Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Noor Fidak, Consultant Obstetrician & Gynaecologist di KPJ Healthcare

Hi Parents! Kami dengar luahan anda! Ramai yang sudah memberi cadangan untuk mengadakan Sesi Tanya Pakar mengenai kehamilan kembar dan apa yang perlu diketahui. Pernah tak anda tertanya-tanya betul ke kalau mengandung anak kembar, bayi harus di lahirkan pada minggu ke-36? Apakah suplemen yang harus di ambil untuk pastikan bahawa kandungan cukup zat? Apa yang perlu diambil berat apabila mengandung anak kembar? Jika anda mempunyai semua persoalan atau berada di dalam situasi tersebut, anda wajib ikuti Sesi Tanya Pakar kami pada kali ini. Jom tanya soalan anda mengenai kehamilan kembar dan apa yang perlu diketahui bersama Dr Noor Fidak, Consultant Obstetrician & Gynaecologist di KPJ Healthcare Centre pada 20 Oktober 2022, hari Khamis. *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Noor Fidak, Consultant Obstetrician & Gynaecologist di KPJ Healthcare
29 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Assalamualaikum Dr Noor Fidak, boleh Doctor terangkan lebih lanjut tentang risiko mengandung MCDA twin? Buat pengetahuan Doc, saya mengandung MCDA twin 30w 6d dan kini telah berada dalam pemantauan HSAS selama 3 minggu disebabkan oleh dua perkara pada mulanya: a. TTTS b. Shortening of Servical Length Kemudian setelah pemeriksaan rapi bersama pakar FMU, Hospital Serdang, beliau mengesahkan tidak berlaku TTTS dan perlu repeat semula detail scan pada 28/10/22. Saya telah difahamkan mengenai risiko kelahiran pramatang diakibatkan oleh shortening of servical length. Namun saya ingin mendapatkan lebih maklumat dari doc tentang risiko kelahiran pra matang bayi kembar serta kaedah penyusuan yang dicadangkan untuk kelahiran pramatang yg dijaga oleh NICU.

Baca lagi

assalamualaikum dr sya 31w4d skrg ni.. nadi sya sllu laju kalau prgi klinik tpi ada hri ndi sya xlaju..bru2 ni sya kna prgi hspital jmpa doc dn buat mopd nadi still laju..dr sruh sya msok wad lpastu nk msukkan ccair pwarna dlm bdan yg mggunakan sinar radioactive utk kesan apa mslah sya,tpi ada rsikonya kpda sy dan bby,sya akn alami skit buah pggang dn bby akan alami kccatan.. dlu ambil drah tiriod smua normal bru2 ni ambil darah doc kata drah sya positve.. sya bila prgi klinik sllu akn bdebar sndri xtahu knpa..doc bleh bgtahu punca sbb jdi mcm ni ?

Baca lagi
2y ago

Sy pon sma mcm tu tp dr sblm pregnent lg da bedebar terutamanye bila sy berada d tmpt yg byk org..klinik,bank lg ii nk tggu part pggil nma tu mmg bedebar sgt

Assalamualaikum Dr, saya sedang mengandung 25w, twin MCDA. Dr yang periksa saya kata untuk kelahiran twin by 36w dah kena induce. Adakah tips atau cara untuk dapatkan bukaan secara normal masa 36w nanti? maksudnya tanpa perlu induced. Dan kalau tak keberatan,boleh Dr kongsikan tips/best practices untuk penyusuan baby twin nanti. Terima Kasih 😊

Baca lagi

sy sekarang 32week, haritu doc ada cek sy ada keputihan, dan ada bg ubat tp sy tk guna pon ubat tu, sbb ubat tu perlu masuk kan ikut bawah. sy tkberani. tp sy rasa keputihan sy tk banyak sgt bg sy biasa saja. cuma keputihan sy color kuning, adakah ia di kategori kan bahaya juga ? dan sy perlu ambik ubat tersebut.

Baca lagi

Assalamualaikum doc. sy dh 36 week. adakah normal sbb sy rasa Sakit kat tulang pinggul kedua2 belah. nak pusing Kiri kan memg Tahan Sakit la. LPs tu rasa mcm perit kat celah kangkang sblh Kiri bila baring atau nak angkat kaki. adakah sbb baby kepala dah kebawah. mohon penjelasan doktor. tq

2y ago

Smalh, sy skrg nak msuk 8 bln, start bbrp hrini skit sgt tulang pinggul, xtau nk btulkan cmne siap pakej mngeras lg kalau trtrigger skit pinggul tu. Risau tp so far baby aktif. Anyone ada solution ke nk hlgkan skit tu. Ni smpai xleh tdo mln sbb x slesa. Pusing kiri ke kanan ke still trasa skit pinggul.

hi doktor.. adakah kemungkinan utk seseorg dpt anak kelebihan upaya ttp tiada sejarah keluarga atau genetic kluarga? apakah punca sbnar seseorg itu mndpt anak yg sdemikian? apakah bayi yg lahir dgn organ yg terbalik kedudukn nya normal?

Hi doc..anak sy bru umur setahun masih breastfeed dan bru 4 batang gigi..kadang masa menyusu dia akan gigit nipple sehingga luka dan bernanah..setiap kali menyusu akan terasa pedih & sakit sgt. Apakah cara nak ubat luka ini doc?

TapFluencer

Assalamualaikum Dr Fidak, 1. Adakah ibu hamil kembar dibolehkan bersalin normal jika tiada masalah kesihatan? 2. Apakah makanan yang disarankan buat ibu yang hamil kembar? Terima kasih

Baca lagi
2y ago

Boleh je kalau baby memang kepala dia kebawah, tak songsang. Kawan saya pun hamil kembar, dia brsalin secara normal

assalamulaikum doktor saya baru saja test pregnant ada dua line(3x test) tapi ada darah keluar macam orang yang sedang datang bulan normal ka tu usia kandungan dalam 7 minggu

Salam Dr. Noor. Saya sekarang baru masuk 22 minggu (first time mom). Nak tanya, boleh ke kalau saya nak puasa ganti? Adakah akan memberi kesan terhadap bayi dlm kandungan?