Sesi Tanya Pakar bersama Dr R. June George, Pakar Obstetrik dan Genikologi, Pantai Hospital Sungai Petani

Tahukah anda period tidak teratur ni boleh menjadi isu penting? Adakah period anda tidak menentu? Susah untuk mengandung? Mood berubah secara tiba-tiba? Pernah tak anda mendengar tentang PCOS atau PCOD? PCOS adalah satu sindrom yang boleh memberi kesan kepada kitaran haid, kesuburan dan rupa fizikal seseorang wanita yang mengidapinya. Pesakit PCOS akan menghadapi masalah kitaran haid yang tidak menentu disebabkan ketidak-seimbangan hormon dalam badan dan ini boleh menjejaskan kesuburan pesakit. Manakala PCOD pula adalah keadaan di mana ovari menghasilkan banyak telur yang tidak matang atau separa matang, ini berlaku disebabkan oleh gaya hidup yang buruk, obesiti, tekanan dan ketidakseimbangan hormon. Jika anda mempunyai semua persoalan atau berada di dalam situasi tersebut, anda wajib ikuti Sesi Tanya Pakar kami pada kali ini. Ketahu segalanya tentang PCOD dan PCOS dan cara untuk mengatasinya bersama dengan Dr R. June George, Pakar Obstetrik dan Genikologi, Pantai Hospital Sungai Petani pada 24 Februari, hari Khamis. *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar bersama Dr R. June George, Pakar Obstetrik dan Genikologi, Pantai Hospital Sungai Petani
12 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
VIP Member

hai dan selamat sejahtera Dr R.June George 🌹 soalan saya 1.bagaimana kita hendak tahu kita ada pcos atau pcod? 2. apakah rawatan yang perlu di lakukan jika mengalaminya? 3. adakah faktor makanan yang kita makan juga boleh menyebabkan kita mengalaminya selain daripada disebabkan hormon? itu sahaja soalan saya dan saya dahului dengan ucapan terima kasih di atas kesudian doktor menjawab soalan saya🌹❤️ have a nice day🌹

Baca lagi
3y ago

Untuk soalan 1, Puan perlu rujuk kepada palar sakit puan dan ujian diagnos PCOS biasanya dibuat apabila wanita itu mempunyai mana-mana dua daripada tiga yang berikut. Haid: tidak teratur/ jarang atau tidak ada period. Hormone lelaki (androgen) tinggi: bulu badan dan di muka yang lebih daripada biasa. Ujian darah yang menunjukkan kadar testosteron yang lebih tinggi dari wanita biasa. Imbasan ultrasound yang menunjukkan ovari polisistik.

VIP Member

Hi Dr June, salam sejahtera, saya nak bertanya, sejak setahun dua ni kitaran haid saya semakin sedikit dan sekejap. Jika dulu kitaran haid saya 7-8 hari, sekarang hanya 4-5 hari. Buat pengetahuan doktor, saya berumur 30 tahun dan mempunyai 1 orang anak berumur 2 tahun 5 bulan. Adakah itu salah satu tanda gangguan kitaraan haid? Bagaimana nak kenal pasti jika menghidapi PCOS? Terima kasih Dr.

Baca lagi
3y ago

Slm sejahtera Pn Nurul Syafikha, terima kasih atas soalan anda. Period seringkali berubah mengkiut hormon dalam badan kita. Kadangkala 7-8 hari, dan mungkin juga 4-5 hari, dan ada yang belarutan hingga lebih 10hari dan yang abnormal akan perlu rujuk pada doktor. Adakah puan sedang mengambil contraceptive? Ia juga akan memain peranan kepada mentrual puan. Puan boleh rujuk kepada doktor pakar, tiada isu yang serius di sini. Ya betul, kitaran haid yang tidak menentu merupakan salah satu tanda masalah PCOS. Puan perlulah monitor kitaran haid puan setiap bulan dan kelainan lain yang mungkin puan dapati. Jika ada tanda-tanda PCOS, puan boleh rujuk kepada pakar sakit puan. Sebagai langkah awal, puan perlu amalkan pemakanan sihat, gaya hidup yang sihat dan bersenam.

hai dr, salam sejahtera, saya nak tanya, apakah tanda2 pcos dan pcod? saya baru 2 bulan bersalin anak sulung, saya period bulan ni,hari pertama hingga hari ke 5 sikit dan makin sikit hari ketujuh darah period jadi banyak mcm baru hari pertama, kalau situasi mcm ni ada tanda2 pcos atau pcod ke dr? terima kasih dr

Baca lagi
3y ago

Hello, salam sejahtera, terima kasih atas soalan anda, maaf diatas kelewatan membalas soalan puan. Saya cadangkan puan buat follow up di klinik kesihatan berhampiran atau pakar sakit puan, kerana terlalu awal untuk mengdiagnos sama ada puan mengalami PCOS atau tidak, kerana puan baru sahaja 2bulan melahirkan anak. Mungkin ada gangguan lain, saya syorkan puan dapatkan pemeriksaan segera. Terima kasih

VIP Member

Hi Dr June. I have PCOS and I am looking for a good contraceptive method that doesn’t affect my hormones. I’ve tried the pill, implant and copper IUD and I’ve suffered from bad side effects from all 3. Is there anything else I could do? Thank you.

