Pelik ke?

Kalau awal pregnant ni nk gosok gigi mual ? Kulit muke kering gile .. Bibir kering ? Help me

44 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Morning sickness selalunya begitu. Dulu I dapat few tips from doctor, lepaskan mual muntah morning sickness dulu. Biar kan beberapa minit baru gosok gigi. Selain tak mual masa gosok gigi, kesihatan gigi jugak terjamin sebab lepas kita muntah selalunya acid perut masih ada dibahagian mulut terutama gigi. Kalau kita tambah dengan ubat gigi masa menggosok boleh percepat proses pereputan gigi.

Baca lagi
3y ago

Betul. At least 30 minit lepas muntah baru gosok gigi

Norml sis.. Dulu msa ank kedua,saya asal berus gg msti munth.. Last2 guna ubt gg ank. Hihi sebab rasa manis.dah msuk 3 buln bru ok Kulit memng kering juga n lgi teruk d perut timbul biji2 merah y byk. Ganti2 krim d bgi klnik x jln tetap byk seperti ruam. Selps besalin saja x smpai seminggu gitu hilng sendri pula.

Baca lagi

3,3 preggy mmg gosok gg muntah ... dr awl smpai ke lahir.. klau xmuntah sy pulak rse mcm xsdp perot, rse perot mcm msuk angin je... yg preggy ke 4 pun sme jgk... gosok gg je muntah .. tp bgus la sb muntah pg kn... blom mkn ape2..xmuntah mkanan muntah kosong je. so xsakit sgt dada n tekak

Normal. Sy dh 6 bln gosok gigi still mual. Bkn setakat mual, muntah2 lg. kulit muka kejapbkering kejap naik jerawat. So maintain routine skincare cm biasa but elakkan chemical yg blh effect pd baby. Bibir kering, pakai lip balm and sy pakai vaseline lips setiap hari before tido. 😊

Kalau sye sabun badan dulu, baru gosok gigi. Sblm gosok gigi, tarik nafas bg tenang jap. Haa baru tak mual ke nk termuntah 😁 Bibir kering, bykkan minum air masak sis & kurangkan air bergula. 😘 Makan buah/letak vaseline ke kat bibir.

utk mommy2 yg kulit kering smasa pregnant bnykkn mnum air n mkn yg bkhasiat..jgn biar prut kosong..sy pun mcm tu msa awal2 tu mngandung ank ptama pun sma gak..rpanya kurg air dlm bdan..lma2 ok nnt😉

Normal tu sis,sy pun mcm tu juga.Sy tukar ubat gigi p kodomo lion utk kurangkan mual time berus gigi.Syukur skg masuk 2nd trimester boleh berus gigi pakai ubat gigi biasa sudah.☺️

Allah ja yg tahu kak.. Saya pon tengok sambal , nasik air putih pon mual , sampai nak makan pon kena mnum air teh dulu baru boleh telan nasi itupun 1 2 suap saja 🤮😭

Sama mcm sis ms awal pregnant dlu..gosok gigi pon sekjap jer..kulit muka jd mengelupas..bibir pon kering...try lah pkai aloe vera & sapu vaseline kt bibir seblm tido..

Gosok gigi mmg bole buat mual sampai muntah wktu sy first trimster dulu . Bibir kering tu bykkn minum air and guna la vaseline or apa2 pelembab bibir