Pengalaman dengan Gynae anda ?

Hai semua. Saya masih belum dikurniakan rezeki zuriat, tahun lepas saya keguguran anak pertama. Sekarang saya tengah conceive melalui cara opk. Ada cycle saya jumpa waktu subur, ada jugak cycle yang saya tak jumpa waktu subur. Saya teringin nak jumpa pakar untuk tahu masalah saya, boleh sesiapa kongsikan pengalaman berjumpa dengan pakar, step step berjumpa dengan pakar dan kos untuk consult dengan pakar ? Terima kasih ?

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

saya dulu pergi LPPKN.. syarat perlu dah kahwin lebih setahun.. nanti mula2 dia akan ambil sejarah perkahwinan, penyakit, period dulu.. dan suruh datang telefon jika period.. sebab kena ambil darah untuk check hormon pada cd2 dan cd21.. suami akan perlu ambil darah + sampel air mani.. dlm masa yg sama dia akan bg surat rujukan dan nombor2 klinik untuk buat hsg, kena call klinik yg kita pilih pada cd1-2, akan dapat temujanji hsg pada cd10.. selain daripada tu, akan buat tvs, akan check pap smear.. selesai semua proses check ni baru akan jumpa Dr untuk tahu masalah hormon ke, tiub ke, telur ke, sperma dll.. dan lepas tu baru ditentukan kaedah rawatan serta ubat yg diperlukan.. kalau ada masalah berat badan atau merokok, Dr akan nasihat untuk gaya hidup sihat dulu beberapa bulan.. LPPKN ada subsidi untuk B40, kos IUI untuk pertama kali, RM350 kerajaan tanggung, tp ubat-ubatan tetap kena bayar sendiri.. dan kos paling besar memang pada ubat, konsultasi atau scan cuma RM10-20 sahaja.. macam saya 5x cycle rawatan, total RM6k habis.. 2x TI, 1x abandoned, 2x IUI..

Baca lagi

Mula2 prgi klinik krjaan dulu kata nk surat refer ke hospital tuk buat rwtan kesuburan. Then da dpt surat kne hntr sndri kt klinik o&g kt hospital tu. Biasa klinik tu ltk sama tmpt nk bersalin. Bila dah bagi surat tu nt nurse akn bagi date appointment tuk jumpa doc. Kalo xramai mybe take time dalam sebulan je tunggu or lagi cepat. Tapi kalo ramai kne tgu lama ckit la. Tp so far cek kt hospital government lg detail even lambat. Tmbh d org ikot step by step. Byran pon murah rm5 tiap appointment kalo guna surat GL free je. Tp kalo nk cpt boleh try prgi lppkn or swsta. Tp kne keluar fulus agk bnyk ckit. Tp lppkn dy half gov half swsta jd murah ckit dari swsta. Biasa step rwatan cek drah cd2 & cd21. cek spemen. Buat hsg. On clomid. Tvs. Buat iui. Ivf. Tp kalo semua ok. Mybe doc akn skip mana2 treatment. Tuk cptkn proses.

Baca lagi

Search kt website mana 1 klinik kesuburan nk pergi. Then call frontdesk. Tanya je anggaran kos perubatan. Sy & wife dlu buat appointment dlm RM380. Dalam 3 bulan dgn 2 kali perjumpaan wife mengandung

O&G