Bersihkan telinga baby

Baby saya sekarang 4bulan. Camne ibu ibu bersihkan telinga baby. Berape kerap perlu bersihkan ?

7 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
Expert

Salam sejahtera. Untuk makluman anda, sebenarnya telinga manusia mempunyai mekanisma pembersihan secara semula jadi. Oleh itu, tindakan mengorek telinga bayi dengan objek pengorek telinga atau putik kapas adalah tidak disarankan kerana boleh menyebabkan tahi telinga tersumbat. Anda boleh membersihkan bahagian luar telinga bayi yang kelihatan pada mata kasar dengan kain lembap sekiranya terdapat tahi telinga bayi yang kelihatan, jika tidak, biarkan sahaja dan tidak perlu mengorek bahagian dalam telinga bayi untuk dibersihkan.

Baca lagi
4y ago

Hi doktor, maaf saya nak bertanya, anak saya skrg semasa menyusu kerap garu kepala dia, dan kadang2 ada mcm taik telinga warna hijau keluar dari telinga dia, apakah itu infeksi atau bukan? Saya nak bwk ke klinik tapi suami dan ayah saya kata tak perlu sbb mgkin dia jadi habit atau baru nak belajar explore badan, mcm mana ye doktor?

VIP Member

Sebenarnya seusia bayi tak perlu lagi nak korek telinga dia sebab itu adalah natural remedy untuk telinga bayi halang habuk dan kotoran dari masuk telinga dia. Tahi telinga dia perlu dibersihkan apabila ada yang terkeluar tu, jangan dikorek pula sis. Bagi saya bayi adalah mempunyai mekanisme yang kompleks jika tiada masalah kesihatan, badannya mampu bertindak untuk atasinya sendiri

Baca lagi
VIP Member

Sa pki cotton buds lps tu rendam minyak air putih sikit..senang sj tu tahi tlnga melekat nnt masa mau ka c bersih...klu sa x tentu brpa kli mau ka c bersih..asal kotor ka c bersih..tpi tu kna rajin2 cek la..

VIP Member

Pakai cotton bud baby + minyak baby, jangan cocok dalam telinga, bersih kat luar luar je. Seminggu sekali should be okay.

VIP Member

Anak sya kalau sya korek mesti dia akan nangis..paduhal tak dalam..dari tu sya takut untuk korek

Sy setiap Kali lepas mandi terus bersihkn telinga sis...ikut kehendak masing masing

5y ago

Saya pun buat selepas mandi. Tp bersihkan bahagian luar shj. Sbb klo biarkan, telinga baby mcm bau masam.

3hri sekli..