Tips Mengajar Anak Prasekolah Semasa PKPB

Hai ibu bapa sekalian, boleh share tips bagaimana memupuk anak lelaki yang sedang prasekolah (5/6 tahun) untuk rajin membaca dan membuat kerja sekolah. Di musim PKPB ni dia lebih suka bantu saya di dapur dan mengemas rumah. Harap ibu bapa boleh kongsikan tips. Terima kasih!

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hi mommy! Untuk min, memang min setkan masa bermula 10.30pagi tutup TV dan buka buku tunggu anak dekat meja belajar. belikan meja pendek untuk anak supaya dia lebih semangat nak belajar. Bagi rewards dekat anak pon membantu. Contohnya min akan kata dekat anak min, Lepas siap homework baru dapat minum susu & tengok TV. Jadi anak semangat. Yang penting parents kena involve dengan aktiviti dia. duduk sebelah dia. Tulis apa yang dia tulis. Tanya dia berkomunikasi dengan dia. Lama lama dia akan terbiasa dan terikut insyaAllah😊

Baca lagi
3y ago

Betul juga. Boleh anak fokus. Ni adik dia tengok kartun, dia intai-intai pula. 10.30am masa yang bagus juga tu. Tq Min! 🥰

VIP Member

mgkin sis boleh smbil2 kemas ajar dia mengeja? sy ajar ank buah mcm tu. smbil2 sidai bju, mnx dia eja, baju, seluar etc. tp bdak drjh 1 thun ni.

3y ago

Hurmmm. good idea. nanti boleh praktis. tq Puan! 🥰

kena tegas dan buat jadual tuk dia. Time tolong kat dapur biar dia tolong bila belajar n ulangkaji puan kena ada sekali.

3y ago

betul education important!!! terima kasih puan. esok nak test cara baru ni. hehehe