Adakah kematiaan dapat dirasai seseorang?

Hi ibu ibu semua baby sy dah 3 bulan 15hari ada tak momy2 semua rasa macam sy tiba tiba rasa tak lama lagi akan meninggal? Sejuk bahagian tengkuk ada ka ni normal atau hormon? Sy rasa tak bersemangat,sedih rasa nak nangis hati jdi sayu sebelum ni sy ada depression tapi bukan begini rasanya apa yang sy rasa sekarng ni mcm sy dapat rasakan taklama lagi sy akan meninggal 😢 mohon jangan kecam sy dah cuba solat minta Allah redhakan hati sy jika betul betul tidak lama lagi ajal sya tapi makin sy fikir makin saya rasa takut dengan kematian dengan dosa yg pernah sy buat 😢

19 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
VIP Member

tentang soalan puan ni...saya ada copy artikel ttg tanda kematian dalam islam- 100 hari sebelum kita meninggal..hrp dpt membntu puan...jd jika puan alami slh satu tanda yg di nyatakan..apa kita prlu buat.. ..bykkn laku solat taubat dan get prepared pape ptt tuk diri...dan mintk maaf pada smua yg kita kenal..dan jika ada hutang yg belum langsai dgn kenalan kita cuba tuk langsaikannya sblm smpai waktu Allah menjemput kita... Tanda-Tanda Kematian Menurut Islam *100 Hari Sebelum Hari Kematian* Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disadari oleh mereka-mereka yg dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini, hanya apakah mereka sadar atau tidak saja. Tanda ini akan berlaku lazimnya setelah waktu Asar. Seluruh tubuh mulai dari ujung rambut sampai ke ujung kaki akan mengalami getaran, seakan-akan menggigil. Contohnya seperti daging sapi/kambing yang baru disembelih, dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya nikmat, dan bagi mereka yang sadar dan berdetak di hatinya bahwa mungkin ini adalah tanda kematian maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah sadar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesadaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian , tanda ini akan lenyap begitu saja tanpa ada manfaat. Bagi yang sadar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati. *40 Hari Sebelum Hari Kematian* Tanda ini juga akan terjadi sesudah waktu Asar. Bagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pohon yang letaknya di atas Arash Allah swt. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persediaannya ke atas kita antaranya adalah ia akan mulai mengikuti kita sepanjang waktu. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya. *7 Hari Sebelum Hari Kematian* Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah sakit di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba dia berselera untuk makan. *3 Hari Sebelum Hari Kematian* Pada masa ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat diketahui/ dipahami maka berpuasalah kita setelah itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan turun, dan ini dapat diketahui jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian ujungnya akan berangsur-angsur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan. *1 Hari Sebelum Hari Kematian* Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di bahagian ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya. *Tanda akhir* Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan dingin di bahagian pusat dan akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. Bersiap siaplah, hari itu pasti akan datang! Sudah siapkah bekal kita? Wallahu a’lam orang yang menyebarkan ini Insya Allah diberi ganjaran pahala bagi setiap orang yang membacanya, *In Shaa Allah*…ْ  *ﺁﻣﻴﻦ َ ﻱ َ ﺭ َﺑ ْﻌ َ َ ﻤ ِ ﻴ ّ ﻦ* . .

Baca lagi
TapFluencer

Saya pernah jadi mcm ni. Ingat mati dengan rela tak sama mcm ingat mati yg secara tiba2 je dia datang..tiba2 je dada sesak dan fikiran bercelaru. Seolah2 malaikat maut kat belakang kita n get ready nak cabut cabut nyawa kita. Sy jadi mcm tu sbb terlalu stress dan sedih. Puan kena elakkan stress dan menangis. Luah pada suami. Saya masa mula2 kena anxiety dan panic attack ni saya hadam sorang2. Tak share dgn sesiapa. Saya google tentang kematian, kesudahannye saya makin stress. Elakkan dari google sebarang apa2, elakkan tengok berita kt tv sbb ade berita tentang eksiden. Yg tu pun boleh buat awak trigger dgn panic ni. Yg penting selalu share dgn husband ape awak rasa. Bykkan bukak zikir di rumah. Sibukkan diri dgn perkara2 yg awak happy. Saya lalui hampir setahun nak hilangkan anxiety tu. Alhamdulillah, anak saya dah besar , dah 6 tahun berlalu detik hitam yg pernah sy lalui. Harap puan sentiasa kuat ye 🌹

