Sesi Tanya Pakar Bersama Puan Syaza, Pakar Pemakanan

Hai ibu yang dikasihi! Hari ini, anda berpeluang untuk bertanyakan apa-apa soalan mengenai Pemakanan Semasa Tempoh Ramadan kepada salah seorang Ahli Pakar kami. Soalan boleh merangkumi makanan yang harus diambil, dielakkan dan lain-lain semasa berpuasa. Berguna untuk ibu hamil yang ingin berpuasa pada bulan Ramadan. Puan Syaza merupakan Pakar Pemakanan bertauliah dalam kajian pemakanan dan nutrisi yang akan aktif berinteraksi dengan anda di aplikasi. Tujukan soalan anda kepada Ahli Pakar kami di ruangan komen di bawah. Pakar kami akan menjawab semua soalan anda pada hari Rabu 22 April 2020, pada jam 4 sehingga 5 petang. Pastikan soalan hanya berkaitan dengan pemakanan semasa tempoh Ramadan. Soalan yang tidak berkenaan akan dibuang dan pertanyaan selepas waktu yang ditetapkan berkemungkinan besar tidak akan dijawab.

Sesi Tanya Pakar Bersama Puan Syaza, Pakar Pemakanan
73 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Assalamualaikum..awal ramadan ni saya 19 weeks..skrg saya gdm on diet..baru sekali minum air gula n dah 2 kali saya buat bsp..tiap kali kalau naik result bsp tu..sbb saya mkn nasi..saya mkn lps ambik darah..tu pun sikit je..dlm sesenduk..kalau x mkn nasi ok je resultnya..28/4 ni kena buat bsp lg..doktor boleh bg tau..cam mana nak bg result bsp ok? Ape mkn yg boleh saya mkn?selain itu..skrg ni saya asyik lapar je..belum masuk bulan ramadan pun lg..cam mana nak tahan kan diri dr lapar d bulan ramadan..ada mknan yg boleh jd amalan tak sepanjang puasa ni?utk makluman doktor..saya ada gastrik yg agak kuat..d awal kehamilan pun saya dah kena mkn ubt gastrik sbb sakit..perlukah saya berpuasa atau tak??.tq doktor..kalau dpt jawab soalan saya..

Baca lagi

Assalamualaikum Puan syaza...maaf saya nak bertanya..boleh ke saya berpuasa saya hamil ank kedua kandungan 8 minggu lebih...saya kerap pening dan loya waktu pagi...tak boleh ad angin kat dalam prut msti pening....lambat makan je trus ad angin banyk....lps tu saya skrg nak makan pon ad bnda yg boleh masuk dan ad yg x boleh masuk....kdg2 bnde boleh masuk tu makn bnyk kali pon jadi tak boleh masuk then muntah.....tp kdg2 loya n pening ni datag x tntu masa....so boleh ke saya brpuasa... Maaf ye...dapat puan syaza dapat beri kata2 nasihat dan dorongan....terima kasih.

Baca lagi
4y ago

Waalaikumussalam puan Untuk ibu yg hamil pada awal trimester tak digalakkan berpuasa lagi2 kalau alami alahan

Assalamualaikum puan..sya pregnant 20 week,sya Ada btnya dekat nurse psal puasa..nurse tidak galakkan utk sya puasa utk kslmatan baby lgpun shb Saya rendah..bgimna sya nk Naik hb then sya stop mkn ubat d sbbkan stiap kli Saya pki new obimin akan sakit dada sblh pgi smpi k ptg,sya tkr p sblh mlm pla pun sma smpi tidak boleh tdr,sya Ada bgth nurse psal mslahan sya Ada problem mkn ubat tpi nurse nk trskn sya mkn sbb darah Saya tidak pekat,cair tkut pdarahan time bslin..doc boleh bgi pdapat atau cadangan mcm mn nk naikkn hb,pmknan ubat then darah boleh jdi pekat..

