Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Hemalatha Chandrakanthan, Pakar Perunding Oftalmologi, Pusat Pakar Mata KPJ

Sering sakit mata sejak kebelakangan ini? Mata berair atau penglihatan semakin kabur? Risau kenapa anak suka menonton TV dengan dekat? Jom tanya semua persoalan anda dengan pakar kami berkaitan dengan penjagaan kesihatan mata anda sekeluarga pada jam 4 petang, hari Khamis bersamaan dengan 8 Julai 2021. *NOTA : Segala persoalan diluar daripada topik dan waktu yang dinyatakan akan tidak dijawab atau dipadam.

Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Hemalatha Chandrakanthan, Pakar Perunding Oftalmologi, Pusat Pakar Mata KPJ
28 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hi, doctor..Saya seorang rabun jauh & ada sedikit silau..rabun saya sekarang dalam 400++(anggaran)..kadangkala mata rasa kabur,kurang jelas (walaupun memakai cermin mata) & kalau membaca seperti ada titik hitam bergerak-gerak pada permukaan buku (nampak double dengan tulisan)..Untuk pengetahuan doctor,saya tidak akan membuka cermin mata kecuali waktu tidur & kadangkala tidur pun saya tak buka cermin mata kerana ada anak kecil yang perlukan perhatian pada waktu malam kerana menyusu.. 1 - Adakah kesihatan mata saya semakin merosot? 2 - Apakah titik hitam itu? & Apakah puncanya? 3 - Apa solusi yang perlu saya ambil?

Baca lagi
3y ago

tq doctor

Hi ..Dr saya nak tanya tentang mata anak saya. Anak saya berusia 4bulan dan mata sebelah kanan selalu berair dan jadi tahi mata , mata putih dia jugak merah sedikit berbanding sebelah kiri . Kadang teruk dan kadang okay. Saya dah buat apa yang nurse sarankan iaitu lap mata baby secara lembut menggunakan kapas dan air suam , saya jugak urut bahagian batang hidung baby pelan² .. Risau tengok mata baby macam tu . Harap ada penjelasan dari Dr. dan apa perlu saya lakukan .. Terima kasih Dr.

Baca lagi
3y ago

Thankyou Dr atas penjelasannya.. 🥰

VIP Member

Hi Doctor, saya nak kepastian. Betul atau tidak tengok tv secara dekat boleh menyebabkan mata seseorang akan mengalami rabun terutamanya pada kanak-kanak? Saya sedang dalam fasa mengajar menghadkan screen time kepada anak saya. Terima kasih doctor

3y ago

ya betul..tengok tv dekat atau menggunakan gadget terlalu lama boleh menyebabkan rabun,,,

Hi doctor, sometimes i can feel my eye twitches but not for one whole day just at certain times and then tomorrow also the same, it twitches again at certain times. Is this condition considered normal?

3y ago

yes it can be normal to have eye twitching occasionally..but u will have to see an eye doctor if gets very frequent

hi doc , kenapa selepas bersalin anak yang ke 3 penglihatan saya jadi kabur dan kadangkala nampak kembang?juga saya merasa silau ketika memandu malam hari dan ketika keluar rumah saat panas terik?

3y ago

terima kasih doc atas penerangan

VIP Member

Is it true that during pregnancy our eyesight can worsen as a result of hormonal changes? Will it ever restore after pregnancy? I’m 20 months postpartum and my eyesight hasn’t been restored.

3y ago

yes hormonal changes can affect your eyes but if you are 20 months post partum you need to get an eye assessment done

Hai doktor. Sy ada mslh bhgian mata, stiap kli rsa berdenyut dkt mata.. Mesti kepala pun rasa sakit / pening. Apakah yg perlu bt? Mkn ubat mata atau sakit kepala

3y ago

hi..kalau mata sakit dan rasa pening kita perlu check tekanan mata...punca sakit mata perlu di siasat dahulu..

Dear Dr Hemalatha, 1. How can I determine if my children's eyes are healthy? Are there signs to look out for? 2. How to take care of our eye health? TQ - KC.

3y ago

as for adults maybe you can take some vitamin supplements...

Dr .. Saya nak tanya . sekarang kandungan Saya 8 mggu.. Dan tiba2 ada tompokan darah berwrna coklat dari kemaluan.. apa maksud nya DR ..😞😞😞😞

hi doctor, been spending alot of time on screen lately because of work and suggestions on how to relief eye tension in between work and after working hours?

3y ago

hi..yes a lot of people are on screen these days..maybe you can take more breaks in between and also use a lot of lubricant for your eyes...u can also use the blue filter glasses when using yr computer..............