GDM AND MISCARRIAGE

Salam, ada ke mommy yang usia kandungan da 25 week keatas and ada GDM yang baby miscarriage tiba tiba sbb gula tinggi? Ada juga tak mommy yang tak berjaya control GDM tapi selamat sampai bersalin?

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
TapFluencer

Seriaunya soalan. Tolong kawal gula dlm darah dgn pemakanan dan gaya hidup sihat. Sy GDM on diet control pd awalnya, sbb tak strict jaga makan di akhir trimister, kena on ubat. Kena induce pada minggu 37, dan emergency czer sbb fetal distress. Lepas bersalin saya alami kerap kelaparan, haus, berat turun mendadak, kerap kencing, jangkitan kulat candida di faraj - unintended loss weight. Tu semua antara simptom diabetes. 2 kali buat OGTT (ujian air gula, keputusannya trend bacaan gula naik dan ada pre diabetes. Saya amalkan diet no sugar less carbohydrates, keputusan Hba1c saya 5.6 (border antara pre diabetes & normal). Sekarang saya amalkan diet less carbohydrates dan less sugar (Kadang2 ambil juga makan yg bergula tapi hadap lah kebas2 kaki jika berlebihan gula). So, memang kena kawal pemakanan (sebaiknya less carbohydrates no sugar diet) sebab ibu GDM dah ada tapak diabetes dlm badan. Jika tak jaga makan dan kerap senam, memudaratkan diri dan kandungan. Juga memudaratkan orang sekeliling jika diuji dgn tidak upaya uruskan diri sendiri. Think about it deeply.

Baca lagi

gdm on diet control/insulin/ubat byk je yg berjaya bersalin baby sihat. asalkan kite kawan makan. jgn bedal semua tk igt dunia tu maybe ada possible untuk misscarriage. kalau kawal pun jgn terlalu kawal sampai tk makan. buat mcm biasa je. yg penting positif. if ada symptom terus ke kecemasan.

bkn pnglmn sy, tp pnglmn jiran sy. lahir bby kndungan 26w sbb GDM tak terkawal, 1 jam shj hidup di luar. usually klu keadaan mcmni, dktr suruh control gula dulu sblm pregnant semula. klu x high possibility utk berulang sgt tinggi.