Pengalaman brhenti kerja dan jadi housewife

Salam.. boleh ke sesape share pengalaman jdi housewife? Terutama ibu yg berhenti kerja sebab nk jaga anak. Sy dlm dilema sb bekerja sbg programmer. Pergi kerja pkul 8pg gerak dr rumah, pkul 7 ptg smpai rumah. Tp masa yg sama teringin nk besarkn anak sndiri depan mata. Mcm2 sy pke. Jd housewife waktu suami hidup sy tkde masalah sgt. Cumanya kalau jd housewife then nt bila suami meninggal dulu, mcm mana nak tanggung anak2. Smpai bila nk harap harta suami. Suami pun tkde la byk harta sgt. Kalau nk cari kerja semula lepas suami mninggal mst susah nk dpt nk2 bila minta kerja ikut bidang lama. Sy tkut sy rasa menyesal brhnti keje yg bagus, nt akan dtg cari keje yg biasa2 je Ada tk sesape yg rasa menyesal brhenti kerja demi jaga anak2? Dan adakah sbnrnye sy jenis yg trlampau byk berfikir?

5 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Pengalaman menjadi seorang surirumah atau housewife adalah pengalaman yang berbeza bagi setiap individu. Berhenti kerja untuk menjaga anak-anak merupakan keputusan yang penting dan perlu difikirkan dengan teliti. Dalam situasi anda, anda mungkin berasa dilema antara bekerja sebagai seorang programmer dan menjadi ibu yang menjaga anak di rumah. Adalah normal untuk merasa risau tentang masa depan, khususnya dari segi kewangan jika suami tidak lagi bersama. Untuk menghadapi keadaan ini, penting untuk merancang kewangan dengan bijak, termasuk menyimpan dana kecemasan, melabur, dan mencari peluang pendapatan sampingan jika perlu. Terdapat juga orang yang mungkin menyesal berhenti kerja untuk menjadi ibu rumah tangga, tetapi pada akhirnya kebahagiaan dan kepuasan menjaga anak di rumah mungkin lebih penting bagi mereka. Setiap individu mempunyai keadaan dan keutamaan yang berbeza, jadi penting untuk membuat keputusan yang terbaik untuk diri sendiri dan keluarga. Jika anda mempunyai lebih banyak pertanyaan atau ingin berkongsi pengalaman dengan ibu lain di forum komuniti, adalah baik untuk meneruskan perbincangan dan bertukar pendapat. Tetap yakin dengan keputusan yang anda buat dan terus mencari sokongan dari keluarga dan komuniti untuk membantu anda dalam perjalanan sebagai ibu yang menguruskan anak di rumah. https://invl.io/cll7hzz

Baca lagi

Sy berhenti kerja semasa mngandung anak sulung sbb faktor alahan teruk. Masa tu saya fikir lps bersalin boleh cari kerja semula. Tengok2 baby saya high demand. Lastnya suami suruh jaga anak je kat rumah sebab dia lagi yakin ank dijaga elok dan dia pun selesa bekerja tak perlu serabut fikir ambil ank dari pengasuh. 7 tahun kemudian anak tu dah sekolah dia boleh ckp kalau mama jadi cikgu kan seronok. Boleh kakak jadi ank cikgu pergi sekolah dgn mama 🥴😅. Dia la tu punca mama melekat kat dia je 24 jam. haha... Tp lama2 saya enjoy jadi housewife sambil2 buat dropship & jadi affiliate. Saya ajar dia membaca, saya hantar ambil dia sekolah, saya masak utk dia. Bab masa depan tu sy mls nak fikir sngt. Just yakin Allah ada bantu.

Baca lagi

jgn fkir bab laki mati dlu sis, silap2 sis yg mati dlu.. klau sis org beragama kna percaya dgn tuhan.. slain tu, kena tgok keadaan sis sndiri.. ada hutang yg blm slesai x? ptptn, rumah, keta ka.. hutang wajib byr.. yg kedua, sis mampu x bkja n jaga anak.. sy pun bkje n ada anak..awal2 mmg niat nak brenti, tp pkir lg,, ada hutang nk kna langsai dlu.. urusan pun dpermudahkan..tba2 bos laki benarkan laki tukar shift ke mlm.. siang kje, laki jaga anak.. mlm sy yg jaga.. sama ja sis..jd suri rumah or bkja.. balik kja ttp kna jaga anak.. hjg mggu cuti kna jaga anak.. klau u first mom, silap2 mnyesal pun ada jd suri rumah.. penat dia lebih penat dr bkja..

Baca lagi

im a dev too. sekarang dah banyak yang hybrid atau remote. cuba cari yang flexi. saya 2 hari office, 3 hari kat rumah. siang focus anak, just masuk meeting je. malam settlekan kerja. but be carefull. mental health kena jaga. husb kena main peranan jaga anak time kita nak start buat kerja.

sy brhnti kerja masa mengandung ank kdua ...okey jee ..depend pada diri masing2 ...bekerja ni kita ad duit tpi tk byk mse dgn ank ...suri rumah tkde duit sendiri tpi ank membesar 24 jam dpan mata