iced drinks

Minuman berais ni tak bagus ke kalau minum time pregnant tak kira la ais kosong ke tapi ice hehe sorry soalan pelik sikit

17 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
VIP Member

"Minuman berais sewaktu hamil tidak akan membahayakan ibu dan bayi. Memang benar, ramai wanita ditakutkan dengan mitos bahawa air sejuk dan berais akan menyebabkan bayi besar. Tetapi tumbesaran bayi tidak ada kena mengena dengan suhu air yang diminum oleh ibu. Jika kita minum minuman yang berais dan sejuk, maka badan kita pun menjadi lebih sejuk! Akibatnya, badan kita akan menggunakan lebih banyak kalori untuk menaikkan semula suhu badan kita ke paras normal. Ini bererti, peningkatan berat badan wanita tadi tidak banyak meningkat. Oleh itu, jika puan gemar minuman berais, jangan risau. Pastikan puan minum supaya tahap hidrasi sentiasa normal sepanjang kehamilan ini"

Baca lagi
VIP Member

Saya rasa ok je.. cuma jangan terlalu banyak.. mana² minuman klau kita ambil dgn qty banyak mesti tak baik jgk.. saya mmg minum berais semasa mengandung anak ke-2. Saya naik berat dan air ketuban saya banyak smpai kna tahan 2 hari sebelum masuk labor room. Harap sis membantu..

Xade pon dilarang n xbgus mnum ais..Xpernah dgr dilrg mnum ais..Air sjuk pon xjdi hlngan tme mngandung..Air sjuk @ ais nie bila kte mnum akan jdi suhu bdan jga xjdi air sjuk dlm bdan..so boleh je mnum ais dan air sjuk..Sye stiap preggy mnum jew siap kunyah2 hahahaa..

Kalau ikot kata org tua x boleh . Nnti bby besar . Tqpi saya dri awal preggy sampai nk bersalin mmg keje nk kunyah ais je . 1 hari x kunyah rasa x tentu arah😂. Bby pun dh selamat . Berat 3.6kg . 🤗

Ais xbersalah..hahaha..sy dr day 1 smpi dh 30w dok minum ais ja..tmbh bulan posa aritu..batuk on n off..tp xla batuk teruk smpi berkahak..mmg xleh nk elak minum ais..kopi o ais the best..hehe

boleh je sis.. saya masa mengandung kan anak dara saya dari awal pregnant memang minum yang sejuk je kalau panas tak berkenan sampai nak bersalin , try sikit pun dah rasa tak kena..

5y ago

Saya pun sama gak sis, dr awal pregnt sampai skrg 37w maseh hari2 minum air berais.air panas xberapa nk lalu ditekak.skrg ni je baru dpt minum panas sikit2.itupun rasa macam kembang2 air liur selepas minum.

Ad org ckp bolh mnyebbkn bby besar . Tp sy pun mmg awal preggy mmg i berais je blh mnum 😂😂

Boleh minum. Sy dah tnya nurse. X ada effect apa pun. Air kosong + ice k. Bukan air manis🤣

org ckp nnti ank asma😥 xtaula.. sy pun tahan ais kekadang sedut gak dr cawan husb 😬

VIP Member

sy ada tanya dr,dr cakap mnum ais ok..jgn sja berkafein ,mcm tea,cola,coffee etc..