BUKU SWASTA BUKU KERAJAAN

Hi, kalau dah bukak buku dekat Swasta, and nak bersalin pon dekat swasta, perlu ke bukak buku dekat kerajaan? Sebab nanti ada nurse kerajaan datang rumah untuk check lepas bersalin kan? Ada sesiapa ada pengalaman harap boleh membantu.

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

kalau area sy tak perlu. tp pastikan check up di klinik swasta ikut temujanji. mogtt,hb dan semua tu mesti lengkap report dlm buku ya. tp kebanyakan klinik kerajaan tiada prosedur lawatan kerumah lepas bersalin

Maksudnya lepas bersalin, awak nak checkup di KK pula ke? Tak continue hospital swasta?

6mo ago

Hi sis. Nurse KK akan buat lawatan ke rumah jika ibu nak sambung postnatal checkup dan buka buku kesihatan baby di KK. Maksudnya awak fully checkup di swasta kan, jadi tak perlu buka buku pink di KK, lepas bersalin nanti minta suami yang laporkan kelahiran di KK berdekatan. Nanti boleh call KK dokumen apa yang diperlukan. Kalau awak nak fully proceed dengan hospital swasta, tak perlu laporkan kelahiran di KK. Proceed dengan postnatal checkup dan check up baby di hospital swasta. *Lawatan KK ke rumah bergantung pada kawasan. Tak semua KK buat lawatan ke rumah.