Soya tak bagus

Hi mummy, nk tanya, betul ke orang kata soya x bagus utk kita yg pregnant ni? Nanti baby akn jadi cepat alergik.. betul ke?? ?

11 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Tak juga kot. Saya dulu awal pregnant suka minum susu soya. Tp 3rd trimestr saya tak nak minum susu soya lg sebab saya pernah baca 1 artikel yg mengatakan minum susu soya boleh sebabkan isi kat bawah kita tu jd lembut. Bila nak dijahit benang susah nak cantum sebab kulit jd mcm tauhu basah. Ngeri juga saya baca,tak tahu sahih atau tak tp saya terus stop minum susu soya lepas tu. Anak saya tak ada alergik pun sampai sekarang. Kalau susu soya dlm kotak baik tak payah selalu minum. Minuman berproses tinggi gula. Nanti ada gdm pula

Baca lagi
VIP Member

Ikut jumlah yang kita ambil, kalau yang memang organik buat sendiri senua tu ok he.. yang tak bagus yang dalam tin atau kotak semua yu.. saya dulu dari zaman sekolah suka sangat minum soya, at last bila kena cyst baru tahu sebenarnya tak elok.. kakak saya yang doktor pon cakap macam tu tapi biasalah dulu lagi tak kena degil.. kalau bab lain tu tak pastilah.. cuba rujuk mana2 sumber boleh dipercayai

Baca lagi

makanan or minuman apa pun jika diambil secara berlebihan memang ada effect sendiri.. sebab tu klau kita perati dekat packaging makanan/minuman ada ditulis jumlah gula/kolestrol/lemak/lain2 yg ada dlm setiap pack tu. kena ikut piramid makanan. dalam islam pn ada highlight bab mcam ni, nak buat apa pun berpada-pada.

Baca lagi

Sy ada dengar juga, mungkin jenis yg tinggi protein tu x boleh amalkan. Tapi mak saya dulu selalu beli air soya kt pasar malam time pregnant kat kakak sy, baby keluar putih gebu lg. Nurse pun puji2. Jadi sy tak pasti sgt. Kalau was2 better jangan minum lah ye. Banyakkan air kosong je.

Soya is a good source of protein. If you are not a lactose tolerance..go for soya. Pasal allergic tu. Saya tak pasti pula.

Baca lagi

Air soya biasa xpe, ni susu tepung berasas kn soya yg protein tinggi tu x silap.. Minum hari2 kulit jd allergic gitu

VIP Member

Ada yang sarankan klu nak minum soya amik waktu da ujung-ii kandungan . Awal-ii kulit baby akan allergic

kwn sy mcmtu..dia minum soya..alih2 anak dia ekzema ada 3org kwn sy ckp gitu...

Maaf tak pasti. Sbb belum jumpa sebarang perkongsian berkaitan. Tp sy dok minum jaa.

X tw pula bap mom suka minum soya smpi melahir kan x de jgk ikut bdan kot