Minta sokongan moral dari mommy2 semua

Salam semua.. Saya baru setahun mendirikan rumah tangga. Sblum kawin period saya teratur, tp lepas kahwin period saya jd tak teratur and susah nak trace waktu subur. Mcm2 dah try supplemen tp jadi makin tak betul. Saya sedih sgt bila kwn2 asik tanya bila nak ada baby. Sampai saya rasa mcm nak deactive semua media sosial. Saya cuma mintak dorg doakan saya je. Nasib saya baik dpt family and mertua yg memahami. Suami pun tak ckp apa2 tapi saya tahu suami mana yg xnk ada baby kan. Cuma netizen ni je yg lebih2. Saya baru join group ni utk dpt kan semangat balik utk terus TTC. Saya hrp mommy2 semua dpt bantu doakan saya. Saya pun doa kan semua yg tgh TTC dpt rezeki zuriat secepatnya. Aminn.

9 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

saya 6y ttc sis , samalah ada masalah period tak teratur .. dah usaha macam² bawa pergi klinik doc cakap takda apa ketumbuhan, darah + air kencing pun elok ja .. lama² saya give up dah nak usaha yang ada pun saya sabar menunggu dan berdoa , saya fikir kalau ada tu adalah kalau takda nak buat macam mana, saya faham perasaan sis sakit sangat bila ada kawan ka orang sekeliling ke asyik tanya pasal anak seolah-olah mereka tak fikir yang rezeki semua datang dari Allah .. buat masa sekarang ni sis banyak luangkan masa dengan keluarga dan suami , abaikan apa orang nak cakap .. saya percaya pasti akan ada rezeki untuk sis sedangkan saya yang 6y menanti ni pun tahun 2020 ni saya disahkan hamil , sepanjang saya pregnant takda apa² simptom yang menunjukkan saya hamil tu pun suami yang paksa saya buat upt test sendiri kat rumah, saya memang dah malas nak mengharapkan sebab sebelum ni kalau tak period result semua mengecewakan tak sangka pula tetiba kali ni naik double line tapi still tak percaya saya test upt hampir 5x sis nak tengok kepastian .. saya tak sabar nak tau result sama ada saya hamil ke tak saya pergi klinik doc scan , doc & nurse terkejut sebab kandungan saya dah masuk 14w2d apatah lagi saya .. saya pun tak sangka baby dah masuk 3month++ , bila saya pregnant ramai tanya amal apa² , saya jawap tak amalkan apa² ubat pun rezeki datang sendiri .. dalam kes saya pun sis boleh nampak kan kalau rezeki tu dia akan datang tanpa kita sedar dulu saya pun hari² nangis husband selalu bagi kata² positif setiap hari salahkan diri saya seba tak boleh bagikan zuriat dekat suami tapi mujur saya sedar sebab saya tak menghargai dan bersyukur dengan apa rezeki yang Tuhan bagi .. memang kita rasa kita layak + mampu nak ada anak tapi tuhan lebih mengetahui segalanya .. jadi mula dari situ saya fikir nak luangkan masa dengan family , suami dan kawan² pastu tolong suami cari duit .. haha sebab masa tu tak pregnant lagi kan , enjoy dengan suami puas² , nak romantik ke apa ke .. nak beli makan minum dan pakaian untuk diri sendiri puas² sebab fikir kalau dah ada anak nanti tak boleh dah nak berdating dengan suami .. jangan fikir sangat sis stress pun boleh menganggu hormon kita juga .. sis fikir yang positif je dan buang yang negatif , apa orang nak cakap tu hak mereka tak payah balas dan tak payah sakit hati , abaikan .. setiap wanita yang ada rahim pasti akan merasa untuk hamil 😊💪 saya harap sis tabah dan banyak berdoa yer ..