Baca lagi
2mo ago

Sy takde stress apa2 cuma tba2 rasa perasaan tak lama lg akan meninggal tiba2 dtg malam 2 hari yg lepas sampai sy tk dpt tdo.. lepas ni sy try tak google pasal kematian terima kasih nasihat yg sis beri 🫰🏻

sy pernah rsa mcm sis..tu pun lepas sy mimpi sy meninggal ..sy gi tpt yg tinggi skli tapi cantik tpt tu ramai org kat sna bdk kcik org tua org dewasa pun ade..dlm mimpi sy hairan sy meninggal ke ape ni psl tpt sy pegi tu mcm atas gunung ade gua kat atas..tersadar dri mimpi tgk baby sy ngah tdo terus sedih kalau btl sy mningal sape yg blh syg ank sy mcm mna sy syg dia..terus doa mlm tu jgk..tpi tk berakhir d sna..lps sminggu sy mimpi bunuh org lain yg sy tk kenal dengan sy bunuk anak sy sdri..sy cekik..dlm mimpi tu sy lps dah cekik anak sy bru sy sdar sy kejut kan ank sy yg dah tkde nafas.. terus sy tersadar dri mimpi bukanmata tgk baby sy dia dah bgun tengah tenung muka sy msa tu sy tenga ngadap seblah dia.. sedih sgt bila ingat smua mimpi mcm tu..nak dkt sebulan jugak sy rsa yg sy dah tk lama..tpi sy pkir positive je.. skg msih ingat tpi beringat ajal kita tk kira waktu..doa bnyak² insha'Allah..🙂

Baca lagi
2mo ago

Insha Allah sis

Sebenarnya Puan sama dengan saya. Saya alami ni sejak 3 tahun yang lepas. Saya tak boleh tidur fikirkan kematian sampaikan hampir setiap malam saya akan pegang hidup sy, sy raba2 hidung org kata kalau nk dekat mati hidung akan jatuh laa apa laa sy pegang supaya nk rasa hidung sy dh kebawah ke?? Sy tak boleh tidur lepas subuh baru sy tidur. Dada saya berdebar2 akan terjadi pd waktu malam. Sy tak pernah cerita pada sesiapa sampai la tahun lepas sy cerita pada kakak sy. Sy dpt cerita sbb sy dh mula rasa tenang sbb sy guna essential oils utk ketenangan. Kakak sy kata sy ada anxiety. Perasaan tu masih ada lg sekarang tp tak seteruk dulu. Puan cari la ketenangan. Ingat pesan saya Jangan fikir terlalu jauh. Cari ketenangan dan sentiasa ingat Allah ❤️ semoga Puan sentiasa dibawah lindungan Allah swt

Baca lagi
2mo ago

Allahhuakbar sis apa yg sis buat sama mcm sy semua sy selalu cek ubun2, hidung dngan pusat 🥲 kalau malam susah nak lelap sy harap ini cuma anxiety.. skrng kalau malam perasaan tu ok sikit tapi start dari jam 5 sampai lepas isyak perasaan tu kuat sangat sampai kalau boleh sy nak balik kg tmpat orng yg ramai sbp dlm ruma cuma sy husb dngn anak anak 2 orng balik kg bkn sekejap ambik masa 6atau 7 jam 🥲 semoga sy dapat ketenangan insha Allah

sye plk doa nk mati tiap kali lepas solat mse bersalin sepanjang sye mengandung sbb perangai suami..tp Allah bg peluang,Allah x makbulkan doa sye tu..bersalin x sakit sgt..mmg xde rse nk mati masa meneran nk bersalin tu...then sihat mcm biasa...pantang betul2 pun 4 hari je...selebihnya duk dgn mil,mil masakkan asampedas ikan keli,ayam masak merah,sambal petai..x de pantang dah..hahaha🙂 sye plk ikutkan hati nk berpantang mcm org tua2 dulu.. berpantang makan bagai,tp x dpt...hahahah sedih..skrg pun msih doa nk mati, Ya Allah,cukupkan amalan baik ku,ambillah aq dan anakku dari dunia fana ni.. hari2 dia mcm ni..kalau happy mse dgn suami pun sbb dia ajak bergurau..lain2 drpd bergurau,cara dia layan sye..semua menyedihkan sye...hahah

