Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Tan Chee Hoe, Pakar Perbidanan & Sakit Puan (O&G), Beacon Hospital

'Apa itu kanser ovari? Adakah kanser itu membahayakan kesihatan jika dapat dikesan pada peringkat awal? Macam mana untuk mencegah daripada kanser ovari berlaku?' Tanya semua persoalan anda dengan pakar yang khas kami bawakan kepada anda iaitu Dr. Tan Chee Hoe, Pakar Perbidanan & Sakit Puan (O&G), dari Beacon Hospital pada 27 Mei 2021, hari Khamis jam 3 petang untuk dapatkan jawapan yang telus daripada pakar. *NOTA : Segala soalan yang ditanya luar daripada topik dan waktu yang ditetapkan akan dipadam atau tidak dijawab.

Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Tan Chee Hoe, Pakar Perbidanan & Sakit Puan (O&G), Beacon Hospital
33 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

selamat pagi doctor..saya Ada kekeliruan disini..pada pagi selasa 25/5 saya buat pregnancy test..Dan keluar 1 line.tapi pada 27/5saya check balik saya puye pregnancy test ada 2 line..Dan saya Ada sakit Dan lenguh pada pigag Dan cramp2 pada bahagian ari2 saya..itu kira pregnant ke..untuk kepastian boleh ke saya terus pergi klinik untuk double check terus sama ada saya pregnant atau tidak..saya bersalin secara czer Dan anak s tahun 5 bulan

Baca lagi
3y ago

Alternatif anda boleh melakukan ultrasound pelvis, kerana anda hamil sudah 9 minggu mengandung. Lebih baik ada temujanji dengan gynae, pastikan bayi berada di dalam rahim.

VIP Member

Hi, doktor .sye nk tnya ttg ibu saya yg bru mengidam kanser ovari. Melalui result ct scan ibu sye ovari 1 telah buat laser tpi terdpt 1 lgi yg masih bengkak.soalan sye boleh ke ibu sye mengamil ubt utk kecutkn bgkak tu , dan klau ambil kimo susulan ad eff x utk ibu sya ?? Dan adakh peluang utk ibu baik seperti sedia kala ??

Baca lagi
3y ago

Rawatan Umum untuk Kanser ovari adalah pembedahan. Selepas itu sambung dengan kimotherapi. Bincang the doktor gynae to rawatan yang lanjut. Kebanyankan ibu menhadapi tahap 2-3 cancer ovari..

hai Dr Tan Sa nak bertnya sewaktu sa bersalin anak yg ke5 baru² ni doctor yg melahirkan anak saya ada memberithu bahawa ada isi di rahim saya takut pl kl ia adalah cancer ovari sbb saya lama x buat papsmear selama 12 tahun beza dgn anak yg lahir dri skrng.blh bntu sa tanda² itu adakah cancer tau ketumbuhan lain?

Baca lagi
3y ago

Isi di rahim bermakna anda ada fibroid atau polyps dalam rahim puan. Di nasihat supaya puan boleh membuat ultrasound pelvis untuk mengesahkan diagnosis itu. Barah ovari timbul dari pertumbuhan pada ovari bukan rahim. Bermakna puan tiada masalah pada ovari.

hai doctor sy nak tanya masa saya mengandung 12w sy ada turun darah sedikit dan bila scan janin xde hanya kantung sahaja now sy xde pendarah teruk n selapas 2mgu saya scan balik benda yg sama hanya kantung sahaja tp pendarahan tiada. adakah ia merbahaya pd rahim sy kerana doc tidak refer utk cuci

Hi,doctor.. 1 - Apakah tanda-tanda kanser ovari? 2 - Adakah rasa sakit seperti perit ketika bersama suami salah satu tanda kanser? 3 - Jika ada tanda-tanda kanser ovari,perlu terus ke Klinik Kesihatan Ibu dan Anak atau Klinik Kesihatan biasa?

Baca lagi

slmt pagi doktor...sya mengandung anak ke 4..smlm sy buat scan,doktor sah kan degupan jantung anak tiada lagi..baby dah masuk 9minggu...adakan perkara ni normal ataupun sebaliknya...

3y ago

Biasanya bayi yang tidak normal atau sihat akan menghadapi keguguran dalam 3 bulan pertama. Proses ini dipanggil pemilihan semula jadi. " Survival of fetus"

Hello Dr. My question is, if a mother had been diagnose with ovarian cancer, is there a possibility that her daughter have a chance to have it too? thank you.

anak saya (baby xx), detect ovarian cyst dalam baby pada 34weeks. fetal ovarian cyst 4x4cm. cara nak kecilkan fetal ovarian cyst? apakah punca fetal ovarian cyst ni?

3y ago

Bayi itu perlu dirawat oleh pakar bedah pediatrik. Sista kemungkinan besar bukan barah. Dia mungkin perlu menjalani operasi, terutama ukurannya bertambah besar atau curiga untuk menjadi barah.

VIP Member

I only did one HPV shot and did not follow up for the rest. Would this affect my chances in getting ovarian cancer? And am I able to start a new series of shots?

3y ago

Dear Sarah. The HPV vaccination is to prevent cervical cancer, not ovarian cancer. It is okay to start a new vaccination schedule on HPV vaccination. Previous HPV vaccination can be disregard.

hai Dr Tan saya nak tanya macam mana cara kita nak mencegah daripada terkena ovari dan serviks ni. bagi wanita yang sudah berkahwin dan pernah melahirkan anak.

3y ago

Kanser serviks dapat dicegah dengan seks selamat, kondom, vaksinasi HPV, dan smear serviks setiap 1-2 tahun. Secara amnya, anda tidak dapat mencegah barah ovari. Sekiranya anda mendapat mutasi gen BRCA1 dan BRCA2, ahli keluarga yang ramai di dapati dengan barah payudara dan barah ovari, dalam hal itu pembedahan prohylatic dapat dilakukannya.