jahitan BERSALIN NORMAL TERBUKA

hai mummy² sekalian, ada x cara lain tuk sembuhkan luka jahitan yg terbuka selain dari dijahit balik? sbb sy masih trauma kena jahit masa lps melahirkan. kalau boleh nak cara lain tuk sembuhkan luka tu sendiri. jahitan yg trbuka x lah bsar sgt, tp nak sgt cpt sembuh ???

9 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Beli ubat kuning dap dap kan kat luka atau letak je atas pad tu sikit, pastikan selepas kencing lap kering ade masa keringkan kat kipas (ikut la cara camne pun) , sye dlu ingat jahitan terbuka trauma xnk jahit balik sbb sakit selalu dok cek kat cermin pastu jahitan da lekat tapi bgkak lepas 4 minggu baru elok sbb 2 minggu tu baru beli ubat kuning kat farmasi. Terus hilang bgkak sbb jangkitan da takde. Nak cepat baik tak bgkak setiap kali krncing tukar pad. Kalau darah da sikit oakai pantiliner yg jenis panjg. Kotex ade yg warna biru air fresh . Awal2 tu simbah la pakai air rebusan asam keping + kunyit , kalau air tu da sejuk. Just jadikan pati je amik sikit tmbah air panas. Bila nak kencing je bilas ngan air tu tak payh bilas ngan air bersih. Pstu lap laa smpai kering. Now dah sebulan jahitan tu tak sakit n ok dah. Minum air pati ikan haruan and limau sunkist jugak .

Baca lagi
VIP Member

sy dua kali jahit sis. sbb jhitan msa brsalin trbuka habis. luka besar. kedua kali jahit pun trbuka jg 3jahit. tp sy x jahit smula. sy biarkan. kulit tu x cntum smula. nasip x besar. lpas brsalin ank kedua ni baru mnta jahit balik.

Jahitan sy pon 3 terbuka bhgian luar.. Bile refer hospital doc xnk jhit sbb dah 2mggu.. So biarkn je sembuh mcm tu, sy beli gel di farmasi je

3y ago

solcoseryl...

Buat sitz bath. Campurkan air suam dgn garam dan duduk dlm tu selama beberapa minit. Lepas mandi pastikan luka kering betul2

VIP Member

Jahitan bersalin perut ke bawah? Biasanya kene makan makanan berkhasiatla bagi badan sihat. Luka pun cepat sembuh

VIP Member

Sy duluu masa anak pertama. Dlm berpantang tu hari2 cuci dengan air dettol. Cepat jahitan tu sembuh

spu ubat kuning yg dr bagi.. mcm saya.. jahit kali kedua..pastu letak ubat..and jgn bbyak gerak..

Seramnyee

sy terbukak jgk sis..g spital,doc dah xnk jhit sbb luka dlm dah sembuh..klu nk jhit jgk,msok wad smula n then tetas blik luka dlm and jhit smula luar dlm..klu 2,3ari mybe doc boleh jhit smula,klu dah mkn mgu..doc sruh cri ubat kt frmasi..yg boleh cntumkan smula jhitan yg koyak tu.. 😊

3y ago

g cri kt farmasi yunk.. Solcoseryl Jelly