Sesi Tanya Pakar bersama Dr Suziah Mokhtar, Pakar Perunding Pembedahan Payudara dan Endokrin

Hai ibu yang dikasihi! Hari ini anda berpeluang untuk bertanyakan apa-apa soalan mengenai kanser payudara sempena bulan kesedaran barah payudara. Dr Suziah Mokhtar ialah Pakar Perunding Pembedahan Payudara dan Endokrin di hospital Sunway Medical Centre Velocity yang akan aktif berinteraksi secara terus dengan anda di aplikasi kami. Jom tanya soalan pada ruangan komen di bawah! *𝐍𝐎𝐓𝐀 : Sebarang pertanyaan diluar topik tidak akan dijawab dan akan dibuang daripada ruangan komen. Soalan yang ditanya selepas pukul 3petang juga berkemungkinan besar tidak akan dijawab oleh pakar.

Sesi Tanya Pakar bersama Dr Suziah Mokhtar, Pakar Perunding Pembedahan Payudara dan Endokrin
22 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Doc, possible tak baru 2-3mth pregnant dah kena bengkak susu? Bila scan masatu kat breast kanan, doc klinik kata ada lump. Saya direfer KKIA ke hosp utk rawatan selanjutnya. Semalam scan breast lagi kat hosp, doc kata breast kiri ada cyst, breast kanan ada something yg mencurigakan, doc kata takut itu cancer. Now saya dah 7mth pregnant. Kalau betul result scan semalam tu, akan mnganggu penyusuan kpd baby ke? Sebab saya dah lama niat nak susukan 1st baby ni sampai 2tahun. Btw, saya ada history prolactin tinggi & PCOS sebelum pregnant.

Baca lagi

Hello doc, I've got questions for u, if I wearing bra from the night until tomorrow ( lupa untuk buka ) , is this cause breast canser? (hanya untuk tahu) Second question, I'm now breastfeeding for my 1m baby, selepas saya menyusukan bayi, saya mendapati breast saya sngat sakit (bukan pada nipple) That's all, tq doc

Baca lagi
TapFluencer

Hi Dr, Jika keluarga ada sejarah ahli keluarga yang menghidap kanser payudara. Boleh sarankan makanan atau apa2 sahaja nasihat Dr bagi mengelakkan atau mengurangkan peluang untuk ahli keluarga yang lain menghidap penyakit yang sama?

4y ago

Hi. Kurang daripada 10% kanser payudara adalah disebabkan oleh faktor genetik. Pemakanan yang sihat mengikut Piramid Makanan adalah amat disarankan. Selalu bersenam, elak dari obesiti terutama selepas menopause amat penting. Sekiranya hendak mengambil pil perancang atau HRT (hormone replacement therapy), berbincanglah dulu dengan pakar. Kita mungkin tak boleh mengelak dari mendapat kancer payudara tetapi kita boleh pastikan pengesanan awal kerana rawatan kanser peringkat awal lebih berkesan.

Fibroadenoma static size since feb20 until now, skrg tgh prgnt 17mggu, biopsi akan dilakukan slps deliver baby.. Adakah akan ada apa2 kesan pada penyusuan bayi.. Dan apa kesannya kalau tidak lakukan pembedahan?

4y ago

Tq Dr atas respon.. 😊 Disebabkan saiz tidak membesar, pakar suruh rujuk mereka slps bersalin & baru jadualkn biopsy

hi doctor! what are the chances of a person to get breast cancer if she has a family history of cancer? like for example 2 of my late aunt died of cancer (non breast cancer)

hai doctor.. saya nak bertanya jika sekeliling areola kdgw mempunyai biji kecil jika ditekan mcm jerawat...ia akan keluar putih seperti jerawat putih tu...normal kah???

Dr.. Soalan saya, saya ada ketulan di payudara dah 4tahun lebih... Tpi ketulan tu tak mmbesar, bila sentuh rasa sakit.. Bahaya ke ataupon kena operation?? Dr ckp ni fibroid

4y ago

Ketulan payudara yang paling biasa adalah fibroadenoma dan cyst. Ini selalunya tak merbahaya tapi mungkin menyebabkan tidak selesa. Tetapi perlu buat pemeriksaan dan ultrasound (+/- mammogram) untuk kepastian. Kadang-kadang, pesakit akan dinasihatkan untuk membuat biopsy - ambil sampel tisu.

VIP Member

sy sdg myusu. anak kurg myusu area kiri , and jd saiznya sblah kcil sblah besar , adakah ada prob lain juga? atau sb ank kurg myusu area situ dsbbkn saiznyaa beza. tq

4y ago

iyaaa thankssyouuu.. risau jugaaa jd bgini.

TapFluencer

Salam Dr Suziah, Saya ingin bertanya jika anak saya yang masih bayi ada seperti nanah dalam puting payudara nya adakah ia merbahaya?

Post reply image
4y ago

Bayi juga boleh dapat discaj putih/susu pada puting disebabkan oleh perubahan/proses penyesuaian hormon pada usia beberapa bulan pertama. Tetapi sekiranya ada 'liang/lubang tersumbat' boleh menybabkan ketidakselesaan pada bayi itu. Bawalah berjumpa doktor.

apakah punca kanser payudra dn adakah kalau susu tk habs keluar boleh akibat kanser ?