Mertua&Menantu dah hilang sabar

Setahun perkahwinan dgn suami ,setahun tu juga sy tinggal d rumah mertua.Bnyk sy mkn hati terutama kat Mak Mertua,penat nak jaga hati keluarga suami.Banyak kali mereka sakitkan hati sy,memperlekehkan,mengutuk dan menghina sy.Tapi sy tetap diam dan sabar.Sbb sy tahu sy hanya menumpang d rumah ni sebagai "menantu" dan "org luar". Sy ada meluah dgn suami tapi suami suruh sy diam,dia taknak dgr sy complain tentang family dia.Akhirnya,sy pendam sendiri,sy nangis sorang2.Tapi bila depan keluarga suami sy tersenyum,sy jaga kata2 sy takut terguris perasaan mereka.Saya buat tu selama setahun perkahwinan kami skrg. Skrg sy dah ada baby 1 month.Ini adalah cucu pertama utk mak mertua sy.Dorang sygkn anak sy,tapi bukan sy.πŸ˜­πŸ˜” Saya masih di perlakukan mcm patung yg tiada perasaan. Suami pulak mcm biasa rela bergaduh dgn sy ,sbb sy ckp mak dia mcm2. Hari ni mak mertua memperlekehkan sy lagi di depan suami.Suami sy senyap tak pertahankan sy mcm selalu yg dia buat. Sy pulak tgh menahan air mata dan kemarahan. Tapi sabar pun ada had nya,sy dah bersabar selama setahun.Sy pendam dah terlalu lama akhirnya kemarahan sy meletus.Sy tutup pintu bilik ,Sy lemparkan kemarahan dan tangisan yg sy pendam di hadapan suami.Sy menangis & pukul suami mcm org gila,sy luahkan semuanya. Mak mertua dgr pergaduhan kami ,dia marah2 sy ,dia ckp sy isteri tak guna,dia maki2 sy. Ya Allah...hancurnya hati sy..selama ni mak mertua tak pernah marah mcm tu. Buat pertama kali akhirnya suami backup sy di hadapan mak dia. Suami backup sy bila mak dia marah sy,dia sanggup tengking mak dia utk pertahankan sy sebagai isteri dia. Dia bagitahu kat mak dia apa yg sy lalui selama ni. Mak mertua benci sy dan suami sy skrg. Saya tidak tahu keadaan semakin teruk mcm ni,suami sy sanggup derhaka dgn mak dia. Skrg sy tgh packing barang2 sy nak keluar dari rumah ni,suami tak menghalang dia pun nak keluar dari rumah ni sama2 dgn sy. Hati sy hancur sangat2 sampai sy nekad tak jejak kaki lagi di rumah ni dan sy tak akan bawa anak sy berjumpa dgn mak mertua sy. Sy menangis teresak2 sbb hati sy betul2 hancur.Tapi dlm masa yg sama sy serba salah dgn suami sbb dia sanggup pilih sy berbanding mak dia,Dia sanggup tinggalkan mak dia demi saya.. Jahatkah saya ni??😭😭#firstbaby #firstmom #pleasehelp #ingintahu #bantusharing

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hi sis, its good kalau sis luah.. setiap manusia ada tahap sabar dia. Kalau sis suda meluah dgn suami tp suami buat2 tak tau, itu salah. Sangat salah. Jangan khawin kalu tak tahu jaga hati. Part mertua, hmm kita ni mcm bukan keluarga pun sebenarnya. Kita tetap orang luar.. dorg cuma nak cucu jer, tp tidak tahu menghargai kita yg melahirkan. Keluar saja sis dari rumah tu kalau ada org2 yg myakiti hati sis. Org mertua mcm ni, smpai bila2 akan mgata2.. ada sja yg tak kena. Better move out and start new life dgn suami.

Baca lagi
TapFluencer

Puan tak jahat. Syaitan yg jahat. Sementara je emosi tu. Suami bersikap begitu dlm keadaan tegang dan digoda syaitan yg menyebabkan dia tengking ibu. Dah reda nanti, pesan pada suami, mohon maaf sebab tengking ibu dia tapi tidak tarik balik apa yg dia tegur ibunya. Ya. Keluarlah drpd rumah mertua tu dan bina kehidupan baru . Dlm masa sama didik diri buat baik pada kedua ibu bapa walaupun perangai mereka entah apa apa.

Baca lagi
3mo ago

Puan dlm keadaan tertekan sebelum, semasa dan selepas kejadian. Puan boleh dapatkan bantuan di klinik ya. Beritahu doktor mengenai ni. Puan baru hadapi kesusahan hamil bersalin, selepas bersalin, hal keluarga, diri yg memendam. Terluka di dalam, perlukan rawatan dan pemulihan juga. Ia ambil masa. Ingat semua sakit termasuk sakit hati boleh diubati kecuali mati.