Sesi Tanya Pakar Bersama Dr. Muniswaran Ganesham, Perunding di Hospital Wanita dan Kanak-Kanak, KL

Berita gembira untuk para ibu dan ayah! Pakar yang bakal berkongsi ilmu dan tips dalam sesi tanya pakar kita minggu ini adalah Dr. Muniswaran Ganesham, Perunding di Hospital Wanita dan Kanak-Kanak, KL. 📰 Topik: Cara & Tips Menguatkan Rahim Semasa Mengandung 🗓️ Tarikh: 17 Ogos 2023 🕰️ Masa: 4-6 Petang Dalam perjalanan kehamilan, salah satu aspek penting yang perlu anda ambil perhatian adalah keadaan rahim anda. Rahim yang lemah boleh membawa risiko bukan sahaja kepada anda, malah bayi yang dikandung. Jadi, apakah tanda-tanda BAHAYA yang harus anda perhatikan untuk menandakan RAHIM LEMAH? Dan adakah terdapat langkah-langkah yang boleh dipraktikkan untuk memperkuat rahim demi mencapai perjalanan kehamilan yang sihat? ⬇️ Ajukan soalan anda berkenaan dengan cara & tips menguatkan rahim semasa hamil. ⛔ *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar Bersama Dr. Muniswaran Ganesham, Perunding di Hospital Wanita dan Kanak-Kanak, KL
20 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hi dktr maaf brtnya time 29/06 i cek buat scn heart bby masih okay tp hri ni 16/08/23 i buka buku pink gnp 3 month & skli scn jntung bby xd so kkm refear emrgncy hspitl then emrgncy hspitl refear pakar plak sbb tnda " bleading & sakit perut xd dh smpai pakar pla pakar srh tnggu dlm 3 hri bru dpt apoitmen jwpn pn sm jgk bleding i xd & simptom sakit perut tp kkm ckp jntung ank i xd dh . i risau la dgn keadaan ank i 😔 blh x i dpt kn Solution

Baca lagi
9mo ago

Hi dktr , i xd tnda " lngsung 😌 bleding pn xd sakit prt pn xd

Hi Dr Muniswaran. Apakah cara untuk kuatkan rahim? Sebelum ini telah mengalami 2 kali keguguran dimana keguguran kandungan pertama disebabkan keracunan makanan dan yang ke 2 merupakan kandungan 'anggur'. Sekarang saya tengah mengandung sekali lagi dan masih di dalam 'early pregnancy'. Saya agak risau sebab semasa kandungan ke 2 Dr pernah memberitahu rahim saya agak sensitive.

Baca lagi
9mo ago

Terima kasih Dr kerana telah membalas komen saya.

Hi Dr.. nak tahu kalau kita jarang ambik makanan breakfast, lari time waktu makan adakah kandungan kita lemah? sebab nie my 1st time so tk arif sgt bab nie.. risau jgk sebab ii cepat lapar bila tk makan.. kdg2 makan bskut am pun tk ckup.. tgahari br cri nasi.. jrang de alahan jgk..

9mo ago

Dear Puan Iera Munirah, kelewatan dalam pemakanan ataupun breakfast bukan punca rahim yang lemah. Tetapi, diet yang seimbang dan makan pada waktu yang sesuai adalah penting untuk kandungan yang sihat dan nasihat saya kepada puan adalah untuk pastikan puan makan yang seimbang ikut pada masanya. Breakfast yang seimbang adalah sangat penting untuk semua orang, khususnya ibu mengandung.

Good day Dr Muniswaran, I have question regarding pv spotting in early pregancy. I have 2 history of recurrent miscarriages in early pregnancy. Both started with brownish spotting, especially when I physically active. Will bedrest helps to strengthen the pregnancy?

Baca lagi
9mo ago

Thankyou for responding to my question Dr.

Salam Sejahtera Dr. 1. Apa faktor yang membuatkan rahim lemah? 2. Boleh kongsi tips nak kuatkan rahim terutamanya ibu yang pertama kali mengandung? 3. Mungkin boleh kongsikan juga tips untuk ibu yang mengandung kembar. Thanks in advance Dr! 😊

Baca lagi
9mo ago

Terima kasih Dr. Harap boleh baca jawapan yang terpotong sebab limit perkataan ni. 😅

Hello doktor, saya ada soalan mengenai tajuk ini. Jika saya nak memperkuat keadaan rahim saya, ada ke cara yang boleh saya lakukan dari segi pemakanan?

9mo ago

Terima kasih untuk soalan puan yang sangat penting. Terdapat pelbagai cara untuk elakkan rahim yang lemah, antaranya adalah untuk memastikan ibu hamil makan dengan seimbang dan elakkan makanan raw dan yang tidak dimasak, termasuk susu yang tidak diproses. Selain itu, jangkitan kuman, terutamanya penyakit kelamin, jangkitan kuman pada air kencing dan vagina adalah sangat penting dan kebersihan diri dan penjagaan hygiene adalah sangat penting. Exercise seperti berjalan kaki ataupun swimming digalakkan waktu mengandung. Adalah jugak penting untuk memastikan persekitaran yang sihat, tanpa pendedahan pada asap rokok dan bau yang toksin. Ubat untuk kuatkan rahim adalah tidak berkesan dan cara yang paling penting ialah lifestyle yang sihat dengan pemakanan yang seimbang. Bed rest jugak tidak digalakkan untuk kuatkan rahim. Sekiranya puan tidak ada faktor risiko untuk rahim yang lemah, puan tidak perlu bimbang tentang masalah ini.

TapFluencer

Selamat sejahtera Dr. Muniswaran, 1. Bagaimana ibu hamil nak tahu rahimnya lemah? 2. Adakah spotting itu tanda rahim lemah?

Baca lagi
9mo ago

Terima kasih Dr.

Hi dktr maaf nk tnya lagi klau pakai dopler brpa week kndgn akn dngr jika kita cek guna mesin doppler hearbeart bby

Hi Dr. adakah persekitaran kerja yang busuk dan panas serta mengangkat berat membuat rahim jadi lemah?

9mo ago

Dear Julia Hana, persekitaran yang terlampau panas ataupun ekstrem adalah tidak digalakkan untuk kehamilan yang sihat. Persekitaran yang terdedah kepada bau toksin jugak adalah tidak sihat untuk wanita mengandung. Angkat berat biasanya tidak berkait dengan rahim yang lemah tetapi semuanya patutlah pada tahap kesederhanaan. Berat yang membebankan ataupun melebihi 5 kg biasanya tidak digalakkan seketika hamil.

Amazing Dr. Thank you for your kind assistance and service throughout my journey. 🤗🤗🤗

9mo ago

You are very kind Nabila Rahim and thank you for your kind words. I hope everything is great with you.