Anak belum boleh sebut perkataan

Normal ke anak 1 tahun 3 bulan tak boleh bercakap lagi maksudmya sebut nak, dia boleh sebut mama papa, baba, dada dam seangkatan dgnnya, sy risu sebab mertua ckp anak sy lambat bercakap.

7 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

normal tu sis.umur mcmtu,aleast dia dah boleh sebut beberapa perkataan yg bermakna.bukan ayat..tp perkataan. kalau anak sis dah umur dah 2 tahun nnt,mesti atleast 50-100 patah perkataan dia boleh sebut.dan boleh bina ayat.contoh 'nak susu' , 'nak tido'.Jgn risau,boleh rangsang dgn bacakan buku,nyanyi sama2,tunjuk dan sebut barang tersebut.mcm2 lagi.InsyaAllah.bahasa dia akan makin bertambah bile usia dah nak umur 2 tahun.

Baca lagi

Ank sy dh 1thn 6 bulan, tk leyh lagi sebut mama baba , yg slalu sebut “nak” “taknak” “dah” n buat bunyi binatang tu je , nk something kene tunjuk kadng geleng kepala , kita arah dia still faham n ikot , kita kene bnyk ajak dia beborak sis, nnty slow i dia ikot ☺️

Pada sy normal sis. Tapi jangan putus asa ajar anak becakap. Anak sy pun masih belum bole becakap . 1tahun 10 bulan da . but sy still gi appointment doktor untuk speech delay. Kadang kadang ikut atas budak jugak, ada yang cepat ada yang lambat . 😅

Normal. Sis cuba hari hari rangsang dia untuk cakap. Guna perkataan penuh tau. Jgn baby talk. Contoh "nak mamam tak?" jgn. Guna "nak makan?" cuba terus menerus converse dgn dia. Tunjuk benda semua jawab dgn perkataan penuh. Jgn ayat ayat manja tu.

kalau ikutkan umur, tu normal sis.. jangan biasakan bercakap pelat je dengan anak.. sbb nanti dia akan terikut apa yang kita cakap.. cakap je macam biasa.. ni berdasarkan pengalaman saya jelah sis.. maaf kalau ada silap..

normal

x normal

1y ago

so kalau tak normal, umur berapa patutnya dia boleh bercakap yg normal?