Macam mana rasa sakit bersalin

Tak pernah rasa pengalaman bersalin lagi. Mcm mana rasa sakit bersalin ye? Sakit perut memulas mcm nak berak ke, sakit mcm nak patah tulang pinggang ke sakit kat bhg kemaluan tu rasa bengkak pedih2? Part mana yg mummy rasa sakit tak tertahan? And mcm mana cara nak layan sakit tu dgn tenang?

1 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Mcm saya, air ketuban turun dulu, contraction kejap2 tp biasa2 je, mcm senggugut. Tp lepas 24 jam baru la contraction tu makin kerap dan kuat, mcm senggugut teruk, sakit sampai rasa mcm tulang belakang tu nak patah pun ada. Makin besar bukaan, makin kerap rasa nak meneran. Tp pd saya, sakit contraction tu lg menyakitkan sbb kena tahan lama sementara bukaan tu nak besar berbanding masa meneran dan jahit kt kemaluan. Mmg saya sentiasa bernafas dalam2 masa menahan contraction tu.

Baca lagi
7mo ago

Sakit dr tulang belakang sampai ke tulang pinggul, tp bila dah kt labour room nak meneran tu yg makin kuat rasa sampai tulang pinggul. Mmg patutnya doktor nak induce sbb ketuban dah turun awal. Tp tak sempat nak induce dgn nak minta guna epidural sbb bukaan dah 7cm, so doktor kata takyah induce dgn epidural, cuba utk teran sikit2 😅