anak 1y6m tak reti bercakap

normal ke kalau anak dah 1y6m masih tak boleh bercakap lebih dari satu patah perkataan ? anak saya cuma pandai sebut mama je . saya selalu sebut perkataan mummy daddy tapi yang dia pandai hanya sebut perkataan mama . lepastu bila dia nak something dan tak dapat dia akan mengamuk dan menangis non stop .

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Anak saya waktu setahun 8 bulan baru sebut ‘kaki’ 😂 ibu, ayah, susu, apa semua takde. Yang dia duk sebut kaki kaki. Ada la gagi, gaji, gugi. Benda2 gitu jela keluar dari mulut dia. Gi kk nurse memang suruh jumpa dr. Tapi dr kata normal je. Saya checkup swasta juga dengan dr pakar kanak2. Dr kata kalau untuk speech delay ni dia akan tengok bila dah 3 tahun. 3 tahun tak boleh buat ayat lagi baru consider speech delay. Dr just suruh cakap banyak2 dengan anak. Jangan cakap pelat2. Cakap biasa je. Macam saya dulu bagi je anak tengok youtube, cerita2 atau lagu2 bahasa melayu. Tak campur2 english takut dia keliru. Saya bagi tengok didi and friends, omar hana. Alhamdulillah umur 3 tahun dah petah bercakap, nyanyi. Takde pelat langsung. Sekarang dah 5 tahun rasa nak salotep mulut dia bagi senyap 🤣

Baca lagi

Sepatutnya umur begitu dah boleh kuasai minimum 20 patah perkataan. Dan mampu untuk construct ayat yang mempunyai 2-3 patah perkataan. Apa2 pun setiap perkembangan baby tak sama. Dapatkan penilaian daripada doktor ya. Anak dah hadiri untuk M-Chart appointment?

10mo ago

Saya suka cari di bookxcess. Pilihan buku yang ada banyak dan menepati kriteria yang sesuai untuk bayi dan kanak2.

Ikutkan tak normal. Nanti refer dengan doktor. Trust your instinct mummy🌹