First mom here . Minta tolong ibu² disini ..

Hai semua ibu² , saya nak tanyaa anak baru 1bulan 11hari sejak sehari dua ni dia asyik menangis tak cukup susu , skrg 3 onz lepas menyusu saya akan burpkan kadang dia xburp kadang ya lepas menyusu dia muak balik tapi lepastu dia still menangis cari susu saya tambah lagi 2 onz macam biasa akan muak jugak sikit sampai la dia lena dan rasa okay . saya dah buntu macam mana nak buat. ibu² semua ada yg pernah alami atau ada cadangan tak? perlu ke saya ke klinik/hospital untuk check?

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

awak bagi susu badan ke formula? cuba check tongue tie maybe dia tak dapat latch botol dengan elok. jeluak susu tu biasa, anak saya 1 bulan 15 hari masih lagi jeluak susu. doktor kata normal je unless muntah memancut yang kerap itu yang perlu risau..

11mo ago

susu fm sis .. dh check tongue tie tkda masalah apa pun . 90ml 3onz bagi baby 1bulan 11 hari dh cukup kan tak perlu tambah kalau baby still nak ? saya risau nak tambah susu . kalau tak tambah dia tido tk lena dan akan menagis cari susu .

sis bagi susu formula ke? nurse pernah ajar saya kalau bagi susu formula setiap 10ml tu tepuk2 belakang baby baru bagi lagi. kalau baby sendawa okay kalau tak pon sendawa pon takpe. tapi tiap 10ml tu kena tepuk2 belakang badan dia dulu.

11mo ago

ok sis thnakyou .

jangan bagi baby kenyang sangat . baby dah 1bulan lebih dalam 3oz cukup . kalau menangis bagi puting . untuk tidurkan dia .

11mo ago

dah cuba bagi puting tapi baby tolak . saya sampai buntu mcm mana nak fikir . baby saya kuat menyusu -babyboy-