GBS

Hi mommies! Nak tanya, GBS Test boleh buat pada minggu ke brape? ? Mommies ada pengalaman gbs positif x? Boleh share ? ?

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
Expert

Hi 🤗 GBS (group B streptococcus) test selalunya disaring pada usia kandungan 36 minggu ( swab diambil dari faraj) GBS adalah kuman yg biasa terdapat dalam usus (jadi ia boleh terdapat dlm najis) dan boleh pergi ke kemaluan.... Kebanyakan wanita mempunyai GBS (drpd 10 wanita 2-3 ada GBS), dan selalunya tidak mempunyai gejala. GBS menjadi masalah ketika melahirkan bayi, dimana bayi boleh dijangkiti ketika proses bersalin. Untuk ibu² yg ada GBS, antibiotic akan diberikan ketika proses bersalin untuk mengelakkan jangkitan kepada bayi. Hope this helps.

Baca lagi

Sy haritu buat buku, then nurse tanya ada keputihan semua tu. Sy mmg ada then dia tny jenis keputihan kita. Lpstu, doc decide nk ambik sample. Next app dpt tahu dh gbs +. Masa buat buku tu kandungan sy 10 mggu.

4y ago

Jgn risau ya. InshaAllah. Doa yg baik2 ya. At least before bersalin dh dpt tahu, bagus lah

VIP Member

Sy sis, tapi masa tu tak sempat tahu pun ada gbs. Sbb baby sy lahir. Ni second pregnant doc trace balik result, so sy pun baru tahu

3y ago

brsalin normal ke x??? baby mcm mnd skrg ok tak??