Hubungan Intim Suami Isteri - Waktu Hamil & Selepas Bersalin: Topik ATE Minggu Ini!

🥳 Jom ajukan soalan anda di ruangan post ini dan produk PERCUMA menanti 3 pengguna bertuah! Pakar yang akan berkongsi ilmu dan tips minggu ini adalah Dr. Sai Sudha Ram Moorthi Pakar Obstetrik dan Ginekologi (O&G), Pantai Hospital Ampang 📰 Topik: Keraguan Hubungan Intim Ketika Hamil & Selepas Bersalin 🗓️ Tarikh: 26 Oktober 2023 Jika anda ada sebarang pertanyaan berkaitan dengan topik ini, jangan malu-malu untuk kemukakan soalan anda. Pakar kami akan sedia membantu! ⛔ *NOTA: Sebarang persoalan luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Hubungan Intim Suami Isteri - Waktu Hamil & Selepas Bersalin: Topik ATE Minggu Ini!
24 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hi Dr. Selamat malam. Saya ada pertanyaan. Saya sudah nak masuk 5 bulan bersalin and bersalin secara caesar. Saya bersama dengan suami selepas 4 bulan sementara menunggu untuk pasang implan. Akan tetapi sekarang bila bersama saya merasa sakit dibahagian bWah, and mengalami kekeringan faraj. Apa perlu saya lakukan Dr?

Baca lagi

Hello Dr. Soalan sy, Berapa lama masa yang diambil selepas bersalin untuk kembali bersama suami? Risau sebab sy direct bf dan period pertama selepas bersalin mungkin lambat datang. Buat masa ini, sy sedang makan pil perancang saje. Adakah akan ada probability untuk mengandung? Takut sangkut nanti.

Baca lagi
7mo ago

Thanks you Doctor

Hi. Dr , Saya nak tanya . Mengapa masih terdapat setengah orang pada trimester ke2 mempunyai pendarahan selepas hamil? Adakah kerana reaksi suami agak ganas atau bagaimana ? Agak takut utk bersama walaupun sudah melepasi trimester pertama .

VIP Member

Hi Dr boleh atau tidak saya bersama suami jika placenta previa type 1&2? Before that sy placenta previa type3, last scan 32weeks doc hanya cakap blh bersalin normal je.. Now x pasti still placenta previa atau tidak.. Thanks you doctor

7mo ago

Hi Puan. Kalau boleh bersalin normal bermaksud, placenta mungkin tak menutupi jalan. So confirmkan dengan Dr. kalau bukan previa, then boleh bersama.

Hello doktor. Saya ingin bertanya benarkah jika kandungan masih dalam trimester 1 tidak digalakkan bersama suami kerana khuatir akan keguguran bayi? Kandungan sudah discan dan bayi berada di tempat yg normal.

7mo ago

Hello Pn. Sebenarnya, ia selamat jika tiada faktor risiko seperti pendarahan di awal kehamilan, faktor pangkal rahim lemah( cervical incompetence )

Hi doktor. Nak tanya betul ke kerap melakukan hubungan intim semasa 3rd trimester membantu melancarkan proses bersalin? Seberapa kerap untuk melakukan hubungan sekiranya kandungan dah mencecah 34minggu?

7mo ago

Hi Pn. Selalunya keadah ini digunakan selepas 38minggu. Air mani suami ade Prostaglandin yang boleh menbantu melembutkan pangkal rahim. Ini boleh membantu dalam memulakan proses bersalin- natural induction. Works for some.

Hi Dr, benarkah org kata kalau suami lepas dlm semasa 3rd trimester mencepatkan lagi proses bersalin? Adakah ini bermakna boleh berpotensi untuk bersalin awal pramatang jika kerap melakukan nya?

7mo ago

Ade risikonya Pn. Sebab air mani Ade prostaglandin yang boleh melembutkan pangkal rahim

3rd trimester sampai bila boleh buat verdant suami & selepas Bersalin perlu tunggu berapa lama utk berintim lagi? Adakah selepas bersalin tidak digalakkan kerana senang utk hamil lagi?

7mo ago

Hi Pn. Boleh bersama suami, takde masalah hingga time nak bersalin. Selepas bersalin, kena ikut kepada selesaan Pn jugak - bersalin biasa kena tunggu jahitan sembuh dan Pn tak rasa sakit - sama kalau caeserean section. Sebaik- baiknya, guna kaedah merancang jika tidak memberi penyusuan badan secara eksklusif.

VIP Member

Hi Dr. Any tips on hubungan intim yang selamat ketika hamil? Ada perbezaan ke tempoh masa untuk hubungan intim selepas bersalin normal atau ceaser? Thank you Dr

7mo ago

Hubungan intim yang biasa dipraktik adalah selamat , asalkan tiada faktor risiko yang menghalang. Juga ikut keselesaan Pn.

haii dr nak tanya betul ke keiginan bersama suami time mengandung kadang tu rs mcm xde... pastu klau suami buang dalam ms trmster ke 2 bahaya tak....

7mo ago

Hi Pn. Ye, memang keinginan tu mungkin kurang. Dalam trimester kedua agak selamat kecuali kalau ade faktor risiko untuk bersalin awal atau pendarahan.