Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Tay Chee Pin, Paediatrics General Pantai Hospital Klang.

Hi Semua! Ramai di antara kita yang masih tidak dapat mengenal pasti apa itu “Tongue Tie”. Topik ini penting untuk pengetahuan ibu bapa semua kerana ia boleh menyebabkan anak lambat bercakap, susah untuk menyusu dan banyak lagi. Pernah tak anda tertanya-tanya mengapa si kecil sukar untuk menyusu? Atau pelat ketika bercakap? Adakah dia lidah pendek? Bagaiman nak kenal pasti? Jika anda mempunyai semua persoalan atau berada di dalam situasi tersebut, anda wajib ikuti Sesi Tanya Pakar kami pada kali ini. Tanya soalan anda tentang lidah pendek atau "tongue tie" yang sering dikaitkan dengan kanak-kanak bercakap pelat atau lambat bercakap bersama Dr Tay Chee Pin, Paediatrics General Pantai Hospital Klang pada 6 Julai 2023, hari Khamis. *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Tay Chee Pin, Paediatrics General Pantai Hospital Klang.
6 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Anak saya 3 hari lagi nak makan.. boleh tak saya nak bagi makan sekarang.. dia asyik tgok kiteorang makan je.. pastu menyusu siang taknak sangat..

10mo ago

Hi, Tanda - tanda bayi sedia untuk makan adalah leher bayi sudah kuat, dia menunjuk minat terhadap makanan dan dia boleh mencapai makanan dan masuk ke dalam mulutnya. Jikalau bayi sudah menunjuk tanda - tanda sebegini, maka ibu boleh mula bagi mereka makan ( weaning)

Hi Dr, apa kesan tongue tie terhadap perkembangan anak? Adakah ia akan memberi kesan kepada percakapan?

10mo ago

Hi, Tongue tie akan menggangu percakapan terutama nya dari segi penyebutan perkataan " l" dan "r". Selain itu, pergerakan lidah yang trrnad akan menganggu pengunyahan makanan dan sistem hadaman badan.

Hi dr kalau ada tongue tie umur sampai berapa bulan boleh untuk buat pembedahan tu?

TapFluencer

Hi Dr, Apakah rawatan untuk kanak-2 atau bayi yang mempunyai tongue tie? Terima kasih.

Baca lagi
10mo ago

Hi, Ini bergantung kepada kategori tongue tie, jenis rawatan merangkumi tongue exercise melalui speech therapist atau pun melibatkan pembedahan kecil.

Hi Dr, how do we identify if baby kita speech delay due to tongue tied?

10mo ago

Hi, It can be done through thorough examination the oral cavity and note that the tie under the tongue.

Hi Doctor, bagaimanana nak kenal pasti tongue tie?

10mo ago

Hi, Malalui pemeriksaan physical.