Baca lagi

Assalamualaikum doc.. Sy bru 1st preggant bulan puasa.. Now 14w..ubat2 yg misi bagi tu like. Iron, vit, folic acid selalu sy ambil selepas subuh kan.. So lps. Ni kena ambik masa sahur ya? Lg 1 sy bru 1st scan 20 apr haritu.. Doc xda cakap apa2 psl janin sy, i dont know whether ok or x... Sy pun lupa tanya.. Jadi blh x sy nak tanya dlm keadaan apa yg membolehkan ssorg ibu mngandung tu kena berbuka puasa.. Mcm skrg if sy x mkn pagi saya akan sakit perut, memulas, bdn jadi berangin dan sakit dia smpai rasa ke pinggang..

Baca lagi

Assalamualalaikum.. Saya fariza nak tanya sekiranya kita hamil dalam bulan ramadhan apakah pemakanan yang perlu kita ambil?Untuk mengelakkan gula dalam darah tinggi dan tekanan darah tinggi sekiranya. Kita didapati darah tinggi dan gula dalam darah tinggi. Dan sekiranya kita tidak ada kedua-dua simptom tersebut.Pemakanan yang bagaimanakah perlu kita ambil supaya nutisi dalam badan mencukupi.Dan bagaimana cara hendak mencegahnya?

Baca lagi

Assalamualaikum puan.. Sy hamil ank yg ketiga dan kali pertama sy berasa mudah letih spnjang tempoh kehamilan ini..jadi.. Apakah sy digalakkan untuk berpuasa di bln ramadhan nanti? Ada tak ianya akan mendatangkan keburukan pada kandungan saya jika saya berpuasa? Kehamilan sy dulu untuk Ank pertama dan kedua, sy berpuasa penuh dan sy rasa tidak ada masalah untuk bpuasa..kandungan sy baru 8 weeks.. Tq puan..

Baca lagi
VIP Member

Assalammualaikum, puan. Sekarang ni saya hamil 31 minggu dan anak pertama. Bolehkah waktu sahur saya makan cereal/nestum sahaja? Dan bagaimana saya nak tau puasa saya tak membahayakan anak dalam kandungan serta diri saya sendiri? Baru-baru ini saya ada buat puasa ganti, lapar dia saya masih boleh tahan, baby kurang aktif sedikit adakah sebab saya berpuasa? Adakah ia normal atau tidak ye puan?

Baca lagi

Assalamualaikum puan. Saya hamil 6 minggu 2 hari. Saya dh mula hilang selera mkn. Terutama bila tgk nasi atau sayur.. ikan.. saya dh mula rsa loya. Apatah lgi nak telan. Puan, saya makan makanan yg masam seperti buah mangga muda yg masam tu. Adakah akan menjejas kan kandungan? Dan boleh kah saya thu apa yg perlu saya mkn selain utk mengganti kan nasi, sayur dan ikan??

Baca lagi
4y ago

Terima kasih puan atas penjelasan. Satu lagi saya nak tanya puan, setiap kali selepas saya makan mangga muda yg masam tu dlm kuantiti 2 hingga 3 potong sahaja, perut saya rsa bergas. Dan tadi saya baru lepas mengalami cirit. Perut saya tidak rasa sakit sgt. Kenapa ya puan.. terjadi mcm tu

Assalamualaikum puan Syaza, saya puan hidana ada beberapa soalan nak saya ajukan. Soalan 1, makanan dan minuman apa yang patut diambil ketika buka atau sahur utk perbanyakkan susu badan ketika di bulan Ramadhan? Soalan 2, boleh ke saya ambil oats pada waktu sahur? Rasa cukup ke tenaga saya utk bf baby di siang hari, atau saya kena ambik makanan lain utk back up?

Baca lagi
4y ago

Terima kasih puan syaza di atas jawapan yg diberi.. nanti saya amalkan

Salam Puan Syaza. Boleh x share apa pemakanan yg patut sy ambil ketika bulan ramadhan ni dlm keadaan sy sedang breastfeeding bayi yg berusia 6 bulan? Kalau boleh, menu yg berkhasiat & tak dropkan susu badan sy, tapii nak yg sangattt2 simple, cepat & sangattt pantas utk disediakan. Memandangkan sy ada 3 org power rangers yg langsung x kenal erti penat 🤕

Baca lagi
4y ago

Terima kasih puan 🥰🥰🥰