Baca lagi
2mo ago

bygkn msih dlm berpantang suami minx sye lancapkan dia..dgn 1 malam berjaga susukan baby..bila sye x nk,dia ugut nk cari pempuan lain siap kutuk sye dh x cantik,senang dia nk makan luar...time tu rse mcm,aq salah pilih suami ke..hahahah

Assalamualaikum, semua org perlu sentiasa ingat mati sekurang kurangnye 3 kali seharian, perlu bersiap sedia. Jika mmg ajal dah sampai, tak lewat sesaat, tak awal sesaat mmg akan berlaku. Kita x blh predict tp setengah org allah mgkn beri maklumat harinye dah tiba, mgkn tp kebanyakkan tiada gotu..sis setiap hari buat solat taubat dan tawakal padanye. Mati tak tgk umur dan tak minta izin kecuali Rasullah s.a.w smpkan ajalnye sampai minta izin oleh malaikat Allah. Allah akan maafkan hambanye sehingga sempat bertaubat sebelum ajalnye tiba, maka bersungguj sungguh sis.Moga dipanjanh umur sis, amin. Usah pikir banyak, cuma bersiap sedia utk hari yg akan tiba juga pada semua. Buatlah terbaik sis.

Baca lagi
2mo ago

Walaikumsalam Insha Allah sis sy dah buat solat taubat semoga Allah ampun kan dosa dosa lalu sy 😢Aamiin terima kasih kata kata semangat sis

cuba puan google saringan kesihatan mental..ramai d klngkn kita tdk sedar alami kemurungan..tgok apa tahap puan, jika jwbn lbih kpda kmurungn..stress puan brjumpa la dktr.Suami sya pun pernah alami perasaan mcm puan seolah2 esok meningal...hari2 d bayangi perasaan esok meningal. Syukur Ahamdulillah suami sya dah pulih..dia ckp dia solat bca Quran pun mcm tu jga, last dia iktiar jumpa perawatan islam ..tnda ganguan jin, lpstu dia jumpa kwn2 ikut main bola sepak..suami sya ckp dia paksa diri bersukan smpai nangis2 tndng bola. Hari2 dia bersukan skrg dah ok..

Baca lagi
2mo ago

Syukur Alhamdullilah suami puan dah pulih.. skrng ni sy cuma susah nak lelap, perasaan tu dtg dari jam 5 sampai lepas isyak dlm 7 setengh paling lama pun jam 9 perasaan tu masih ada.. Insha Allah sy harap sy pun akan pulih macam suami puan

rasa kematian tu sellunya rahsia. tak diungkap / dinyata kepada umum. empunya diri sendiri akan merasa tanda kematian itu. org terdekat mungkin ada yg terperasan perubahan iti tapi jrg juga diungkapkan. hanya selepas pergi perasan perubahan tu. cube sis baca tanda 100hri tu. kdg2 mainan syaitan saje yg meracuni fikiran sis. pikir positif, jika terlintas istighfar banyak2.

Baca lagi
2mo ago

Sy dah google banyak kali sampai rasa takut tu bertambah banyak 🥲 sy dah takut google pasal kematian, skrng sy banyakkan berdoa, zikir, selawat dan solat taubat semoga Allah ampunkan dosa2 yg pernah sy buat aamiin

VIP Member

Sy pernah alami dan masih lalui perasaan mcm ni. Kalau datang perasaan tu, cepat2 Sy cuba buang jauh2.. mungkin pembawakan budak dan tunggu masa nk bersalin, tu yg selalu fikir bukan2. Kalau terlalu layan, Sy akan nangis. Jadi, Sy akan sibukkan diri dengan aktiviti harian. Istighfar dan selalu la berdoa semoga kita mati dalam keadaan husnul khotimah dan beriman.

Baca lagi
2mo ago

Aamiin yrbalamin

saya pernah jugak mcm ni.. nak2 duduk sorg2.. tpi Alhamdulillah suami datang terus pelok dan bgi kata semangat.. dan suami x bg saya tgok bende bukan2 yg boleh buatkn saya fikir bukan2.. mati tu pasti semua org akn mati.. tinggl masa je berbeza.. tpi biasala emosi ibu hamil ni lain sikit.. so awk kuatkn semangt ok..

Baca lagi