Yg bersalin c zer...pengalaman jaga luka c zer.. Share dgn saya

Bersalin c zer... Tp luka masih ada.. Swab ade nanah.. Sikit.. Br je sehari buka plasters... Hmm risau gak... Ade yg sudi share nak jaga luka czer.. Pantang mkn apa? Baby prem 36 week Emergency czer.. #bantusharing

8 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Saya czer. Ini pengalaman saya 👇🏼 -pantang 100 hari - no air sejuk - no tinggi protein, pati ikan haruan semua X. (biar luka sembuh sendiri sbb nnty parut timbul keloid tebal). Paling teruk takut daging dlm akan sembuh dgn keadaan melekat sesama sendiri. Ramai xtau pantang ini. Pantang kita x sama dgn bersalin normal. - mkn nasi lembik/bubur je. Keras2 kang ssh nk membuang. - bykkn buah. Oren bagus. - no pedas2 - no berminyak - no mknn berangin. Czer lg la mudah badan masuk, angin. - no angkat berat, byk jalan. - bengkung gitu2 je. Itupun tunggu lah dlu at least 2 minggu. Biar apa org nk kata. Kita ikut kita. Pantang betul2. Janji, badan sihat dan kuat kita pun happy. Istiqamah 100 hari no cheat day. Biar, badan cantik.

Baca lagi
12mo ago

okie juga panduan puan nie.. paling kene kuat jaga pantang momy czer nie

VIP Member

mcm sy haritu pn bersalin pd 34 minggu.. czer.. mcm sy husben belikan alcohol swab dapkan dkt tmpt luka stiap kali lepas mandi lepas dh siap dap brsihkn tmpt luka tu spray dgn spray antibiotik supaya luka cpt sembuh...pstu anginkn kejap bg dia kering lepas spray kemudian baru sapu gel utk luka czer ms tu ada lg jual jnis yg mcm dlm gambar ni .cuba puan g klnik pakar wanita tanya ada tak krim gel sapu sm fungsi mcm krim sy bg contoh ni..utk sapu dkt.tmpt czer..mg puan cpt sembuh..Allahuma aamiin Ya Mujib.. jgn byk gerak k.. pantang jangan makan ayam .ikan cencaru pendek kata makanan yg gatal2.. pstu makan supplement vitamin c dan byk makan buah oren sunkist utk cpt sembuh luka czer

Baca lagi
Post reply image
12mo ago

wawwww...sy baca pelan pelan nie... sokie puan.. faham maksud puan.. badan kita sama na.. takut ade yg alahan ubt... happy bace puan punya pengalaman.. sy tak guna pam.. doc bg ubat cecair telan.. manis sedap hehe... hahaha tp selow la nak membuang... yg saya amalkan mnm teh jojube.. kurma merah.. booster nak tambah susu bdn.. itu pun baik nak membuang..

Alamak, nk berkongsi pengalaman pun mcm tk kena. Sy emergency czer masa 36w1d, tp luka sy alhamdulillah dlm seminggu dh kering. Penjagaan sama je sy rasa, pastikan luka kering. Sy akan baring dan anginkan tmpt jahit tu, setiap beberapa jam sy akan lap dgn tisu. Sy ada beli spray waterproof dan seminggu pertama setiap kali lepas mandi dan cuci luka, sy akan spray tu dulu. Kemudian anginkan luka utk 5-10min sebelum teruskan dgn aktiviti biasa. Makan pun sy tk pantang sgt, telur ke apa semua sy makan.

Baca lagi
6mo ago

Spray tu nama apa ye ? Kat farmasi ada jual kan ?

Saya amek masa 4bulan sis untuk luka betul2 kering, sebab lain badan lain jenis perut, mcm saya kulit bahagian perut memang tebal so nak kering memang susah, kena amek masa, kat situlah x kering, kat situlah nak kluar air bisa, nak tebukak jahitan😩 serammm

12mo ago

huhuhu kan seram... saya bila doc. ckp luka berair.. adeiii cuak suda.. nasib dlm labouroom lagi.. sy pun tak faham kenapa sy kene tahan lama kat Labouroom... kene kawal ketat.. la.. baby kat. nicu. 😔

VIP Member

Saya sentiasa keringkan tempat luka tu macam doc pesan. Tak boleh lembap, tak boleh biar basah. Pastu sapu ubat yang doctor bagi tu (ubat yang sama untuk lap tali pusat baby). Tu jelah kot routine. Saya takde pantang makanan pon

12mo ago

sy br tau ubat pusat tu boleh pakai kat luka czer... tak apply pun hehe... 7 hr saya dalam labouroom.. tak dpt pun ubt pusat tu.. kene pantau ketat

jangan angkat berat selain Dari bayi akk setiap Kali Lepas Mandi pastikan tempat operate Tu kering.saya Dalam masa sebulan Lepas bersalin dah sihat alhmdulillah.banyakkan rehat jugak.

12mo ago

hmmm dukung baby pun x kuat dah sis.. pegang gelas pun jatuh pecah je.. betul doc nak sy byk rehat...

jgn angkat berat

12mo ago

baik.. penah anak pertama da setahun pun dukung baby.. rase peranakan jatuh.. bleh jadikan

Hydrocyn.

12mo ago

ohh baik.. trima ksh na..