Berat badan menurun ketika mengandung.

Hi semua, Saya mengandung 11 minggu dan tak ada morning sickness kecuali hilang selera makan dan cepat loya jika lapar. Sejak saya dimaklumkan mengandung pada minggu ke 5, saya telah turun sebanyak 3kg walaupun saya makan seperti biasa. Untuk pengetahuan semua, saya obese. Adakah ini normal? Saya risau jika ini akan mempengaruhi kandungan saya.

6 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

sama la..saya pun obese..bmi 40.. mmg awal pregnant..saya lost 4kg...masuk awal 2nd trimester lost lagi 3.5 kg...sampai nurse risau..tpi baby okay...now 21 weeks alhamdulillah berat naik sikit²...2kg camtu...but dr pulak bebel..siap kena pegi refer pakar pemakanan..🥴

Saya turun dan statik hingga ke 6 bulan. Lepas tu baru naik sikit. Saya obese juga. Puan pantau ye. Berapa kg berat boleh naik sehingga 9 bulan. Dan sampai berapa kg boleh turun sebelum dakwat pen bertukar merah. Boleh rujuk misi. InshaAllah.

Baca lagi

Hi puan. Normal rasanya trimester satu berat turun. Saya obese teruk 😅. trimester satu berat saya turun 6-7 kg. Lepastu statik sampai habis trimester satu. Masuk trimester dua, berat mula naik. Ni 2 minggu, naik 2kg. Adehh 😅.

saya pun turun berat badan dn juga obes..bulan lepas nurse dah cakap sruh naikkan berat badan atleast 1-2kg sebulan skrng tgh usaha mkn mcm² + makan malm lps mkn trus baring sebab nk berat naik

saya 1st trimester turun 7kg.. 😅 skrg dah mula naik balik dah.. yg penting vitamin jgn lupa mkan ya sis..

normal kalau turun berat badan waktu first trimester sebab alahan..