saiz lilit kepala baby..

Salam..arini scan kt kkia..doktor kata kepala baby kecik dr badan..skng dh 28w tp saiz kepala baby 26w..ade ke yg pernah de pengalaman cm sy? Risau kot2 ade masalah lain..

5 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

saya pula ukur lilit perut, saya nak share pengalaman bagi mereka yang memerlukan. skrg dah 37w, perut baby remain 33w dua kali check. kali terakhir saya check dengan pakar o&g di hosp serdang, heartbeat baby okay, kiraan growth lain okay except perut. kemungkinan genetic kecil atau baby genggam tali pusat kuat sangat jadi makanan/oxygen tak sampai, jadi sangat penting untuk saya buat kiraan baby kick, kalau kata lagi dua minggu tak naik juga growth perut, makanya kena induce.

Baca lagi
3y ago

hi, saya dah selamat melahirkan baby 24/4 haritu. selepas check up week 37, saya ada buat scan pada week 39, perut baby masih kecil dari usia tapi membesar size 37 minggu dah. cuma saya induce selepas tu sebab air ketuban sangat sikit, bila baby keluar, tali pusat terlilit di leher dua kali, doctor kata itu mungkin antara factor yang menyumbang kepada perut kecil. saya ada tanya doctor kalau ada apa apa risiko selepas kelahiran ke perut kecil ni. doctor kata tak ada apa pun. bila baby dah keluar, perut nampak normal je 😅 saya ada terbaca juga case terlilit tali pusat ni sangat common.

dh buat detail scan di swasta ke sis? kalau boleh cuba di swasta.. sb biasa scan di kk x brp.. semoga dipermudahkan urusan sis

sy sepatut 17minggu. dktr scan 15minggu. risau jugak ni. lg 2minggu kne scan lg.

sy pon mcm tuh siss. .. aritu dc ckp kepala bby kecik pahtu perut dia plk kecik

2y ago

Lepas tu, skg ok ke?

Doa yg baik2. Kadang2 mesin kk tak tepat. Banyakkan minum susu ye.

4y ago

🤗