Anxiety

Salam saya sedang pregnant 9 minggu, masalah saya.. saya ada anxiety.. dan dlm rawatan psy.. tak duga nak pregnant... skrg ni ada mixed feeling.. mungkin ada ibu² kat lur sana ada masalah yg sama boleh bantu tak macam mana journey nak ke 37weeks tu.. atau boleh share pengalaman..

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Lebih kurang sama macam saya.. Apa yang membantu saya adalah support suami. Yang penting jangan stress, sebab nanti akan effect dekat baby, dan kalau effect baby, keadaan bukan akan lebih baik, mungkin akan lebih teruk merisaukan benda2 lain pulak.. Dalam masa jangka panjang nanti kita jugak susah kan.. Saya harap akak akan enjoy the journey macam saya. Walaupun masih ada macam2 kerisauan, saya nak bagi yang terbaik yang saya boleh bagi pada baby ni supaya saya tahu dah buat yang terbaik in case apa2 lah. Saya bertuah sebab dapat support suami dan hormon yang buatkan saya seronok dan bahagia semasa mengandung, sedangkan sebelum ni saya memang takda bercadang nak mengandung. Akak jangan stress2 sangat ye, saya kalau risau akan buat banyak bacaan pasal benda yang merisaukan saya, dan cuba distract diri dari benda yang merisaukan saya.. Kadang jalan, kadang tak, yang penting saya tahu anxiety/panic tu akan berlalu sebab sebelum ni macam tu jugak.. Cuma nak tahan tu mungkin susah sikit. Be strong ye kak.

Baca lagi
4y ago

Good info.. Ty kak :)

Semoga Allah permudahkan urusan awk ya. Jaga diri, jaga kandungan elok2. Kwn sy ade penyakit anxiety ni. Mmg kena ada sokongan drpd suami, kerap ulang alik hosp. And alhamdulillah, dia berjaya lalui dgn baik. Skrg anak dia pun dh dua. Tgk dia happy, sy pun happy. Semoga awk pun kuat lalui semua ni sy doakan 🌻

Baca lagi

Saya pun ada anxiety, dalam masa sama dlm rawatan psy jugak. Masuk tahun ni dah 3 tahun ulang alik hosp. Tapi saya preg skrg anak no 2. Cuma perasaan terlalu berfikir mungkin pada 1st trimester shj. Inshaallah 2nd 3rd trimester, akan baik baik shj. Boleh saya tahu keadaan anxiety awak mcmana?

3y ago

sama dengan saya, belikat memang tak hilang sakit

wsalam... haii sis... sye same mcm sis... dh dua kali ngndung ade anxiety ni...

4y ago

ooo.. sye sblm ngndung mkn luvox ni... 2 3 thn gak laa mkn.. tp mcm same je.. kalo kurang pon sikitt... bile tau ngndung.. terus doc tukar ubat sye