3y ago

Thank you Doctor.

TapFluencer

Hi Dr, 1. Saya ada rakan yang mengalami PCOS apakah solusi yang perlu dilakukan selain daripada menurunkan berat badan? Beliau telah bertemu doc. 2. Apakah kesan PCOS dan PCOD terhadap pesakit selain kesukaran mereka untuk hamil? Terima kasih Doc

Baca lagi
3y ago

Noted. Many thanks Doc

VIP Member

Hi Dr, i have a few questios regarding pcos: 1) what causes pcos? 2) who can get pcos? 3) can pcos affects your chances of getting pregnant? 4) is there a cure for pcos? 5) how is pcos diagnosed? thank you doctor

Baca lagi
3y ago

Question 3, 4 & 5: Polycystic ovary syndrome (PCOS) cannot be cured, but the symptoms can be managed. Treatment options can vary because someone with PCOS may experience a range of symptoms, or just 1. Doctors diagnose PCOS if women have at least two of three main symptoms — high androgen levels, irregular periods, and cysts in the ovaries. A pelvic exam, blood tests, and ultrasound can confirm the diagnosis.

Hi Doktor. bagaimana seseorang itu boleh menghidapi PCOS / PCOD? Bagaimanakah langkah-langkah yang harus dilakukan untuk mengelak dari terkena PCOS / PCOD?

3y ago

Langkah-langkah untuk elakkan PCOS adalah : Pertama sekali, adakah puan ingin cuba hamil? Jika ya, catat dan pantau tarikh period bermula dan berakhir, ini adalah asas pertama yang perlu diamalkan dan akan ditanya oleh mana-mana doktor biasa atau doktor sakit puan. seterusnya cuba amalkan langkah-langkah dibawah : 1. Buang segan dan malu dan jumpa pakar sakit puan 2. Elakkan stress 3. Amalkan pemakanan seimbang dan dapatkan berat badan ideal 4. Kurangkan gula untuk yang berisiko tinggi diabetes. 5. Elak kafein, rokok dan alkohol Dapatkan konsultasi hari ini dan buat pemeriksaan selanjutnya untuk betu2 mengetahui sama ada puan ada masalah PCOS atau tidak. Terima kasih

Hi Doctor, Are there any ways to find out if you have PCOD or PCOS from home? Or any early signs that you might be able to know by yourself?

3y ago

Hello Mdm, to know whether you have some symptoms on PCOS, do your check up on the following details : Common symptoms of PCOS include: irregular periods or no periods at all. difficulty getting pregnant (because of irregular ovulation or failure to ovulate) excessive hair growth (hirsutism) – usually on the face, chest, back or buttocks. weight gain. thinning hair and hair loss from the head. oily skin or acne.

Hi Dr, how are PCOD and CPOS linked to pregnancy? How can someone with PCOS and PCOD increases their chances of getting pregnant?

3y ago

Hello Mrs/Ms, PCOS its linked to pregnancy because Pregnancy complications related to PCOS include: Miscarriage or early loss of pregnancy. Women with PCOS are three times as likely to miscarry in the early months of pregnancy as are women without PCOS. To increase the chances of getting pregnant, what you must do are : eat healthily, exercise, lifestyle changes, cut your carbs, lose your weight and can lower your sugar in blood and avoid smoking.

Hi Dr. June, how can PCOS and/or PCOD affect my daily function? Is it possible for me to have mild PCOS or PCOD and not know it?

3y ago

Hello Mrs/ Sender, thank you for your questions. First of all, someone diagnosed with PCOS needs to know that it is caused by hormones imblance. So, the main symptom of PCOS is a hormonal imbalance because you have high levels of androgens. While they’re typically called male hormones, women can make androgens, too. Having high levels of androgens causes the physical changes associated with PCOS, like excessive hair growth, weight gain, acne, and balding. If you have high androgens, you can also have problems ovulating. How its affect your daily function? Hormones affect tissues throughout your body and can increase your odds of health conditions that you might not readily associate with more familiar PCOS issues such as infertility and menstrual problems. The hormonal imbalances behind PCOS put women at higher-than-normal risk for a wide range of well beyond the reproductive system. And yes, some women they don't even know it they already have PCOS. You should do your regular chec