Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Shalizan Bin Torman, Pantai Hospital Klang, General Surgeon

Salam Sejahtera Semua Pengguna TAP! Kebanyakan wanita memilih untuk tidak ambil tahu tentang tanda awal kanser payudara kerana terlalu takut memikirkan risiko atau kebenaran jika mereka benar-benar telah terkena kanser. Bahkan ada juga yang tidak tahu cara mengesan kanser payudara dengan melakukan pemeriksaan sendiri di rumah. Dalam Sesi Tanya Pakar kali ini, anda boleh bertanyakan apa sahaja keraguan, persoalan dan tips untuk mengesan juga cara mengatasi kanser payudara dari menyerang diri anda. Luangkan masa dan tanya soalan anda tentang pengesanan awal & cara mengatasi kanser payudara bersama Dr Shalizan Bin Torman, Pantai Hospital Klang, General Surgeon. pada 16 Februari 2023, hari Khamis. *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar Bersama Dr Shalizan Bin Torman, Pantai Hospital Klang, General Surgeon
11 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
TapFluencer

Assalamualaikum Dr Shalizan. Bagi ibu yg menyusukan anak, 1. bila masa sesuai untuk membuat pemeriksaan kendiri payudara? Adakah semasa payudara penuh / bengkak atau lembut (selepas penyusuan). 2. Kadang keliru di antara benjolan yg tak normal dgn tisu dlm payudara yg membengkak kerana payudara penuh susu. Bagaimana membezakan benjolan-benjolan tersebut?

Baca lagi
1y ago

Baik, faham. Terima kasih doktor.

TapFluencer

Assalamualaikum Dr Shalizan, Jika kadang kala mengalami sakit di bahagian ketiak tetapi tiada benjolan Adakah infection boleh jadi tanda awal juga (jika berlarutan)? Terima kasih

Baca lagi
1y ago

Waalikummusalam, Kemungkinan itu adalah tanda awal jangkitan pada kelenja ketiak, puan perlu membuat pemeriksaan lebih lajut, dan berkemungkinan memerlukan rawatan antibiotic.

How early should women start going for mammogram checks? Are there any recommendations to young ladies on how to check or prevent since early days?

1y ago

Hi, radiological assessment for breast can be done either by mammogram or ultrasound, for lady below 40 years old advised to do ultrasound check, for above 40 years old can check using mammogram. The recommendation: 1. Breast self examination. 2. Clinical breast examination by doctor. 3. Radiological examination (Ultrasound/ Mammogram).

hi doktor. jika seorang pesakit kanser payudara mempunyai kembar. adakah kembarnya juga berisiko untuk menghidap penyakit yang sama?

Adakah rawatan chemo boleh mengganggu aktiviti harian saya? Masihkah saya boleh bekerja sepenuh masa? Adakah saya akan gugur semua rambut?

1y ago

Hi, Selepas rawantan chemo, kebanyakan pesakit akan mengalami rasa tidak selesa, seperti loya dan berkemungkinan akan mutah. Tetapi ini bergantung kepada respond individu persakit. Keguguran rambut boleh berlaku tetapi ia adalah bersifat sementara.

doktor jika kita buat pembedahan untuk buang sel kanser, ada yang kata masih ada sel yang lain dalam tubuh badan kita. Benarkah?

Salam doctor. If saya perlu jalani rawatan breast cancer, bolehkah saya mengandung selepas rawatan?

1y ago

Waalikummusalam, Boleh, selepas habis menjalani rawatan.

Hello doctor! Apakah simptom breast cancer yang ramai wanita selalu terlepas pandang?

1y ago

Hello, Lebih 90% pesakit datang dengan ketulan di payudara. Mejoritinya tidak mengalami apa2 kesakitan pada payudara. Oleh itu, Setiap ketulan dipayudara mesti diambil serius oleh setiap wanita.

Doktor. Sekiranya saya disahkan menghidap kanser, bolehkah saya masih menyusu badan?

1y ago

Hi, Sebenarnya masih boleh menyusu badan tetapi pada payudara yang tidak kenser. Dinasihatkan untuk menukar kepada susu fomula bagi tujuan rawantan seterusnya (pembedahan, chemotherapy & Radiotherapy)

Are there any bad habits or practices that can contribute to breast cancer?

1y ago

Hi, there is no clear cause of breast cancer. Different person have a different risk to develop a breast cancer. Breast Cancer is curable if detected early and treated promptly.