur,umur 11 thn,mkn telur mata jd bengkak,keliling mulut jd terkopek² kulit,2-3 bulan ni nmpk teruk sblm ni tidak,bagaimana cara pencegahan @ rawatan yg sesuai doktor?

3y ago

Nampaknya macam kronik sikit alergik ni, Puan. Mungkin akan berterusan sehingga dewasa. Selalunya kita akan cuba bagi telur yang dah masak dalam kek sebagai percubaan. Kalau dia boleh tolerate selepas 2-3 bulan, mungkin kita akan cuba pula telur goreng. Kalau okay dalam 2-3 bulan ni, kita cuba pula telur rebus. Tapi semua ni kita buat selepas dah periksa tahap seriusnya alergi tu melalui allergy test guna darah. Sila datang, kita borak lama sikit pasal topik ni. Panjang ni nak cerita.

Masa anak baru lahir kene ruam keluar cecair kuning kt kulit bdn ank..lps sapu krim n pakai sabun utk sensitive skin kulit ank dah ok sekarang bertanda parut bintik putih..sampai bl parut tu ada di kulit?

3y ago

Anak baru lahir ya, Puan? Barangkali ini adalah erythema toxicum neonatorum iaitu satu keadaan di mana ia selalu juga berlaku pada bayi baru lahir dan mungkin akan berterusan sehingga 6 minggu. Dan sebenarnya tak berbahaya. Sebenarnya tak perlu pun sapu krim dan guna sabun untuk kulit sensitif. Selalunya dia akan hilang sendiri. Sabar ye Puan? Tapi selepas 6 minggu, kalau masih ada bintik-bintik tu, bawaklah baby tu jumpa saya ya?

Hello! I am currently pregnant and am wondering if I will possibly be creating a food allergy in my unborn child if I avoid all dairy and egg while pregnant and breastfeeding?

3y ago

Nowadays, it is advisable for mothers NOT to avoid any allergenic food as there is NO evidence that will decrease the risk of developing allergies for the unborn child. In fact, haha, you should be eating anything you want during your pregnancy. Enjoy your life!

Bagaimana untuk cure asma? Atau apakah cara untuk ajar anak yang menghidap asma teruskan hidup? Adakah ini bermakna dia perlu sentiasa bawa inhaler ke mana mana dia pergi?

3y ago

Sebenarnya tak ada cure untuk asma. Cumanya anak Puan akan outgrow the asthma. Maksudnya, simptom berkurangan, jarak antara serangan asma juga lebih besar. Tapi kita kena tahu, sesetengah asma adalah alergik. Elok kita test dulu sama ada alergi atau tidak. Inhaler tu bawa saja ya?