Due bulan 1 tapi dah bersalin

Salam. Ada tak ibu-ibu dalam ni yang due bulan 1 tapi dah bersalin awal? Apa tanda-tanda yang ketara ya? Saya ada baca beberapa artikel, tapi kebanyakkan berbeza. Antara tanda-tanda yang saya baca: 1. Keluar darah warna coklat. Banyak. Bukan spotting. 2. Pecah air ketuban 3. Kerap mengeras 4. Sakit pinggang bahagian belakang 5. Kerap contraction palsu Saya ada baca beberapa post juga due lagi 2 bulan tapi dah bersalin. Saya berkerja dari rumah & sorang-sorang kat rumah sampai suami saya balik waktu malam. Jadi saya nak study banyak sikit pasal tanda-tanda bersalin supaya saya boleh prepare. Saya pernah spotting 2 kali tapi sikit je darah tu. Doktor kata kena jaga-jaga je. Kalau darah banyak baru ke hospital. Untuk makluman ibu-ibu kandungan saya dah 35 minggu. Maaf saya bertanya ni. Sebab saya 1st mom & saya pernah gugur 2 kali sebelum ni. Jadi saya sangat risau & berjaga-jaga 🥺 Saya amat menghargai kalau ibu-ibu dapat share pengalaman masing-masing. Terima kasih 🙏🏻

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

tak lama sgt da tuh, 37w++ mmg kena get ready sbb bila2x je baby keluar. mcm pengalaman saya , anak kick slow, tak mcm selalu. n saya pun rasa mcm something, tapi saya biar sehari, sbb fikir maybe mcm hari tuh sbb sblm ni jadi tapi p check okay kt situ mmg rasa bodoh sgt , esok tuh p klinik biasa check, tgok air ketuban drop, terus dia refer ke hospital hari tuh juga, n p tuh, hari tuh juga kena czer sbb anak lemas, air ketuban makin drop tapi takda keluar air langsung. 😌 . so awak kalau rasa something, or ada tanda mcm awak ckp ke ,p ja ke hosp. terus okay.

Baca lagi
6mo ago

yaa betul. sbb saya ada tanya org juga tapi org ckp takda apa, sekali p check sebenarnya tak okay. tuh ckp bila awak rasa something ,awak p ja check, sbb kita sendiri akan rasa even confuse. apa2x semoga dipermudahkan urusan awak nanti. 😊 .

VIP Member

Di sebabkan Husband sis kerja balik malam.. Sy sarankan sis tumpang rumah sedara mara atau kenalan rapat sis y sentiasa ade di rumah.. Jika berlaku sesuatu pada sis.. Sekurangnya ade org di keliling sis.. Xde lah sis di rumah sorang2..

Baca lagi