Baca lagi
4y ago

betul tu sis.. skrg ni saya dah kurang bergaul dgn org2 yg negatif. byk luang masa dgn husb je. mmg stress + sedih klau fikir. klau period teratur tu saya ok lg. ni kdang 2 3 bulan skali dtg. tu pun dtg 2 3 hari je. saya jd ternanti2. 2 3 hari cek upt. byk batang dah test tp hampa. Insyaallah saya cuba tabah. terima kasih ats sokongan sis. saya tak boleh byg sis boleh sabar smpai 6y. saya cuba ye sis. terima kasih byk2.

period tdk teratur aslh krn prubahan hormon..jd kne cek balik berat bdn..emosi..pemakanan...situasi sekeliling.. bg ttcian..prkara pnting kne buat sblm apa2 adalah buat check up.. kenal psti punca mslh ksburan. samada dr suami atau isteri. klu mkn suplimen tnpa tau punca pun tak guna jg..rata2 pihak isteri yg paling cemas dan mkn mcm2 utk hamil. tp trnyata ada sje kes dimana suami mngalami mslh pd sperma. jd sbb tu pntingnya check up. kdua...diet yg seimbang..jika ada mskh brat bdn..trunkn.suami dan isteri sme2 jg mkn mnum. gula jgn ambil lgsung..gnti dgn buah2an.. junk food sila tglkn.. rajin2 senaman.. kedua..ilmu ttc.. blaja guna opk.. mknn sunnah dan mknn yg mnyihatkn ovum dan sperma. sterusnya...sntapan rohani. InshaaAllah ada jln.

Baca lagi
4y ago

insyaallah.. terima kasih sis..

Saya dah 4 tahun ttc , selalunya kalau period tak teratur lepas kahwin ni hormon sebab saya pin macamtu dulu. Sis jumpa trus doctor untuk consult kesuburan. Stop semua supplements yang sis makan okay. Makan acid folic je okay. InsyaAllah ada rezeki ❤️😊

4y ago

samalah , saya pon scan takde pape , doc kata unexplained fertility. memang belum rezeki kita lagi . 💪🏻💪🏻

1- 3 thun klu msih ttc mmg struggle dik.. suplimen apa yg diamalkan? ats nsihat doc ke? awk da dptkn rwtan ksuburan? dah cek punca dr mana dan siapa? period tak tratur lps kwen..ada mslh brat bdn x skg? antara awk dan suami.

Baca lagi
4y ago

suplemen tu kwn2 jiran2 yg rekomen. buah zuriat,madu, jus kunyit yg dah siap proses. baru2 ni ada yg suruh saya ambil shatavari n jus delima. tp tak berani. saya dah consult dgn doc hormon tak stabil. dah scan rahim semua ok xda apa2 ketumbuhan. berat bdn normL. skrg ni tgh planning nk pergi klinik buat rawatan kesuburan suami isteri. mgkin lepas gaji baru plan nak pergi. harap2 semua dipermudahkan. terima kasih sis.

deactivate social media okay jugak. saya dah setahun deactivate ig dan fb rasa tenang hidup. recommended 👍 kalau betul kawan sejati diorg akan datang uma jangan risau. jgn stress2 ye

4y ago

betul tu.. saya lama dah tak update apa2 kt ig or fb.. setiap kli update msti ada je yg reply tanya mcm2. sbb kami semua kahwin tarikh dekat2. tu yg dia org sibuk tanya. masing2 semua dah ada first baby. mmg sedih nak jwb soalan2 dia org. tp sbb kan kwn jwb jelah apa2. skrg ni mmg lyn suami jela. sibuk kan diri dgn benda2 lain. lg tenang.

Stop semua supplements yg tak perlu sis. Makan folic acis je. Amalkan hidup sihat, exercise selalu, jangan stress. InsyaAllah rezeki sampai pada waktu yg tepat. Positif selalu

4y ago

insyaallah..mudah mudahan.. terima kasih sis..

better stop semua supplement unless prescribed by doktor. since awk dh setahun kahwin, boleh dh cek kesuburan. Cara ni lg baik. Mybe hormon lps kahwin x seimbang.

4y ago

baik2.. terima kasih..

Lama² biasala tu bila org tnya². Percaya suatu hari nanti mesti ada..

4y ago

Aminn..

sentiasa positif

4y ago

baik sis..