🧑🏻‍⚕️ Sesi Tanya Pakar Bersama Ms. Simranjit Kaur

Jom ajukan soalan anda dalam sesi ini yang berlangsung di aplikasi theAsianparent! Pakar yang bakal berkongsi ilmu dan tips minggu ini adalah Ms. Simranjit Kaur, International Board of Certified Lactation Consultant (IBCLC) dari Pantai Hospital Cheras. 📰 Topik: Penyebab rasa sakit ketika direct-breastfeed atau mengepam susu 🗓️ Tarikh: 14 September 2023 Jika anda ada sebarang pertanyaan berkaitan dengan topik ini, jangan malu-malu untuk kemukakan soalan anda. Pakar kami akan sedia membantu! ⛔ *NOTA: Sebarang persoalan luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

🧑🏻‍⚕️ Sesi Tanya Pakar Bersama Ms. Simranjit Kaur
13 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

tq for this sesi TAP! hi simranjit, i ada beberapa soalan berkenaan breastfeeding :- 1. kenapa semasa pam sy tak rasa breast sebelah kanan "kosong" ? pemilihan saiz corong betul.. setelah 20min pam susu x keluar.. bila saya marmet masih ada susu yg memancut.. klu mcm tu sbb apa? 2. kenapa breast belah kanan saya cepat full? sedangkan belah kiri masih terasa lembut walaupon sudah 2 jam? adakah breast belah kanan saya mengalami susu tersumbat? 3. sy working mom, susu sy cukup utk baby.. perlu ke sy pam weekend semasa baby ada di sebelah disebabkan baby xnk susu.. cause now she already eat.. if sy x pam adakah susu sy akn drop?

Baca lagi
1y ago

1. Ukur semula saiz corong kemungkinan tidak betul & boleh periksa alat ganti pam untuk ditukar. Kemungkinan pam sudah digunakan untuk lama (valve pam perlu ditukarkan setiap 2-3 bulan, kalau tidak boleh menjejaskan sedutan) 2. Kedua dua belah payudara adalah lain. Ada waktu satu belah lebih produktif dari yang lain. Tidak semestinya susu tersumbat. Kalau susu tersumbat akan ada ketulan yang menyakitkan. 3. Kalau baby latching on demand tak perlu pam. Tetapi kalau baby tak latch puan perlu pam setiap 3 Jam.

Hello Ms.. Sy ada makan 4 jenis milk booster, 1 jenis kemam, 1 pil supplement, 1 jenis air dan 1 jenis buah2 kering. Masalahnya skrg susu still paling bnyk bila pump hanya 4oz. Makan sayur mcm lobak putih, oat juga tp susu xbnyk pn. Ank pula kuat menyusu, sy kdg2 smpi terfikir nk tambah formula sbb stress susu breast xnaik2.. Pump ada pakai auto dan ada by hand. Ada idea or pendapat utk lebihkan susu? Adakah emosi dan fikiran sy asyk terfikir nk tambah formula ni menyebabkan susu badan kurang? Sy hanya berjaya pump sehari 1x je sbb asyk kurang. Please help..

Baca lagi
12mo ago

Tu lah.. Ingt nk cmpur sbb kdg2 rasa susu badan xckup, baby mcm mnm bnyk sgt. Tp adk n doc kata nnt bf akan jd sikit tu yg risau tu..

Expert

Hello Ms! Saya ada soalan nak tanya. Saya selalu alami rasa sakit kalau menyusu direct, and saya cuba untuk pump pulak. Tapi turns out dua-dua cara ni saya masih alami rasa sakit. Boleh tahu tak kenapa situati ni jadi? Saya baru je menyusukan anak 2 minggu.

1y ago

Hi Puan, kalau waktu menyusu direct rasa sakit maksudnya lekapan salah. Dan kalau pam pun sakit maksudnya saiz corong pun salah. Lebih baik puan jumpa dengan pakar laktasi untuk menyelesaikan masalah ini secepat mungkin.

Hi Ms. Simranjit! Baby saya baru 1 bulan tapi dia refuse direct feed. Nak botol je. Macam mana nak bagi baby direct feed balik ya? Lagi satu, lepas menyusu saya selalu try sendawakan baby dah 5 minit still baby tak sendawa. Is it ok?

Baca lagi
VIP Member

Hello Ms. Simranjit! Saya ada masalah waktu mengepam susu. Saya rasa lekapan dah betul tapi still ada rasa sakit waktu mengepam. Adakah disebabkan produk itu sendiri atau ada sebab-sebab lain?

1y ago

Hi Puan, kalau ada rasa sakit waktu mengepam itu mungkin disebabkan saiz corong yang salah atau sedutan pam terlebih kuat.

Expert

Hi Ms, saya ada soalan. Normal ke kalau bila menyusu direct rasa sakit and bila pump susu pun rasa sakit? Kalau normal, boleh saya tahu apa sebab-sebabnya dan bagaimana nak atasi?

1y ago

Hi Puan, menyusu direct tidak sepatutnya sakit. Puan perlu membaiki posisi & teknik yang boleh dipelajari bersama seorang pakar. Jika pump menyakitkan, puan perlu periksa saiz corong yang betul

Hi ms, macam mana nak tahu kalau ada bengkak susu? saya 1st time mummy bakal bersalin next week. saya nak tahu tanda-tanda and macam mana nak rawat. TQ!

1y ago

Tanda² a. ketulan pada payudara b. payudara bengkak & sakit Rawatan a. Massage payudara anda sebelum latch b. Latch sekerap yang mungkin (on demand) c. Marmet

Hi Ms, perlu ke kita bf dlu pada baby kemudian baru pam? Atau pam dlu baru bf? Sebab baby saya lebih suka minum susu dalam botol sbb aliran lebih laju

1y ago

Hi Puan, sepatutnya direct latch on demand tidak perlu pam. Kalau puan tak direct latch kena pump setiap 3 jam. Kalau puan nak bergilir seperti mana yang dinyatakan, lebih baik bf dulu kemudian pam.

hai Ms. Simranjit, Adakah normal setiap kali anak direct breastfeed, rasa macam mual. Terutama ketika awal2 penyusuan. lepas beberapa minit, dah okay.

1y ago

Ia normal, mual disebabkan oleh let down reflex (disebakan oleh hormon oxytoxcin)

Sebelah direct feeding, masih rasa breast penuh, bila pump hasil tak sampai 1oz, adakah sebab salah pemilihan breastpump?

1y ago

Lekapaan betul dan baby kerap menyusu. Najis juga warna mustard. Tp xtahu lah kenapa bila pump cuma dapat 1 @ 2oz