Air Selusuh ??

Bila sesuai minum air selusuh ? Perlukah minum air seluluh ?

18 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hanya perkongsian: Air selusuh adalah utk membantu memudahkan ibu bersalin dengan izin Allah. Air selusuh ada 2 jenis, satu dari bidan kampung yg buat, kedua dari ustaz atau suami yg buat. Banyak bacaan yg sy dh baca terutama dari Doktor O&G sendiri, elakkan meminum air selusuh yg disediakan oleh bidan kampung. Sebab air selusuh yg bidan buat ni, ada pelbagai campuran herba dan akar kayu. Air selusuh bidan, ibarat memaksa ‘jalan’ terbuka, jadi ibu2 akan rasa sakit amat2 sbb ‘jalan’ dipaksa utk terbuka sedangkan biologi badan manusia adalah sebaliknya. Laluan rahim akan terbuka dgn sendirinya InshaAllah seiring dengan pergerakan bayi utk keluar tepat pada masanya. Air selusuh yg disediakan oleh ustaz atau sebaiknya oleh Suami adalah air putih/ masak/ mineral / zam-zam yg telah dibacakan dengan ayat suci AlQuran (antaranya Surah As-Syarh, yassin, selawat, etc) dengan niat memohon bantuan Ilahi bg mempermudahkan urusan isteri tercinta utk bersalin. Ada juga ibu2 yg memilih utk tidak meminum air selusuh. Dalam AlQuran sendiri, Allah SWT meminta Ibu Nabi Isa A.S utk memakan buah kurma, bg memudahkan Maryam A.S utk bersalin. Wallahualam.

Baca lagi

Dulu masa bersalin anak pertama. Masa tengah berperang dengan contraction nurse siap tanya. Awak ada minum air selusuh tak. Seelok2 nya jangan minum ya. Sebab nanti air selusuh tu akan memaksa untuk cepat bersalin sedangkan bukaan laluan awak belum buka sepenuhnya. Awak akan rasa lebih sakit sebab rasa macam nak beranak tapi laluan masih kecil. Itu pengalaman sy dulu la masa bersalin anak pertama.

Baca lagi

Xperlu. Nak beranak mmg akan sakit. Air selusuh tu xde pun memudahkan atau mengurangkan sakit. Yg penting minta ampun dr mak ayah mil fil dan paling penting suami..redha dr suami tu insyaAllah akan mudahkan proses bersalin.

sy nk masuk ke 3, x pernah minum pn..yg ke 2 bli air anugerah, tu pun dh kna marah dgn nes, sbb tkt sakit lama, nk mnum masa dh bukak 6cm keats bru blh mnum..sy pn baru tau

Bg sy x perlu air selusuh.. Doa byk2 moga dipermudahkan urusan bersalin nnt. Disamping tu rajin2 buat senaman jln itik

VIP Member

Amalkan makan kurma utk mudah bersalin..cuba google khasiat kurma utk nak bersalin/mengandung kot..

Masa bukaan dah 7cm baru boleh minum air selusuh. Tapi kalau air selusuh dari ustaz bila2 pon boleh minum.

tme dh buka bukaan jln bru mnum..tpi sy xmnum pon dua2 bsalin..Hnya mnta doa n ampun dri family

my hubby dr...dia xbg mnum air selusuh nanti contraction kuat .dari awl dia xbg mnum.

masa dah contractions kerap 5 minit sekali tu.. anggaran 7 cm.. better yg suami buatkan