Sedikit pertanyaan

Sy nak tnya. Ada tak yang pernah alami situasi dimana masa berpantang tanpa sesiapa yang jaga kecuali suami. Maksudnya tak tinggal bersama emak atau mertua. Boleh tak kongsi pengalaman. Dan tambah pula anak sulung. Sy perlukan sedikit motivasi tentang ni sebab kemungkinan sy bakal berpantang tanpa sesiapa kecuali suami ☺️

5 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hi Puan, Saya secara personally berpantang sendiri berdua dengan suami. Untuk anak pertama dan kedua. Tiada siapa yang tinggal bersama kami dan hanya suami di sisi. Beberapa persiapan perlu di lakukan sebelum berpantang sendiri. Antaranya adalah dengan berbincang dengan suami akan tugas yang dia boleh bantu sepanjang tempoh berpantang puan. Puan boleh senaraikan bahan-bahan keperluan dari segi pakaian anak yang bakal lahir sehingga ke makanan berpantang dan puan boleh bertukar idea dan pandangan mengenai cara penyediaan makanan berpantang dengan suami puan. Puan juga boleh persiapkan suami puan dengan ilmu-ilmu bayi baru lahir sebelum puan bersalin. InsyaAllah jika persiapan di lakukan semuanya akan dipermudahkan. Suami adalah tempat utama kita bergantung dari segi emosi dan fizikal. Harap jawapan ini dapat membantu puan :)

Baca lagi
4y ago

Sangat membantu. Terima kasih puan.. 🙏

masa hati tengah sayu terkenang mak yang jauh kat kl , saya kat sabah . tiba² pula terbaca post ni huhu . saya fikir saya je rasa nasib sedih rupanya ada lagi sedih . due saya dah dekat , 1weeks je lagi tapi saya masih risau pasal pantang kat mana . yela umur baru 18 , first baby . takut mertua tak beri kerjasama pulak , nanti saya stress dgn mulut² kat sini hm . kang kena murung lepas bersalin pula . mengandung pun emosi terganggu , ni kan pulak berpantang . dgn luka belum sembuh kena fikir perasaan org bagai hmm . semoga dipermudahkan jela .

Baca lagi
4y ago

Baby dah pun 3bulan.. Alhamdulillah semua baik baik saja.. 🙏 Harap awak pun dalam keadaan yang sama 😘

VIP Member

kena pandai urus masa .. pastikan suami sedia semua keperluan utk dirmh seperti mkanan , brg baby secukup nya .. kerja dirmh buat secara bergilir dgn suami .. kalau x pndai bahagi masa , kita akan kelam kabut .. kalut jadi nya , dahtu stress .. jadi , time baby tdo kalau sempat mkan dulu , dahtu kemas apa ptt .. dia bgun bgi susu .. dahtu dia tdo lagi bru sis tdo jugak .. rehatkan diri .. semua tu kena pndai atur .. ikut keadaan baby mcm mana ..

Baca lagi
4y ago

Alhamdulillah terima kasih puan untuk pesanan.. 🙏

Sy.. 😊 sbb sy da tiada kedua org tua. Dan tk nk menyusahkan mertua. Suami main peranan penting, seperti penyediaan makan, minum dan penjagaan rumah. Sy release stress pantang dengan cara mengurut selama 3 Hari berturut-turut.. dan selebihnya berehat dan berpantang seperti biasa..

4y ago

💕alhamdulillah.. semoga sis n baby sllu dlm keadaan baik.. ☺️

VIP Member

saya, berpantang seorang diri tanpa sesiapa semua saya buat sendiri, makan minum pun saya sediakan sendiri, saya just bahagikan masa dengan betul, tidur ikut waktu baby tidur baru tak rasa letih, semoga dipermudahkan urusan sis ye, kena kuatkan semangat

4y ago

Terima kasih sis untuk pesanan tu.. Baby dah 3bulan sekarang.. Alhamdulillah.. 🙏