Salam..boleh ke baby umur 9 bulan makan bubur mcd ?

Tapi tak letak perasa yang dia bagi.

9 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
TapFluencer

perasa yg dia bg lada putih tu takda apa pun. tp kena ingat mommy, dlm bubur tu sendiri dah ada garam/msg yg banyak sbb kalau tak letak perasa pun dah sedap, kan? jadi mommy kena fikir utk baby. baby jadi picky eater nanti bersebab. diet anak ni parents yg corakkan. baby tak boleh fikir lg, so parents yg kena berjaga2. jgn lah kita fikir bagi sikit takpe. dia start dari sikit tu la nanti dia takmau benda lain sbb deria rasa baby ni sensitif. bila bg balik bubur kosong/buah biasa dia takmau dah sbb takda "perasa tambahan" ni.

Baca lagi
VIP Member

Hi, Puan. Saranan doktor kanak kanak bawah 2 tahun no added sugar or salt intake. Makanan yang kita beli di luar dah include pelbagai perasa tambahan (gula, garam, msg). Terpulang pada Puan nak beri makan atau tidak. Sebab Puan yang tentukan diet pemakanan anak, Puan. Baby saya pun umur 9 bulan. Saya dengan suami yang tetapkan diet pemakanan dia. Stricly no added sugar/salt. Semuanya saya yang masak. Harap membantu ☺️

Baca lagi
2y ago

Maaf ya, Puan. Bagi saya soal kecil hati tu letak tepi. Bukan kita nak kurang ajar dengan mak mertua kita. Tapi itu anak kita. Sihat sakit anak, kita yang jaga. Mungkin Puan boleh beritahu secara baik tapi dengan tegas apa yang boleh dan apa yang tak boleh pada mak mertua Puan.

Wslm. Saya ada kenalan yg bagi baby dia mkn bubur mcd hanya sbb baby dia lalu makan tu.. tapi malangnya, baby dia skrg kena kanser perut disebabkan MSG/garam berlebihan sebab makan bubur Mcd hampir tiap minggu.. hopefully boleh elak anak mkn garam sampai umur 2 tahun ya.. 🫶🏻

Baik jgn sbb makanan ini banyak perasa dan msg. Xbaik utk system pencernaan baby yg masih baru dan simple. Baik masak sendiri kat rumah jer.

better jangan lagi .. bubur sndiri buat biasa ja ..sian baby buah pinggang depa kena kerja keras..

bubur mcD sedap. maksudnya mcm2 perasa dah diorang letak. jgn bg baby makan k mommy

TapFluencer

Salam. Ikutkan tak boleh sebab dalam bubur tu memang ada perasa dan garam.

hi, sy tak recommend. bagi bubur dgn buah

better jangan