Apa pendapat anda tentang "Menantu just Menantu" & "Mertua just Mertua".

Bagi saya, to be honest, Ummi & Abi Saya mengajar saya supaya anggap mertua saya macam mereka. Dalam Agama Islam sendiri mengajar kita supaya samakan mertua sama seperti ibu & ayah kita sendiri. Setuju x dgn statement saya ini? Tapi, saya boleh rasakan saya ni bagi mereka "Menantu just Menantu". Adil x perkara mcm ni? Terima Kasih.

7 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Lepas kahwin... Kita perempuan tetap menantu dan orang luar pada pandangan mak/pak mentua dan ipar duai... Tetapi, mak/pak mentua kita kena anggap macam mak/ pak sendiri... Tapi jangan sampai terabai mak/pak kandung sendiri pulak... Walaupun mak mentua saya layan lebih dari anak sendiri tapi saya tetap berhati2 supaya ipar duai tak terasa hati... Macam suami saya pulak dia lebih suka belah keluarga saya sebab family saya ramai, jenis happening, selalu berkumpul buat makan2... Family suami saya kecik ja dan masing2 sibuk dengan kerjaya masing2 jarang dapat berkumpul semua... Suami saya banyak membantu dan memberi belah keluarga saya berbanding keluarga dia sendiri.. Tapi dia tak pernah abaikan tanggungjawab pada mak ayah dia.

Baca lagi

Depends pd keluarga masing2. Kalau mcm family sy anggap menantu is anak sendiri. Tpi kalau family mertua dia anggap menantu adalah org luar. Apa pun, pd sy sy tetap anggap mertua mcm mak ayah sy sendiri. Sy cuba sedaya upaya beri layanan sebaik mungkin. Even still nampak "kureng" oleh mereka. Nobody perfect.

Baca lagi

Bg saya selagi kita menantu, kita masih org luar. Bukan bermakna nk ckp mertua tak suka kita tp itu la kenyataannya. Ckp sikit salah, cakap banyak salah, tak ckp pon salah. Sbb apa apa dlm family mertua bukan semua benda kita boleh masuk campur.

Yg penting ikhlaskan hati layan dan anggap mertua macam parent kita jugak. InsyaAllah semua baik2 je. Kalau ada hasutan2 negatif tu cepat2 la istighfar. Bersangka baik selalu. Baik layanan kita pada orang, InsyaAllah baik la layanan orang pada kita.

VIP Member

kt pmpn ni klu dh kawen, mertua tu sepatutnye kene lbhkan dr parents sndr.. tp bkn la mksdnye abaikan parents sndr, x.. cume sbb kt ikutkan mcm dh jd hak org len lps kawen.. kene ikut husband n taat pd mak ayah husband lbh..

Menantu dgn ank prmpuan sndiri mmg xkn sama smpai bila2.itu yg sy rs la.dgn parents sndiri lain.dgn mrtua mmg akn lain jg...

Macam mana tu maksud?