salam, suami saya baru disahkan oligoasthenoteratozoospermia, sperma yg morphology normal 1% sahaja

ada sesiapa pernah alami macam saya tak, macam mana nak betulkan ye, kalau sekadar consume bioselenium plus berjaya ke? sebelum ni suami consume speman dan kapikachu sebelum check.. tapi dr kata x cukup juga. ada ke tips untuk kuatkan hati dan bantu suami terima kasih

8 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Suami saya alami masalah yg sama. Cara saya pujuk hati ialah selalu pikir yang sperma sekali keluar ada beribu/berjuta. Jadi yg normal 1% tu pun kira ada banyak juga sebab kita hanyalah perlukan 1 je sperm utk hasilkan baby. Bila selalu pikir mcm tu, kita jadi tenang. Sebab last2 tuhan juga yg pemberi rezeki. Sperm normal juta2 pun, kalau tuhan kata bukan masanya lagi, tak jadi juga. Selain tu, suami amalkan profortil. Masa bersama kami guna conceive plus fertility lubricant juga utk membantu pergerakan sperm.

Baca lagi
1y ago

Alhamdulillah dalam masa sebulan dah lekat. Sekarang sy dah 30weeks. Tapi saya pun ada PCOS, so sy pun ubah gaya hidup. Kurangkan berat badan. Cut down air manis/sugar/desserts. Apa yang penting? Kerjaaaasamaaa! All the best kepada semua yg TTC.

sy share pglman sy ..sy ada pcos+ 1 tiub tersumbat + fibroid..suami 1% shj sperm active..kami dua ubah lifestyle...sy cut/less sugar, exercise , suami ada ambil sperman..dgn izin Allah..2bln shj Allah izin utk sy preg normal. smua atas izinNya..alhamdulillah

1y ago

sorry bkn sperman tp surbex

semoga dikurniakan kekuatan dan kesabaran untuk puan dan suami 💕. kalau suami ada merokok, minta kurangkan. jaga pemakanan, jaga kesihatan.

1y ago

satu lagi..kurangkan kafein kan sebb ada baca dlm article kesihatan tntg hamil..kafein dpt kurangkan peratus kehamilan dan kurangkan kesuburan.

Suami sy makan profortil result makin rendah. Lepas tu try surbex protect alhamdulillah berjaya pregnant

Suami saya mkn zinc surbex dan sperman himalaya selama 2 tahun. Baru result sperm ok

Profertil + zinc ok. Suruh husband pagi makan telur kampung separuh masak..

bley tgk ig Dr.say.. dye penah share rasanya psl nie

selenium & zinc dari appeton