Cara ajar anak

Hi..anak saya dh kenal huruf..umur berapa ibu2 start ajar anak membaca/umur yg sesuai? mcm mna cara ibu2 ajar anak membaca? mulakan dari suku kata ke? Mcm mna ibu2 bahagikan belajar membaca BM, Bi dan iqra? Blh share pengalaman tak 🥺 Terima kasih

7 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hye sis Anak2 saya tak ajar semua tuu Sebab hantar ke Montessori school untuk belajar motor skills n manners. Anak sulung baru masuk darjah 1 baru ni alhamdulillah dia boleh membaca n menulis sendiri dengan cepat, boleh adapted dengan suasana sekolah n kawan2 dengan baik, boleh tolong beli kan kawan2 makanan di kantin, boleh tolong pujuk kawan2 yang nangis disekolah Dirumah saya n suami selalu amalkan baca buku dengan anak2 bedtime story n story telling n story scrabble… anak banyak belajar dengan cara tu. Saya pegang pada prinsip anak2 umur 1-6 tahun hanya untuk bermain bukan belajar mengeja sebab belum fasa anak2 ke arah tuu… dalam islam pon ada bagitau macam tu… Islam lebih tekankan manners n eq - emotional intelligence… Tapi bergantung pada parents Ni saya cuma share my experience n my thoughts…

Baca lagi
2w ago

Kindergarten yang saya hantar anak ni lebih kepada pure play… Modul nya anak2 sendiri. Anak2 sendiri pilih nak main apa… takda paksaan… Anak no 2 saya oku pon saya hantar situ dari hantar ke therapy centre. Ibu boleh search baca follow DR Afzan Putri, pengasas Kinderkaizen, Kinderbabe, Sri Aria School… sekarang dah ada college tak silap saya… Actually masih ramai parents belum terdedah atau belum boleh terima pure play method ni… kena betul2 think out of the box… kena fikir kita dulu main dari pagi sampai petang balik sekolah main lagi sampai maghrib… sebab itu jiwa kanak2… so kita kena bawa diri kita dalam jiwa anak dalam kehidupan anak2… Saya dan suami lebih tekankan manners n eq dari academic… bukan academic tak penting tapi manners ni kita akan bawa dengan diri kita sampai bila2 di mana2 jaaa… even saya n suami sendiri banyak belajar dengan sekolah ni… banyak bantu hubungan family making akrab makin rapat.

Bergantung pada awk sebenarnya. Ada parents hantar anak ke Montessori, ada parents hantar ke taska yg academic focus. Sy byk ajar anak mesra dgn buku sejak 2 tahun. Baca sama2. Masa ni tak tekankan langsung ejaan ke apa. Just nak dekatkan dia dgn buku. 3 tahun bila dia familiar dgn buku dan ayat, baru sy bagi dia cuba baca sendiri. Tu pun tak paksa sgt lah. 4 tahun dkt sekolah diorg mmg akan ajar sikit2. Jadi sy just practice dia kat rumah. Sy hantar academic focus sebab mak tak penyabar orangnya. So kat rumah sy focus pada skills yg lain contoh ajar adab, doa, empathy, common sense etc. Sebab benda2 tu kena pupuk dari rumah pun. Monkey see monkey do. So parents kena la jadi well mannered monkey dulu 😂 tu pendapat sy lah. Awk kena adjust ikut diri awk dan anak awk sebenarnya

Baca lagi

Antara cara nak ajar anak membaca ialah, kita sendiri baca buku dengan anak sebagai aktiviti masa lapang atau sebelum tidur. Saya bercakap sebagai seorang guru yg pernah mengajar budak 4 tahun (tapi dah level 6 tahun sebab amalan maknya di rumah) sehingga umur 18 tahun.

3y dh boleh mula. ank sy xsmpai situ lg tp skrg masuk 2y sy kerap ajar phonic dlu..bukak youtube and nyanyi sama2...lama2 ank blh catch up. nombor, huruf abc dan jawi semua dia boleh dh. tiap2 mlm sblm tidur sy ada juga baca bedtime story kt dia..kdg dia mengajuk juga.

Promo terbesar expert care sudah dimulai, diskon hingga Rp.100.000 sedang berlangsung di shopee, ada juga voucher diskon 100% alias gratis bagi bunda yang beruntung. Buruan cek di https://shope.ee/9UfEMMqqTg (id-5230647)

ank sye masa 1y+ sye bukakan lagu2 abc dgn numbers dkt youtube. nyanyi sama2 dgn dia. sekarang dh 3y dh kenal huruf abc. 3y ni baru nk ajar baca and mengeja. bru beli buku yg suku kata tu 😂.

3tahun dah boleh start